Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur skapa filmklipp från DVD film?


Dimhatten

Rekommendera Poster

Jag jobbar som lärare på Karlstads universitet, och har bland annat en kurs om ljuddesign och musik för spel och film. Just nu sitter jag med Keynote och skulle gärna vilja stoppa in mina filmklipp som jag visar direkt i Keynote i stället för att dra med en massa DVD:er till föreläsningarna.

 

Finns det något enkelt sätt att extrahera och "klippa ut" till exempel intervallet 1:10:16 till 1:10:53 ur Tim Burton's Batman så att jag sedan kan importera till Keynote?

 

Tackar för hjälp!

 

Claes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det något enkelt sätt att extrahera och "klippa ut" till exempel intervallet 1:10:16 till 1:10:53 ur Tim Burton's Batman så att jag sedan kan importera till Keynote?

Och så glömmer du inte att kolla upphovsrättslagarna så du inte råkar illa ut, OK?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Emil Gustafsson

Han är lärare, han liksom jag är fri från allt ansvar gällande undervisningen :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade runt lite, och det verkar som om Cinematize fått en del hård kritik på versiontracker (+ att det kostar pengar förstås) så jag ska ladda ner mpeg streamclip och testa istället.

 

Vad gäller upphovsrätt tror jag att Emil har rätt.. Har inte tänkt på det, men jag tror att även om det inte handlar om en undervisningssituation har man rätt att kopiera korta sekvenser... Så borde det väl vara i alla fall?

 

Fick ett mail från en kollega som först rippar en scen med Handbrake och sedan klipper ut med QT Pro som han köpt hem. Men det verkar lite omständigt. Det måste ju finnas ett enklare sätt. Men som sagt, jag ska testa streamclip. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och så glömmer du inte att kolla upphovsrättslagarna så du inte råkar illa ut, OK?

 

Privaat Politzei! Privaat Politzei! Var kommer alla dessa Privaat Politzei ifrån? Det finns minst en i varje hyreshus har jag märkt.

 

Varje dag använder miljoner lärar miljoner bitar copyright-skyddat material - nema problema. Det är en vital del i västerländsk kunskapskultur och ingen "åker dit". Ingen jagar dom. Bara Privaat Politzei är ute efter dom :-D :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och så glömmer du inte att kolla upphovsrättslagarna så du inte råkar illa ut, OK?

Har svårt att tänka mig att en kort snutt på ett antal sekunder ur en film som visas i rent undervisningssyfte skulle innebära problem med upphovsrättslagarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

O så en uppmaning till alla.... ser du ett inlägg som rör upp känslor, så räkna till tio, gå ut o sätt på kaffe eller gör nåt helt annat en stund, bara du låter bli att skriva nåt som i sin tur kan reta upp andra.

 

Fortsätt vara vänliga här på forumet. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dimhatten: om du är osäker (inte helt ovanligt) rekommenderar jag ett besök på Nätuniversitetets hemsida "legala handboken" där de flesta lagfrågor som rör digitala medier för lärare tas upp.

Framför allt rör detta upphovsrätten som tas upp speciellt där.

Att påstå att det är fritt fram som "mjg" något raljerande försöker uttrycka är fel. Upphovsrätten existerar i högsta grad även för lärare även om de har något större rättigheter. För övrigt håller reglerna för undervisning och upphovsrätt på att ändras (om de inte redan gjort det) och nya instruktioner bör dyka upp på ditt lärosäte. Hör med ansvariga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har svårt att tänka mig att en kort snutt på ett antal sekunder ur en film som visas i rent undervisningssyfte skulle innebära problem med upphovsrättslagarna.

Instämmer. Men man vet aldrig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag lever ute i Verkligheten så rekomenderar jag att Dimhatten tar den bit han behöver och använder i sin undervisning utan att kontakta en enda person (oavlönat skitjobb - ingen kommer att fatta vad du snackar om - hänvisningarna haglar - osäkerhet sätter stopp - etc - etc).

 

T,o.m professorer på universitet i hela världen gör så här. Upphovsmän/bolag bryr sig inte - dom vet att det är bra i längden och t.o.m. smickrande.

 

Från Verkligheten till Dimhatten: Kör på! Ingen kommer att "sätta dit" dig. Ingen kommer att ens notera någonting om copyright etc. Allt kommer att gå hur fint som helst. Bry dig inte om paragrafnissarna - dom har inte jobbat i branchen.

 

Du ville veta hur du skulle gå till väga - glöm alla juridiska på/inhopp i denna tråd. Du har ett jobb att sköta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag lever ute i Verkligheten...

I verkligheten finns det regler som måste följas, annars blir det ren anarki.

Att du sedan inte gillar alla regler är irrelevant. Vilka andra typer av regler struntar du i? Förutom upphovsrättsliga alltså.

Ingen kommer att "sätta dit" dig.

Vad sägs om en elev som får (i sitt tycke) för dåligt betyg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I verkligheten finns det regler som måste följas, annars blir det ren anarki.

Att du sedan inte gillar alla regler är irrelevant. Vilka andra typer av regler struntar du i? Förutom upphovsrättsliga alltså.

 

Vad sägs om en elev som får (i sitt tycke) för dåligt betyg?

 

Jag är själv upphovsman (både film och musik) och bevakar mina rättigheter med yxa i handen. Jag föraktar pirater. Men detta är en annan grej och om du inte förstår det så kan jag inte förklara. Du får fråga någon annan.

 

[En hint:Det är en lång historia om sociokultur, lagar, regler, samhälle - och att nästan alla lagar och regler har tysta överenskommelser där man ser mellan fingrarna. Det kallades för Förnuft förr i tiden (av filosoferna framför allt). I Verkligheten praktiseras förnuft en hel del.]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen tror jag inte att någon upphovsrättsinnehavare skulle bli sur för att dennes material användes i undervisningen på ett universitet eller en högskola.

 

George Lucas har exempelvis inte satt en enda advokat (vad jag känner till) på alla de tusentals Star Wars-fans som gör hundratals fanfilmer, där både musik och karaktärer används rätt av. Han kommer inte att göra det heller, så länge inte någon börjar sälja arbetena med profit.

 

Samma tycks gälla Star Trek. Minnens väl Star Wreck: In the Pirkinning. Och snart kommer en norsk version. Eller ungefär. :citation:

 

Fast nu har jag rört mig rejält utanför ämnet!

 

 

Tack förresten för tipsen om program att klippa dvd-snuttar med. Har själv letat efter ett sådant.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är själv upphovsman (både film och musik) och bevakar mina rättigheter med yxa i handen. Jag föraktar pirater.
Dina inlägg tyder på raka motsatsen.
Du får fråga någon annan.

Ja, det verkar som om du inte vill förklara dig, så då lämnar vi saken där.

 

Dessbättre har MrGarvin kommit med ett sakligt inlägg i frågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag får nog bumpa den här tråden...

 

Cinematize Pro visade sig vara ett riktigt sugigt program. Förvisso fullt med finesser och lättanvänt. MEN! Den vägrar att acceptera kopieringsskyddade dvd:er. Vilket de flesta köp-dvder är.

 

På deras hemsida gör de bl.a. reklam för att man kan sätta ihop en dvd med sina favoritscener... Från mina egna dvd-filmer då, eller? Bah!

 

De andra programmen som nämns i tråden kan inte heller prestera.

 

Just nu ser det ut som om jag får återgå till XP och DVD Shrink när det gäller att rippa småscener från filmer. Det är dessutom helt gratis att använda.

 

Finns det verkligen inte något liknande program till Mac? (Och nej, jag vill inte konvertera hela filmen först och *sen* plocka småscenerna.)

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Nu är kursen slut och så här blev det:

Universitetet har tydligen långa listor på filmer som man har köpt visningsrätten för. En del finns i ett stort DVD bibliotek och en del får man fixa fram själv. Jag lyckades hitta alla utom filmen "Session 9" som jag med berått mod visade en scen ur i alla fall. Tog mig en titt på sidan om upphovsrätt som nämndes tidigare, och visning får göras i ett "slutet" sällskap, men inte för "allmänheten". Frågan är väl kanske hur mycket "allmänhet" ett par föreläsningar om filmljud med 10 multimediastudenter är.

 

Lyckades inte få något vettigt ur något av de program som nämnes, utan jag rippade ett helt kapitel med Handbrake och sen fick man spola lite fram å tillbaka. Men det löste sig ju utan att jag behövde ta med en hel trave filmer under armen.

 

Om någon är intresserad kan jag säga att den ypperligt bra science fiction filmen Blade Runner har återigen "släppts" för universitet och skolor. Filmen är ganska populär och användbar när man som jag undervisar en del om cyberkultur, och för 3 år sedan drogs alla licenser världen över in. Någon typ i sydamerika satt på visningsrättigheterna och det var därför ingen vettig DVD release gjordes (den drogs också in). Men som alla filmentusiaster kanske vet är det nu en fet 5 disk version på väg + att alla licenser är tillbaks! Tack för det, vem det nu än var som köpte tillbaks rättigheterna till filmbolaget!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...