Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Boot camp, parallels... vad ska man välja?


Hannala

Rekommendera Poster

Hej!

 

Någon som kan hjälpa mig... jag jobbar mycket med datorer, men är dålig på att fixa med dem.

 

Jag är i min utbildning tvungen att använda AutoCAD, vilket ju tyvärr inte funkar på mac, men nu tänkte jag lägga in windows och undrar därför vad jag ska välja? Vilket är bäst, Boot Camp eller Parallells eller ska jag välja nåt annat? Jag arbetar mycket med CS2-paketet och nu även Auto Cad.

Om jag kör windows måstre jag då även lägga in CS2-paketet i Windows för att kunna använda filer?

Bör jag istället hellre vännta och uppgradera till Leopard när det kommer för då får man väl Boot Camp med?

Tror ni att min macbook klarar att köra AutoCad?

 

Och den sista frågan: Är det svårt att fixa?

 

Tusen tack för hjälpen!

 

/Hanna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag förstått det så är CAD program ganska krävande? I så fall är BootCamp att föredra, eftersom det kör Windows nativt på din mac.

 

Dock vet jag inte hur det är med MacBook, eftersom den inte har någon vidare grafikmotor?

 

Photoshop finns även till Mac. Kolla in senaste CS3 paketet :ThumbsUp:

 

BootCamp följer med i OS X från och med Leopard som (förhoppningsvis) kommer nu i oktober. Därmed ökar antagligen support och hjälp. (BootCamp är än så länge endast en Beta)

 

Hoppas det ger lite svar på dina frågor. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

Så jag måste alltså lägga in CS-paketet i windows, fastän jag redan har det på macen?

 

/Hanna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

Så jag måste alltså lägga in CS-paketet i windows, fastän jag redan har det på macen?

 

/Hanna

Njaaäää, det behöver du inte? CS kan du köra på macen. Har du det på macen nu, så ligger det kvar. Ska du köra windows mha BootCamp så kan du dock inte köra AutoCad och Photoshop samtidigt, sida vid sida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din MacBook är nog dessvärre för klen för AutoCAD, i alla fall om du kör 3D-modeleringen.

Hade själv bekymmer med en nyinköpt MacBook som var för klen för mina ändamål.

Satsar på att köpa en MacBook Pro så fort som Leopard kommer ut.

 

Dessutom, så förespråkar jag BootCamp, för att undvika kompabilitetsproblem och begränsningen som en emulering innebär. (Parallels är emulering)

Kör du BootCamp, så blir din Mac som en vanlig PC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gorancarlsen
Din MacBook är nog dessvärre för klen för AutoCAD, i alla fall om du kör 3D-modeleringen.

Hade själv bekymmer med en nyinköpt MacBook som var för klen för mina ändamål.

Satsar på att köpa en MacBook Pro så fort som Leopard kommer ut.

 

Dessutom, så förespråkar jag BootCamp, för att undvika kompabilitetsproblem och begränsningen som en emulering innebär. (Parallels är emulering)

Kör du BootCamp, så blir din Mac som en vanlig PC.

Parallels är ingen emulering, det är virtuell maskin i OS X. Den behöver inte emulera Intelprocessor.

 

För enklare uppgifter som inte behöver hela datorns resurser

I detta fall är Parallels eller VM-Ware en enkel och bra lösning. De båda Operativsystemen delar på resurserna.

 

För avancerade och tunga uppgifter

Boot Camp är att föredra i detta läge eftersom man startar ANTINGEN i Win eller OS X läge. Här har man hela datorns resurser för ett OS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...