Jump to content
Just nu i M3-nätverket

iPod formatering: Mac eller PC?

Bijoruku

Recommended Posts

Om man har PC-formaterad så kan man använda iPoden som extern hårddisk för både Mac och PC, right? Men då kan ju inte uppdatera iPoden på en Mac.

Varför är Mac-formaterad att föredra/inte föredra?

Tack

marcushedenstrom

Jag är rätt säker på att en PC-formaterad iPod är formaterad som FAT32, vilket fungerar på både Mac OS X och Windows. Så vill du använda iPoden på bägge plattformarna; kör PC-formatering.

Om du däremot enbart ska använda din iPod till Mac OS X bör du använda Mac-formateringen (känd som HFS+) som är snabbare och bättre än FAT32.

En windows-maskin kan använda HFS-volymer med hjälp av Macdrive som kostar ett par slantar.

Med "snabb och bättre" menar du då också att den är snabbare (t.ex. när man scrollar eller hoppar i menyn under musikspelande) än FAT32?

marcushedenstrom
Med "snabb och bättre" menar du då också att den är snabbare (t.ex. när man scrollar eller hoppar i menyn under musikspelande) än FAT32?

Hmm.. inte säker. Tror inte det spelar så jättestor roll. Tänkte mer på om du lagrar mycket annan data på disken och du behöver oroa dig över maximala filstorlekar, fragmentering och sådant.

Om jag använder min mammas iPod till min mac under två(ska till vitryssland imorn :D ), är det bara att plugga in den och köra på min mac(hon kör pc)? Finns det nått sätt att "komma ihåg" vilka låtar hon hade på den(dels program som gör att jag kan föra över till datorn, men också andra sätt), så jag kan ta bort hennes och lägga in egna?

marcushedenstrom
Om jag använder min mammas iPod till min mac under två(ska till vitryssland imorn :D ), är det bara att plugga in den och köra på min mac(hon kör pc)? Finns det nått sätt att "komma ihåg" vilka låtar hon hade på den(dels program som gör att jag kan föra över till datorn, men också andra sätt), så jag kan ta bort hennes och lägga in egna?

Du kan väl bara klona in hela diskinnehållet till en sparseimage med hjälp av skivverktygen. Sedan kopierar du bara tillbaks alltihop. Använd "Restore" i skivverktyg.

Förstår inte riktigt vad du menar...Lättast är nog att kopiera över låtarna på hennes dator(en pc) el dylikt. För att sedan föra tillbaka dem när jag har tagit bort mina. För iPoden måste väl vara tom när jag byter till en annan dator? Eller kan jag t.ex ta en låt från min mac, och sedan en från min mammas pc?

marcushedenstrom

iPoden är vanligtvis kopplad till ett enda bibliotek. Vill du ansluta till ett annat iTunes-bibliotek måste du tömma iPoden. Men du kan också välja att manuellt dra över låtar, och då ska det gå att plocka en låt från en dator, en annan låt från en annan dator och så vidare.

Men då måste ju iPoden ha PC-formatering (FAT32) för att du ska kunna använda den med bägge plattformarna.

Om du bara lånar iPoden en kortare tid, och sedan vill lämna tillbaks den i ursprungligt skick; gör då som jag skrev. Skapa en skivavbild av iPoden som den är idag, spara den på din dator för att återställa iPoden senare.

marcushedenstrom

Reserverar mig för att man kanske inte kan använda Disk utility för att göra avbilder av FAT32-volymer. Men det borde gå.

Skapar jag då bara en ny skivavbild, och väljer iPoden, sparar och raderar sedan alla låtar(om jag inte vill ha kvar några)? Hur gör jag sedan för att "få tillbaka" den i ursprungligt skick?

marcushedenstrom

Sen kan du välja din skivavbild som källfil för att återställa iPoden.

post-493-1191345356.png

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...