Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Om du undrar var Firmware finns i din dator...


Pocahontas

Rekommendera Poster

Kan liknas med en BIOS uppdatering till Windows datorer för den som vill ha en liknelse. Även grafikkort och annan hårvara har dessa chips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betyder det att en Mac inte har ett BIOS alls, utan Firmware...?

 

Mac har inte BIOS, dock ersättaren EFI, som i princip är samma sak, fast bättre.

 

Firmware ligger en nivå närmare hårdvaran. Wiki har en bra bild

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac har inte BIOS, dock ersättaren EFI, som i princip är samma sak, fast bättre.

 

Firmware ligger en nivå närmare hårdvaran. Wiki har en bra bild

 

Tack, skall läsa vidare om detta EFI. Förundrades alltid över hur väldigt grafiskt utvecklat Apples "BIOS" var i jämförelse med min PC. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för viktigt med det?

 

Därför många tror att det ligger på hårddisken.

 

Det hjälper alltså inte om man lyckas klanta till det med EFI-uppgraderingen att formattera om hårddisken och installera ett nytt System.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betyder det att en Mac inte har ett BIOS alls, utan Firmware...?

Firmware är helt enkelt programkod som är inprogrammerad i hårdvaran. BIOS ligger normalt som firmware i en PC. Så därmed har både Mac och PC firmware, fast inte samma programkod i sina respektive firmware.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, skall läsa vidare om detta EFI. Förundrades alltid över hur väldigt grafiskt utvecklat Apples "BIOS" var i jämförelse med min PC. :)

 

Trevligt, då går det alltså med lätthet att "komma in i EFIn" för att om inte annat kika på hur konfigurationen ser ut?

Alltid lurat på det men inte kommit mig för att fråga, men, hur gör man för att komma in i EFIns gränssnitt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här fattar jag det :-)

 

Varje gång man slår på en avstängd dator (som består ev en mängd enskillda komponenter) så är processorn/ram (hjärnan) fullständigt tom i skallen - den vet ingenting - den är nyfödd och blank. Hårddisken kickar igång och har en massa godis att erbjuda processorn/ram - men processorn/ram fattar ju ingenting - vet inte vad det är och vad man ska göra med det.

Då har man ett litet flashminne som innehåller ett mini-OS (BIOS/EFI) med grundläggande information - gå, äta, sitta, bajsa, se, etc - som injiceras in i processorn/ram så att den kan ta hand om uppgiften att åtminstone starta upp grejerna (skärm, FW, etc) och sedan ta emot den stora kunskapsbanken OS. Den växer upp och blir vuxen och smart på 10-30 sekunder kan man säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, skall läsa vidare om detta EFI. Förundrades alltid över hur väldigt grafiskt utvecklat Apples "BIOS" var i jämförelse med min PC. :)

 

Apple har börjat med EFI ganska nyligen tror jag - men har ändå alltid haft snyggare grafik i starten än Windows. Detta beror nog bara på den gamla vanliga anledningen: MS har ingen känsla(kultur för sådant här - det har Apple. MS tycker inte det är viktigt, eller så tycker dom att det ska se "nördprogrammerigt" ut. Apple tycker inte alls det - dom tycker att det ska vara vacker redan från första sekunden. Upplevelsen börjar där - strax efter ljudet.

 

(en win-start innehåller i alla fall en välkommen-skylt innan dos-rullningen börjar - men denna välkomstskylt visar tydligt redan i startögonblicket att MS inte har någon kultur (som Jobs säger). Vidriga färger, vidrigt typsnitt, bara små bokstäver, KURSIV!!!, asfult helt enkelt - ser ut som något en sann amatör roddat ihop (detta är alltså ett företag med i det närmaste outtömliga resurser som lätt kan lägga ut en miljard på att utveckla ett nytt startljud).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att stöjda Microsoft på något sätt, men startup-ljudet i Mac är inte SÅ vackert heller, tycker jag ;)

 

*BADOOOIING*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Inte för att stöjda Microsoft på något sätt, men startup-ljudet i Mac är inte SÅ vackert heller, tycker jag ;)

 

*BADOOOIING*

 

vad har det med EFI att göra?

 

det går dessutom att stänga av

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är också nyfiken på hur man kommer in i EFI. På en PC trycker man ju bara ner del-tangenten i precis rätt ögonblick, men hur gör man på macen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns väl ingen anledning att gå in där, använd datorn till det den är till för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att stöjda Microsoft på något sätt, men startup-ljudet i Mac är inte SÅ vackert heller, tycker jag wink.gif

 

*BADOOOIING*

vad har det med EFI att göra?

 

det går dessutom att stänga av

Känns som att Nyaz kommenterade följande inlägg:

Apple har börjat med EFI ganska nyligen tror jag - men har ändå alltid haft snyggare grafik i starten än Windows.

[..]

MS tycker inte det är viktigt, eller så tycker dom att det ska se "nördprogrammerigt" ut. Apple tycker inte alls det - dom tycker att det ska vara vacker redan från första sekunden. Upplevelsen börjar där - strax efter ljudet.

[..]

MS inte har någon kultur (som Jobs säger). Vidriga färger, vidrigt typsnitt, bara små bokstäver, KURSIV!!!, asfult helt enkelt - ser ut som något en sann amatör roddat ihop (detta är alltså ett företag med i det närmaste outtömliga resurser som lätt kan lägga ut en miljard på att utveckla ett nytt startljud).

Min pc ger dock inget osstartljud, däremot ett häftig *dunööh* när hårddisken drar igång, kan ju stolt säga att när jag byggde ihop denna maskin av skrot för 7 år sen passade jag smidigt nog på att inte koppla in chassihögtalarna, joodå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att stöjda Microsoft på något sätt, men startup-ljudet i Mac är inte SÅ vackert heller, tycker jag ;)

 

*BADOOOIING*

 

 

vad har det med EFI att göra?

 

det går dessutom att stänga av

Men Macarnas startljud ligger väl i själva hårdvaran (firmware eller EFI eller vad det nu är) och kan, vad jag vet, inte stängas av, däremot kan man med något program tydligen stänga av högtalarna vid uppstart. Windows då, där drar ju startljudet igång först när hela OS har laddats in och har inte med datorn (hårdvaran) utan med datorn (operativsystemet) att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att stöjda Microsoft på något sätt, men startup-ljudet i Mac är inte SÅ vackert heller, tycker jag ;)

 

*BADOOOIING*

Näe, så särskilt melodiskt är det inte, men det har hängt med sedan de första maccarna (innan iMac) då var det säkerligen ett ganska fint och avancerat ljud.

 

Nu hänger det väl mest med som ett startljud på samma sätt som de flesta telefoner har samma ringsignal (men visst, det vore ju inte dumt om man åtminstone kunde välja om man ville höra det eller inte…)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns väl ingen anledning att gå in där, använd datorn till det den är till för.

 

Pocahontas, det handlar inte om att jag vill in där för att ändra om och ha mig. Jag är bara nyfiken och har alltid varit på alla datorer jag har haft/har och det är några stycken vid det här laget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns väl ingen anledning att gå in där, använd datorn till det den är till för.

 

 

Förresten är det väl hans beslut om han vill gå in och ändra saker i sin Mac? Och inte ditt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man _behöver_ inte komma in, men är man intresserad så.... Ingen som vet hur man bär sig åt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man _behöver_ inte komma in, men är man intresserad så.... Ingen som vet hur man bär sig åt?

Det finns inget grafiskt gränssnitt för efi:n, det finns absolut inga inställningar där alls, som det gör i bios.

 

Däremot kan man få veta vad som är sparat i dess minne, pramet, genom nåt kommando i terminalen som jag glömt bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inget grafiskt gränssnitt för efi:n, det finns absolut inga inställningar där alls, som det gör i bios.

Nä, EFI (på Intel-Macarna) och Open Firmware (OF, på PPC-Macarna) är betydligt skojigare än så, men har som sagt inget grafiskt gränssnitt alls. Man möts av en kommando-prompt likt den i Kommandotolken (DOS-prompten) eller Terminalen i Mac OS X.

 

Den stora skillnaden är att i EFI och OF finns inga man-filer att få hjälp av. Däremot kan man skriva program direkt i EFI och OF, om man nu vet hur man ska göra förstås. ;)

 

Jag ska inte gå in på några detaljer här, utan nöjer mig med att konstatera att språket man måste använda är Forth.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

juhaniselvani

Men hur uppdaterar man firmware då? eller måste man det.. Fattar inget:P hehe

Helt ny här på forumet dvs just köpt en Imac..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...