Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

bild/ljud utgångarna på Mac mini?


shuu

Rekommendera Poster

Hejhej

 

Jag hade tänkt köpa mig en Mac mini som jag vill använda till att spela upp främst film och musik på. Jag kommer i så fall att koppla Minin direkt till projektorn (kablar?) och ljudet ska kopplas till hemmabion.

 

Jag har dock ingen aning om vad för kablar som jag bör använda till bilden främst. Problemet är att kablarna ska ligga gömda mellan 2 tak (gamla/nya innertaket) och har problem att få plats med DVI kabel som jag antar hade varit det ultimata. (och hdmi kommer väl ta över?)

 

Projektorn har dessa ingångar (DVI, R/G/B, RCA(video), VGA)

http://nordic.lge.com/sv/products/model.de...er_rdjt92.jhtml

 

Kan jag göra så att jag lägger en hdmi kabel istället? är den mindre? Och sen sätter någon hdmi > DVI adapter mellan kabel och projektorn?

 

Och vad för kabel är det jag ska använda ut från Minin till ljudet? för att kunna använda mig av 5.1 ljudet. Och vad för ingång krävs på förstärkaren?

 

Något annat jag bör tänka på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte du vinner något på att dra en HDMI-kabel istället för DVI. DVI-kontakten är ju lite större än HDMI, men själva kabeln är nog ungefär lika tjock (beroende på tillverkare). Fast är det hålen i väggen som är flaskhalsen så kanske det är enda lösningen (alltså DVI > HDMI > DVI).

 

Som jag har fattat det har Mac mini optisk ljudutgång, så det ska inte vara något problem att dra den direkt in i din receiver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Eftersom det är dvi-kontakter i båda ändarna så är det ingen poäng med att dra en hdmi-kabel. Det skulle vara för ett framtida projektorbyte möjligen.

 

Det problem du kommer stöta på är längden på kabeln. Dvi är specat till 5 meter och längre än så kan bli problematiskt. Det blir mycket testa&se ifall det fungerar.

 

Alternativt att du köper en optoelektrisk dvi-kabel eller en signalförlängare, men dessa går på cirka 4000 kronor.

 

En variant som jag prövat framgångsrikt är en hdmi-växel där du drar en kort kabel från datorn till växeln och sedan en längre hdmi-kabel till projektorn där du kopplar på en hdmi-dvi-adapter. Då har du både löst kabelllängden och framtida kabeldragning. Fast även här är det testa och se många gånger vilka kablar och växlar som klarar överföringen. Särskilt om du ska kliva över 10 meter mellan växel och projektor.

 

Ljudutgången är som sagt optisk, så det är inga problem.

 

(Flyttar tråden då frågeställningen är lika aktuell för alla Macar)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

Det blev tyvärr bara en vanlig (bättre kvalite) RCA / video kabel som vi la in i taket.

Och Avståndet är ca 10m.

 

Jag kom och tänka på om ens HDMI anslutning kommer att komma till nyare projektorer? För det är väl både till ljud och bild och till projektorn behövs ju bara bild signalen.

Men ja det är ju strunt samma nu.

 

Jag tror jag har läst någonstans att det bara är Quicktime eller något som man kan använda för att få ut 5.1 ljud? Men det låter onekligen galet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Synd, för även om JT92 är till åren och har låg upplösning så är det ingen dålig projektor. Att köra kompositvideokabel för bilden från en dator är som att köpa en bil och endast köra den på 1:ns växel. Du kanske använder maximalt 1/5-del av den potentiella bildkvaliteten. Med komposit får man i regel inte bättre bildkvalitet än vad en vhs-bandspelare klarar av.

 

En vga-kabel är en bättre lösning. Även om 10 meter är långt ifrån idealt och lär dras med störningar får man i alla fall mycket bättre bild än med kompositvideo.

 

Nya projektorer för hembiobruk har hdmi sedan något år tillbaka. Ljudet skickas vanligen inte till projektorn även om det finns sådana exempel också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

Det blev tyvärr bara en vanlig (bättre kvalite) RCA / video kabel som vi la in i taket.

Och Avståndet är ca 10m.

 

Jag kom och tänka på om ens HDMI anslutning kommer att komma till nyare projektorer? För det är väl både till ljud och bild och till projektorn behövs ju bara bild signalen.

Men ja det är ju strunt samma nu.

 

Jag tror jag har läst någonstans att det bara är Quicktime eller något som man kan använda för att få ut 5.1 ljud? Men det låter onekligen galet?

Kör VGA-kabel, dom kan ha lite längder och ger bättre kvalitet än RCA/Composkit.

 

Med ljudet ska du ha optisk ingång på stereon, och en adaptern från mini-toslink till vanlig toslink på Mac minin

 

Det stämmer att det kan vara svårt att spela upp film med riktigt surround-ljud, jag kan tex inte spela upp en 6-kanalig QuickTime-film utan att det blir 2-kanaligt på vägen. Men DVD går bra med 6-kanaligt dts-ljud. Väldigt märkligt. Kan till och med få till 96 kbit / 24bitars 2kanaligt ljud från en vanlig mov-film med fan inte 6-kanaligt. mycket märkligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...