Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Göra enkelt CMS med PHP?


JosefinK

Rekommendera Poster

Hej!

Jag brukar göra enklare siter där jag använder mig av vanlig html och css också till positionering och liknande.

Nu skulle jag behöva göra ett väldigt enkelt CMS-system till en site, bara kunna lägga till/ändra i löptext på sidor, samt kunna lägga till nyheter och ha ett nyhetsarkiv.

 

Har tittat på olika CMS på nätet, men allt är så enormt stort och krångligt! Finns det nåt bra sätt att t.ex lära sig tillräckligt mycket PHP så man klarar av att mecka ihop ett själv eller? Är ingen programerare.

 

Tacksam för tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det flesta CMS som finns ute är lite omständiga att installera och komma igång med. Det enklaste kan faktiskt vara att lära sig lite enkel php och bygga på vartefter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joomla är ju inte speciellt komplicerat att installera, och ofta tycker jag det är tvärtom, det är lättare att lära sig utifrån befintligt fungerade saker, sk reverse engineering...

Tycker man Joomla ÄR svårt att installera (och använda för den delen) så lär man nog inte komma enklare undan genom att börja från början med PHP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till forumet. :geros:

 

Joomla är lite finurligt och svårt att komma igång med,

men det är värt mödan, vad jag förstår.

 

Håller just på med initialskedet själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå!

 

På en av sajterna som vi administrerar använder jag WebYep som är en mycket enkel liten "CMS-app". Den har färdiga små kodsnuttar som du lägger in direkt på dina sidor och som du kan konfigurera efter eget behov. Kostar bara några hundralappar för en licens.

Läs mer här: http://www.obdev.at/products/webyep/index.html

Där finns även en on-line-demo som man kika på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du bara ändra i löptext som du skriver, så är det ju verkligen baskunskap i PHP som behövs. Mitt tips, om du vill lära dig ordentligt, är att hitta någon guide på nätet som stegar igenom grunderna i PHP, SQL och databaser.

 

Du vet ju redan vart du ska vända dig om du får problem ;)

 

Lycka till! :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för tipsen. Jag har sedan innan installerat joomla på en server och textpattern på en annan. Men sen är det liksom "jaha?". Hur man skall anpassa till de få funktioner jag vill ha, och att göra css-temlates som funkar verkar vara rena grekiskan. Och om det blir nåt strul (tex. 404 på nyhetssidorna i joomla) så tar det oändligt med timmar att problemlösa när man inte har nån aaaning från början.

 

Men tipset om webyep verkade bra och enkelt, och så får jag väl hitta några bra PHP-guider och lära mig lite. Några tips på bra guider?

 

/Josefin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå!

 

På en av sajterna som vi administrerar använder jag WebYep som är en mycket enkel liten "CMS-app". Den har färdiga små kodsnuttar som du lägger in direkt på dina sidor och som du kan konfigurera efter eget behov. Kostar bara några hundralappar för en licens.

Läs mer här: http://www.obdev.at/products/webyep/index.html

Där finns även en on-line-demo som man kika på.

 

Webyep använder ingen databas för att lagra informationen. Vad innebär det? Är inte det ganska begränsande. Alla andra system verkar ju använda en databas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Webyep använder ingen databas för att lagra informationen. Vad innebär det? Är inte det ganska begränsande. Alla andra system verkar ju använda en databas.

 

Skulle kunna tänka mig att det innebär att du bara ändrar det material (text/bild) som är på sidan ifråga. Förmodligen är det svårt att ha ett nyhetsarkiv med den lösningen, om man inte lägger in nyhetsposter manuellt. Litet och smidigt dock, om man inte har för stora krav på att lagra information. Ett snäpp flashigare än "bara" en ren HTML-sida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I och för sig kanke den lagrar informationen i en vanlig text-fil (antagligen med en annan filändelse för säkerhetens skull).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Förstår dig... ibland vill man ha ett busenkelt och grymt nedbantat CMS. Joomla, Drupal, Mambo, PostNuke, WebApp o s v är för komplexa många gånger, även om de förstås är grymt kompetenta.

 

Jag tänkte tipsa om lite sidor som kan hjälpa dig.

 

Om du har Dreamweaver så finns det busbra verktyg däri som underlättar när man ska bygga enklare system med PHP och MySQL. Adobe bjuder dessutom på flera riktigt bra lektioner.

 

Se till exempel dessa artiklar:

Grunden i att bygga dynamiska sidor

En samlingssida för alla PHP-artiklar på Adobe

 

Det finns också en riktigt bra artikel om att bygga sitt helt egna CMS från grunden på nätet som mynnar ut i ett färdigt system som heter Otter CMS som finns för nedladdning. Genom att gå genom lektionerna så förstår du hur kan bygga ett system, och sedan om du vill, ladda hem det lite större systemet och ge dig in och ändra.

Du hittar CMS-lektionerna här och själva systemet Otter CMS här.

 

Det finns också bra lektioner på http://www.php-mysql-tutorial.com/

 

Slutligen finns det ett relativt fullödigt, enkelt, system som är enkelt att pilla i själv som heter WebSite Baker som kan vara värt en titt. Gratis det också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...