Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

varierande storlekar, vektor och bitmap, till ett galleri


seoulenite

Rekommendera Poster

Hej

 

Har ett tämligen stort antal bilder, lite blandade storlekar, vektor och bitmap, mest eps-filer, som jag vill lägga upp i ett jpg-galleri. Men det är så pass många att jag skulle fördedra om det var möjligt att dumpa ner alla i en mapp och typ göra någon form av automatisering som gör alla bilderna lika stora och till ett enda format, nämligen jpg.

 

Är deta möjligt i photoshop? NÅgon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp. Du kan skapa ett macro(action) i Photoshop, där du "spelar in" vad du gör, och sen köra det på en mapp.

 

Ex: Skala om bilden till 600px bred, spara för webben i mapp X, stäng.

 

Nu kan du köra detta macro på en mapp, så öppnar Photoshop filerna, gör det du spelat in och stänger sedan filerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp. Du kan skapa ett macro(action) i Photoshop, där du "spelar in" vad du gör, och sen köra det på en mapp.

 

Ex: Skala om bilden till 600px bred, spara för webben i mapp X, stäng.

 

Nu kan du köra detta macro på en mapp, så öppnar Photoshop filerna, gör det du spelat in och stänger sedan filerna.

 

Tack, ok, låter intressant, skall prova detta.

Problem kanske dock uppstår då jag skall försöka göra om eps-filer till jpg, någon som har någon snabb lönsing på detta? Går det överhuvudtaget, eller är det att öppna eps-bilden, manuellt sitta och ta snapshots på varje bild för att spara som jpg som gäller, eller? Någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inga problem att öppna EPS-filer i photoshop och spara om som jpg... Du kan alltså använda samma macro som för övriga bilder även på EPS-filerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inga problem att öppna EPS-filer i photoshop och spara om som jpg... Du kan alltså använda samma macro som för övriga bilder även på EPS-filerna.

 

 

Men alla vektorfiler är inte lika stora, om jag öppnar upp en eps-vektorfil och sedan sparar som jpg, blir den en storlek, när jag tar en annna eps-vektorfil och sparar som jpg, blir den en annan storlek, hmm

 

Och när jag då kör photoshop-makro och bestämmer att alla filerna skall vara en viss storlekt blir en del bilder taggiga och rastrerade, hmm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...