Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Rysk gasledning - elledning istället?!


Semmelman

Rekommendera Poster

"I Nyköpings nya kraftvärmeverk används flis för att värma upp Nyköpings hushåll men elproduktionen baseras på kol. Orsaken till att fossila bränslen används för eldelen beror på att fossila bränslen i elproduktionen är befriade från både energi- och koldioxidskatt. Därmed blir det billigare för Nyköpings Energi att använda kol för eldelen."

– Konstigt, fossila bränslen är undantagna energi- å koldioxidskatt?? Som om de inte släpper ut koldioxid?!

 

Politik.................

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 60
  • Created
  • Senaste svar
Japp, hoppas du går till tråden om mordet på elbilen oxå. Bönderna skulle nog tjäna på att bygga solceller på åkrarna oxå.

Läste i NyTeknik för inte så länge sedan om ett pilotprojekt i Tyskland där man skulle bygga en solcellsanläggning på 400 fotbollsplaners storlek. Jag gillar sol! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kalle Silver

Jag arbetade på amerikanska oljeplattformar i 10 år, mesta tiden i Syd-Ost-Asien, men även i Afrika.. Att bygga ett kärnkraftsverk idag kostar förmodligen runt 20-40 miljarder, + underhållskostnader och håller i 40-50 år.

 

Om ni ger mig omkring 20 miljarder, så garanterar jag att ni får ut oändligt mycket energi, helt tyst, absolut inga miljöförstörande utsläpp.

 

Men först lite faktadata: Trots att det är över 30 år sedan jag arbetade på riggar, så gjorde man följande komplicerade operationer. Rekordet för djupborrning var då någonstans i Texas 2 mil djupt. Det finns ingen praktisk, eller lönsam orsak att borra så djupt, det finns inget fossilt oljetillverkande material där nere. En halvmil djupt , var däremot vanligt. Ni bör veta några saker till innan vi fortsätter.

 

Ett normalhål är ungefär 20-25 cm stort, men det finns kronor som vi för 30 år sedan använde, de var 70 cm breda.

Utanför Sonkla i Sydkinesiska sjön fick en av våra systerriggar en Blow out. Vi som låg en halv mil därifrån, borrade oss ner i deras hål och gjorde ett relievehole för att minska på trycket. Nu kan ni kanske räkna ut vad man kan göra 30 år senare.

Nu startar vi projektet.Håll i hatten.

 

Vi har för en miljard köpt en Drilling-Rig (en värsting) Naturligtvis gör man sådana här projekt mitt inne i stadskärnan i Stockholm. Gärdet.

 

Med en borrkärna på en meter bred, borrar vi oss ned en mil djupt, men redan på 8 kilomerers djup börjar vi svänga av, så när vi är nere på en mil fortsätter vi någon kilometer (rakt fram) det är denna kilometer som är( gräddhyllan).

 

När vi tagit upp alltihop baklänges. Flyttar vi riggen. En lätt huvudräkning 2 kilometer därifrån, i Liljansskogen, någonstans. Där gör vi samma habrovink. När det är färdigborrat, så har vi fått ett hål som ser ut som ett U, med en utdragen botten, på 2 kilometer.

 

Samtidigt som vi startade med borrningen så började, 2 av världens absolut största och bästa företag i branschen och( svenska )att arbeta. Atlas Copco borrar sig ner 1-2 kilometer ner i ena röret på U-et. Det andra företaget Alfa Laval börjar att tillverkat 2 ångturbiner.

 

Några år senare,när alltsammans är färdigt, så rinner färskt rent vatten ner i ena hålet på U-et, när det når botten är det så upphettat( kokande vatten expanderar) får trycket att öka och eftersom en diafragma-ventil hindrar ångan att gå baklänges , tvingas den åt andra hållet ut genom det andra röret, fångas upp i ångturbinerna som startar elgeneratorerna och ut i elnätet. Någon säger.Jo men man förlorar effekt på den långa vägen ut. Stämmer, därför har Atlas Copco borrat ner 1-2 Km och gjort ett tubinrúm där nere. Elkablar för ut all energi därifrån.

 

Vad ser befolkningen av detta. På gärdet ett nybyggt hus. och i andra änden behöver man inte ha några synliga byggnader.

 

Slutfacit. Vi har fått gratis energi för all framtid( magnan där nere håller värmen). Vi har fått en energi som är 1000 procent miljövänlig och knäpp tyst.

 

Men grabbar, när vi ändå håller på, så tar vi till i överkant och bygger ett som är minst tio gånger större, så får barnbarnen också använda gratis, miljövänlig energi.

 

Turbinerna 2 stycken är naturligtvis seriekopplade så när den ene behöver servas, så tar den andre över automatisk.

Dessutom blir underhållskostnaderna mycket mindre än de alternativ som idag finns.

 

Allt jag pratat om här har man gjort i snart hundra år, det är bara inskränkta politiker som står i vägen.

 

Om ni tycker att jag borde ha ett Nobelpris. Ja tack, men låt mig slippa sitta bredvid nån tråkig fisförnäm höjdare och i frack och så dricker jag bara bärs. <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj! Intressant läsning! Dock är jag inte man att ens kunna gissa om det du skriver kan fungera i verkligheten, man tycker ju lite om det skulle fungera varför gör man inte nåt liknande nånstans i världen då? Om det funkade så tycker jag Sverige kunde bli först med ett experiment som kanske blir mer än ett experiment.

Hur mycket effekt räknar du med att detta skulle ge, motsvarande ett svenskt kärnkraftverk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kalle Silver

Bra Jochum, termavärme finns, på Island, Nya Zeland, men det är svagt att det inte gjorts något pilotprojekt, här i Sverige. för det funkar.

Nu spelar det ju ingen roll om vi tar i, det lönar sig i alla fall. Jag vet att tekniken finns sedan hundra år tillbaks, desto djupare vi går, desto varmare, och lägger man själva Turbinrummen djupt ner, blir värmeförlusten mindre. Det finns massor av gruvor i världen som är flera kilometer djupa där det jobbar 10000 tals arbetar, jag har jobbat i Deep Western level,i Syd-Afrika, en av dom.

Nej, nu skall jag gå och dansa, vi fortsätter diskussionen i morgon, för visst är den intressant och helt realistisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är verkligen ute på isen nu - och jag känner till termavärmen de har på Island - men trodde att där kommer vattnet från ännu djupare hål, fler saker man undrar över är om vattnet verkligen kan gå åt rätt håll med den där ventilen så det bara inte vill upp direkt så det inte blir den där rundgången du vill, det andra är om djupet räcker för att hetta upp vattnet tillräckligt, och det tredje om det nu är så varmt där nere hur går det då för den tekniska utrustningen där nere?

 

Å andra sidan har man ju genomfört nåt experiment i Lund (Malmö??) med bergvärme (el underjordisk sjö?) där man borrat djupt och storskaligt, fast där handlar det mer om bergvärme, värmeväxlare o d, din idé låter som det bygger på högre värme, ånga.

 

Ja jag är inte rätt man att diskutera sånt här, f d grafiker inte ingenjör, men du fick tre frågor alla fall som du kan försöka svara på. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen kan jag inte hjälpa att undra varför man inte utnyttjar gamla oljeborrhål till bergvärme på liknande sätt vi pratar om, Sverige har ju några borrhål i Östersjön, undrar om de producerar olja än (?), om de inte gör så bogsera ditt ett kraftverk och sänk över hålet och pumpa ner vatten och skeppa in elström till fastlandet genom sladden!

 

?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kalle Silver

Nu skall vi se om vi kan klura ut det hela. Jag har absolut inga kunskaper om allt det här med termavärme, däremot har jag som jag nämde 20 års erfarenhet från djupa gruvor och oljeplattformar.

 

Utan att vara experter, så vet vi, att det är väldigt varmt där nere, hur djupt vi behöver borra oss ner till behövlig värme, förmodligen omkring 200 grader, det vet ingenjörerna.

Man har tillverkat kraftverksturbiner(moderna) i minst 50 år, för olika användningsområden.

SKF och andra kullagertillverkare, behärskar sedan länge att ta fram specifika lager för kyla likväl som för värme, till och med för extrem värme.

Ta järnverken som exempel, hur varmt och jättetungt är det inte längst fram. Gripenflygplanen har extremt tåliga lager osv.

De lager vi skulle behöva blir aldrig varmare än 200 kanske 300 grader.

 

Vattnet vi släpper ner från Värtan, kan aldrig gå åt fel håll, det hindrar (diafragmalocket). Har vi tur( en gissning) så slipper vi pumpanläggning för att få ner vattnet. Varje gång man sett geisrar (förmodligen stavfel) så ser man att dom pulserar, hämtar andan på något vis, finns då en stor tank ovanför diafragmalocket, så följer det med vatten ner i hålet, vid andningen. Men det spelar ju ingen roll, behövs det pumpar så finns det också att köpa på marknaden.

 

Hur mycket effekt kommer dessa generatorer att kunna leverera. Jag har ingen aning, men det bestämmer ingenjörerna, storleken och plånboken. Den blir stinn, om vi slipper nuvarande utgifter som alternativen (kärnkraften) med alla extrakostnader för hantering och förvaring av uttjänt uran kostar. Bara ett sådant bergutrymme är ju inte precis gratis.

 

Nuvarande kraftverk, Harsprånget och dom andra, transporterar elen mer än hundra mil ned genom Sverige och förlorar massor av energi på vägen ner. denna transportförlust slipper vi. Vi behöver ej heller köpa drivmedel, vi använder (ånga).

 

Du nämner någonting om att använda gammla oljeborrhål. Nja, ideen är inte så dum, men det funkar inte.I persiska viken sedan ett tiotal år, så utvinner man mer olja ur varje borrhål, genom att pumpa in vatten under högt tryck. Alltså, skulle våran ånga gå rakt ut i porerna i den sandsten som oljan ligger i och inte in i turbinerna. Det skulle också bli ganska skitigt kring dessa områden.

 

Slutfacit:

 

Tekniken, kunnandet, materialen och en outsinlig mängd av miljövänlig gratis ångvärme, borde kunna konkurera ut dagens svindyra och farliga alternativ. Gör ett försök. På hundra år behövs 2 kärnkraftsverk, medans våran puttrar på gratis. Du får en öl av mig på Nobelfesten. Gratis. Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mm... gissar att det kanske är där med effekten som skulle kunna va problemet, effekten kanske inte är tillräcklig i förhållande till kostnaden, för alla vill säkert ha igen kapitalet fort, men om de såg många fler tiotal år framåt kanske det skulle kunna bära sig. Kanske det ger mer effekt per krona kärnkraft och vindkraft, för om ditt förslag skulle ge bättre resultat skulle nog någon redan byggt detta, eller så är det som du skriver att herrarna där ser med skygglappar - eller har kompisar i industrierna som tjänar på kärnkraft, vindkraft och annan kraft.

 

Låter bra annars om det funkar, hur skall vi göra för att föra fram din idé? Du skulle kontakta nåt riskkapitalföretag och kanske ha en högskola i ryggen el nåt. Måste få bekräftat av flera oberoende experter att det skulle kunna funka. Fast inte heller detta är min bag så jag filosoferar på bara lite. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kalle Silver

Javisst, fast vi är amatörer, så skulle det inte förvåna mig om vi är väldigt nära sanningen. Min gissning är att lönsamheten ligger i längden av perioden vi kan använda dessa naturresurser och dom är ju obegränsade.

När man skriver en sådan här tråd, bör man ju redigera det skrivna innan man skickar det vidare, för jag märkte ju direkt att de 10-20 miljarder som jag inbillade mig skulle räcka , inte gör detta. men det spelar ju ingen roll.. Om vi nu får några Nobelpris, så får vi en massa miljoner som vi kan köpa öl för. Då kan Du svälja ner semlan med starkbärs.

 

Om Du är intresserad kan jag scanna över några bilder teckningar om hur man med propellerdrift för fram båtar på bölja den blå, helt utan segel eller annat bränsle.

Då är förståss risken för fler nobelpris och mer bärs. Alkohålproblem, har jag ingen lösning på. Skål.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja med min ringa kunskap i ämnet så förefaller det mig alla fall som att det skulle kunna funka efter vad du förklarar. Skulle behöva lyftas upp härifrån bara.

 

Men skojar du med mig, börjar undra när du pratar om propellerdrift utan bränsle... vill du inte riskera en patentansökan med att visa det här? Det blir nog förstört även om du skickar mig en teckning, kan ju jag patentera det. :D Nej men det lät intressant, du verkar ha mycket roligt i bakfickan, kan du ge en vink?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kalle Silver

Jo gärna, jag har hunnit med om lite av varje i mitt liv. Oljeplattformar i Borneo, med insekter stora som kattungar, svettexem, nerskjuten som pilot i ett krig i Afrika, där både jag och planet brann upp i luften. Gruvjobb. Men det här är ett mac-forum, så Du får bestämma takten. Jag måste ut en sväng, men sedan om ett par timmar skall vi bli ännu mer miljövänliga . Åka båt utan utsläpp och segel.. Jag vill tillägga till denna tråd att i de livsfarliga kolgruvorna har automatiken tagit över . Man slipper föra ner syresatt luft att andas,(jättedyrt och omständigt) maskinerna är elektriska. Det sitter en snubbe i ett svalt rum på backen och styr allting där nere. Inga olyckor, i längden billigare. Det kan man använda till vårat projekt.

 

Till sist vill jag låta fantasin dra iväg med vårt projekt, fast för mig är det realistiskt.All tekninsk utrustning finns. Tunneln i Hallandsåsen, St:Gothardstunneln, tunneln under Engelska kanalen till Frankrike är några exempel. Vi ökar rörstorleken till två meter, botten på U:et, utvidgar vi till 4 meters tjocklek, själva U:et blir ungefär 2 mil djupt. I ena röret borrar vi rakt ner till nästan 2 mil, hålet är 10 meter brett, där görs några stora hallar, jättehallar som tubinerna i delar förs ner med hissen som är kuggdrivna (vajrar håller inte). Det vore roligt om någon expert kunde kommentera vårat projekt. Du får bli VD om jag får bli kassör. Vi hörs om några timmar.

Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror detta kräver en bättre VD än jag, och gärna nån med lite kosing, som heter Wallenberg el liknande i efternamn. :)

 

Tur man är olika, jag har nog inte upplevt nåt spännande i mitt liv, föredrar riktiga kattungar, det mesta spännande jag upplever är nog semmelsläppet varje år, eller ja i extrema fall när jag packar upp en nyköpt dator vart sjätte år.

 

Men återkom gärna med lite miljövänlig motorsegling, vad är det för fel på segel förresten?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kalle Silver

Det är inget fel på Segelbåtar. Att göra evighetsmaskiner tillhör allmänbildningen för mig och tar ungefär en kvart, men att få min iMac och min Canon MP 600 att funka ihop så jag kan skicka båten till Dig, det brukar går tydligen inte. Hoppas jag inte behöver byta tråd, jag räknar med att Du kan hjälpa mig så vi får fortsätta. Jag har kollat att min Canon är ihopkopplad med min mac, för jag har genom textredigering fått ut en skriven sida.Bra. När jag lägger ritade båten på scannerskärmen, så ser jag allt funka perfekt, men när allt är klart kommer ett litet fönster ut och säger exakt: Unable to save file. The system cannot find the path specified. Jag har provat 6 gånger det kanske inte blir någon båtfärd. Kan Du förklara.

Tack båtbyggarn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kalle Silver

Vi provar.. Att göra en evighetsmaskin som går hur länge som helst utan någon som helst drivmedel är väl lätt. Vi åker ner till Göteborg och köper en fiskebåt. det är viktigt att skrovet är runt. Båten skall vara av stål. det är lättare att svetsa än limma i trä.

Nu går vi ner i båten, exakt på mitten , svetsar vi dit ett kullagerhus i taket., sedan trycker vi dit ett lod som når ungefär en decimeter från botten. I den änden sitter en järn(bly) klump på 5 ton(beroende på storleken av båten. Hydraler 2 stycken sitter fastsatta på varsin sida på lodet och andra sidan sitter fast i båten (taket). En tank med olja suger in oljan i hydralerna som genom andra slangar trycker ut oljan i motorn(oljepumpen) som i sin tur får propellern att snurra. Varför. Jo:

 

När båten går upp på vågen, höjs nosen, men lodet står fortfarande kvar i nerläge, det gör det alltid. (Tack vare tyngden) Hudralen har alltså dragits ut,till maximalt avstånd.Sugit med sig olja. Nu går båten ner på vågen, då krymper avståndet och hydralen trycker ut oljan in i motorn. Eftersom vi har dubbla uppsättningar, får vi dubbelverkande pump och sugmöjligheter. Vad händer när det är stiltje. Då dricker jag öl medans Du ror.Skämt o sido. I haven utanför Göteborg gungar det alltid och man får ju ha en hjälpmotor ifall att.

 

Om Du vill veta hur man fixar så att man aldrig får prostata-Cancer, så kan Du ju be mig berätta. Nu skall vi testa om min båtbild kan läggas in. Om inte så förstod ni nog i alla fall.

Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kalle Silver

Hoppsan, det gick, men han kom på sniskan. Ni ser att ingenting är proportionerligt, men ni förstår säkert. Det var väl lätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppsan, det gick, men han kom på sniskan. Ni ser att ingenting är proportionerligt, men ni förstår säkert. Det var väl lätt.

 

F´låt men kan Kalle Silver verkligen stämma? Är det inte Oppfinnar-Jocke som har kommit på besök i egen hög person?? :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gör man när vågorna blir så stora att vikten har pressat kolven färdigt innan vågen är färdig? Åka baklängos? :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns redan en vågdriven båt som bygger på att man har ett omställbart bärplan som tvingar båten framåt när vågen trycker upp eller ner båten. Den kan vinklas lätt nedåt eller uppåt så att vågkraften ställer om vingen och tvingar den framåt oavsett om det är på vågkammen eller i dalen. Minns inte vad det heter men såg det på TV. Inte första april... Googlade lite men utan framgång. Ett namn hittade jag som skulle vara mannen som gjorde det. Helman Lindén

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kalle Silver

Hej Axelman, vad trevligt, det blir nog en semla och bärs över till Dig också. Ingenstans står det att jag har uppfunnit någonting och det finns massor av olika uppfinningar som man envisas med att de är evighetsmaskiner. Vill man hitta fel, så kan man göra det över allt, inte ens en bil klarar sig överallt.

De första som lekte med dessa experiment var väl Polhem. Däremot kan Du ju ge en blänkare om en sådan här tråd behövs, det är ju trots allt ett Mac-Forum..och Du , som Du ser så är allt genomförbart. av det jag påstår. Vi hörs hoppas jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade hoppats lite att Axelman skulle sagt nåt om din idé med U-mega-bergvärmen, men men...

 

Det här var svårare, som en sorts självuppdragande armbandsklocka i princip. Det skulle kunna fungera men jag känner - kan inte sätta fingret på nåt konkret för jag har inte kunskapen - men jag känner lite som att den där stora pendeln bli ett problem, den kommer svänga och sen kommer den svänga i otakt el takt och den stora rörelsemassan vill åt ena hållet flytta båten baklänges istf i framåtriktningen. Försöker komma på ett verkligt exempel men tänk dig att du håller i en liten kyrkklocka mellan benen som svingar och som kanske väger en 30-40 kilo vad man nu orkar bära, ganska lätt att inse att man kommer snubbla framåt när klockan svänger framåt och står stilla el nästan backar när klockan svänger bakåt. Nåt sånt. Nu ville du ha fler pendlar för att undvika detta om de svänger olika men de kommer nog vilja svänga i nån egentakt och den sammanlagda massan kommer göra samma verkan, kanske. Men i princip kanske. Kanske om man uppförstora armbandsurets funktion jag skrev i början? Men det blir nog samma problem.

Sen har vi ju vågkraft... kan man inte utnyttja temperaturskillnaden vatten/luft här? Saltskillnad vatten/luft? Sen solceller och några effektiva propellrar som såna där reklamsnurror som fångar vinden (har vi pratat om tidigare här) så kunde vi packa alla typer av energigrejer på en båt och kanske driva den gratis?! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PS. John Ericsson som byggde Monitor byggde soldrivna maskiner på ålderns höst, utnyttjade temperaturskillnaden på solsida och skuggsida har jag för mig, vete hunnan hur de funkade men kanske nåt för dig att söka vidare på? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kalle Silver

Goddag igen. Jag skulle bara kolla så ni inte somnat. Uppfinnare sover aldrig. Nej, Du har missuppfattat allt. Den här pendeln sitter fastsvetsad i taket,( men den ligger kullagrad, så den löst och ledigt kan pendla, men bara fram och tillbaks, ej i sidled) och den sköter sig själv. Det är den ende mojängen som alltid står rakt ner.det är båten som ändrar läge. Att båten gungar upp och ner, är viktigt, men denna pendel, varför inte två uppsättningar, dom sitter inbyggda som pendlar i ett golvur. i varsit skåp och dom är högst 2 dc tjocka. Är dom det hela vägen behövs knappast någon klump i foten. Denna anläggning ger så mycket energi tryck in i tanken så om det är en jättevåg så pendeln står still tills båten ändrar läge, och det kan inte ta många sekunder, det gör ingenting alls. Glöm pendeln.Den syns inte, man varken hör eller ser den.Den tar också minimalt med plats eftersom den går längs med båten. Lite pysljud är det enda vi hör och pysljuden, när vi öppnar ölburkarna.

 

Slutklämmen blir alltså. Funkar bäst om det är lagom hög sjö, vilket det oftast är utanför Göteborg, det får även storma, så länge båter guppar, ger den propellern snurr. Det får inte vara stiltje. Så mitt påstående håller bergsäkert. Guppar det varje dag i hundra år så går båten i hundra år utan en enda droppe drivmedel.

Godnatt.

Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, jag tror inte den kommer hänga rakt ner fast den är tung, den kommer snart börja pendla och då kan det kanske bli problem som jag beskrev, eller så funkar det och blir energi som du vill.

 

En liknande mojäng på liknande princip vore kanske att ha vatten i stora tankar som när skeppet rör sig på vågorna och vattnet flyttar sig driver turbiner, men jag tror resultatet blir exakt samma, rörelseenergin som utvinns äts upp direkt av att vattnet rör sig i motsatt riktning som båten körs. Som ett sorts nollsummespel. Men vad vet jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kalle Silver

Det gick ju inte att sova. Nja, vad synd att Du inte greppar hela grejen. Vi gör det enklare. Axelman och Du bär en planka som är 4 meter lång. På mitten har vi satt en skruv, där hänger vi en pendel som är en meter lång. Det är ungefär 70-80 cm till backen. Vi antar att ni är lika långa. Vad ser vi framför oss jo en planka med ett lod. Det finns ingenting som är så rakt som ett lod, det hänger alltid rakt ner, exakt. Om Du nu böjer Dig ner 60 cm. vad har hänt med lodet, det står exakt på samma ställe som innan men plankan på din sida är 60 cm lägre alltså lutar plankan. Om nu ni två växlar att gå upp och ner på samma ställe, vad händer. plankan åker upp och ned, men loodet står fortfarande på samma ställe..

 

Om nu vi är ute på havet, och det är oberäkneligt så står fortfarande lodet på samma ställe. . De små gungrörelserna som förvisso bildas äts upp av de två hydraler som sitter på varsin sida. pendeln skall röra på sig, då går propellern.

Vi hörs förmodligen i morgon.

Godnatt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...