Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Ny intel mini eller begagnad PM G5?

annalin

Recommended Posts

Funderar på att köpa ny dator då min gamla älskade mini (en 1,25 Ghz G4 med 1Gb ram) börjar bli lite seg. Jobbar med bild och grafisk form och använder således PS CS2, Indesign, Quark (och har CS3-sviten redo att installera.) Annars mest surf och lite dvd-tittande ibland.

Tänkte först köpa en nyare mini men så fick jag rådet att köpa en beg. G5:a. Är alltid lite orolig att köpa sådant som datorprylar begagnat. Men tyvärr har ju mac minin begränsningen med ramminne på 2Gb. Har kikat på en beg powermac G5 dual 2.5Ghz som man ju kan stoppa in 16Gb ram i.

Men frågan är: är det dumt eller till o med vansinnigt att köpa en powermac nu när allt är intel för hela slanten? och vad är rimligt att ge för en beg G5a?

Alla råd eller tips eller info är välkommet

/a

Funderar på att köpa ny dator då min gamla älskade mini (en 1,25 Ghz G4 med 1Gb ram) börjar bli lite seg. Jobbar med bild och grafisk form och använder således PS CS2, Indesign, Quark (och har CS3-sviten redo att installera.) Annars mest surf och lite dvd-tittande ibland.

Tänkte först köpa en nyare mini men så fick jag rådet att köpa en beg. G5:a. Är alltid lite orolig att köpa sådant som datorprylar begagnat. Men tyvärr har ju mac minin begränsningen med ramminne på 2Gb. Har kikat på en beg powermac G5 dual 2.5Ghz som man ju kan stoppa in 16Gb ram i.

Men frågan är: är det dumt eller till o med vansinnigt att köpa en powermac nu när allt är intel för hela slanten? och vad är rimligt att ge för en beg G5a?

Alla råd eller tips eller info är välkommet

/a

Köp absolut en ny mini, G5 kan förvisso ges mer minne men kommer snart att vara föråldrad och 2ghz varianten av minin slår nog G5:an i prestanda. Risken är förstås att du till slut har för lite minne. Minnesgränsen verkar verkligen vara det som avgör hur länge man kan använda maskinen nu för tiden. Hursomhelst kommer du ju kunna använda CS3 så länge du vill på en ny mini, vem vet om CS4 överhuvudtaget går att köra på en G5:a… (Eller på en mini med för lite minne för den delen.)

Jag tycker nog det är dumt att "riskera" att köpa en gammal maskin när du kan få en ny (om det inte är så att du kan få dual G5:an för en struntsumma). Hur lång tid det kommer dröja innan stöd för G5 saknas kan man inte veta men G4 fungerar tydligen inte längre ens med nya iMovie…

Har du program i Classic du inte kan undvara så ska du köpa en PowerMac G5.

Har du behov av STOR hårddisk ska du också köpa en PowerMac G5.

Annars är jag böjd att hålla med föregående skrivare: En ny Mac är att föredra.

Om man jobbar mycket med grafik, så är väl inte Mac Mini den bästa datorn att välja? Har för mig att den har samma klena grafikkretsar som MacBook, dvs knycker minne från RAM-minnet. Rätta mig om jag har fel …

Ny Mini.

visst suger grafikkretsen lite minne men det är knappt märkbart, har jobbat med c2 utan problem i en macbook med bara 1 GB och den har samma krets och sämre processor.

Tack för snabba svar!

Lutar kanske åt en ny mini ändå...(och ja den är ju så cool...)

Fast jag läste nånstans att grafikkortet är sämre nu än i de första minisarna? Är det så? och hur mkt kommer det påverka isåfall?

/a

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...