Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur skapa filmklipp från DVD film?


Dimhatten

Rekommendera Poster

Jag jobbar som lärare på Karlstads universitet, och har bland annat en kurs om ljuddesign och musik för spel och film. Just nu sitter jag med Keynote och skulle gärna vilja stoppa in mina filmklipp som jag visar direkt i Keynote i stället för att dra med en massa DVD:er till föreläsningarna.

 

Finns det något enkelt sätt att extrahera och "klippa ut" till exempel intervallet 1:10:16 till 1:10:53 ur Tim Burton's Batman så att jag sedan kan importera till Keynote?

 

Tackar för hjälp!

 

Claes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det något enkelt sätt att extrahera och "klippa ut" till exempel intervallet 1:10:16 till 1:10:53 ur Tim Burton's Batman så att jag sedan kan importera till Keynote?

Och så glömmer du inte att kolla upphovsrättslagarna så du inte råkar illa ut, OK?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Emil Gustafsson

Han är lärare, han liksom jag är fri från allt ansvar gällande undervisningen :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade runt lite, och det verkar som om Cinematize fått en del hård kritik på versiontracker (+ att det kostar pengar förstås) så jag ska ladda ner mpeg streamclip och testa istället.

 

Vad gäller upphovsrätt tror jag att Emil har rätt.. Har inte tänkt på det, men jag tror att även om det inte handlar om en undervisningssituation har man rätt att kopiera korta sekvenser... Så borde det väl vara i alla fall?

 

Fick ett mail från en kollega som först rippar en scen med Handbrake och sedan klipper ut med QT Pro som han köpt hem. Men det verkar lite omständigt. Det måste ju finnas ett enklare sätt. Men som sagt, jag ska testa streamclip. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och så glömmer du inte att kolla upphovsrättslagarna så du inte råkar illa ut, OK?