Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nätverks guide?


JasaInc

Rekommendera Poster

Jag har en iMac och en MacBook och försöker få dom att lira ihop... men det funkar inte! Jag trodde att det skulle vara en baggis att få 2 Maccar att "snacka"??

 

Jag skulle behöva en guide hur man får igång ett nätverk, någon som har en bra länk?

 

.. och ja Pocahontas, jag har sökt i forumet men inte hittat vad jag letar efter.

 

Mvh Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är de ihopkopplade? Är de kopplade direkt till varnadra med en nätverkskabel, eller är båda kopplade till en bredbandsrouter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man måste tillåta fildelning osv. i inställningar också för att bestämma vad som är tillåtet. Annars går det utmärkt att använda en firewire- eller nätverkskabel för att koppla ihop dem.

 

Tyvärr har jag ingen länk heller om hur man gör men det kan säkert redas ut här…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är de ihopkopplade? Är de kopplade direkt till varnadra med en nätverkskabel, eller är båda kopplade till en bredbandsrouter?

 

Jag kör trådlöst via min bredbandsrouter från bredbandsbolaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå in i Systeminställningar och välj Fildelning

 

bocka för

post-113-1191252101.jpg

 

 

på båda macarna

 

Sedan kan du under Gå, (i menyraden) välja Anslut till Server

 

Där anger du den andra datorns IP-adress, sedan får du logga in på den.

Här har jag de adresser som Routern delat ut till mina andra datorer

 

post-113-1191252303_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gå in i Systeminställningar och välj Fildelning

 

bocka för

post-113-1191252101.jpg

på båda macarna

 

Sedan kan du under Gå, (i menyraden) välja Anslut till Server

 

Där anger du den andra datorns IP-adress, sedan får du logga in på den.

Här har jag de adresser som Routern delat ut till mina andra datorer

 

post-113-1191252303_thumb.jpg

 

Vart hittar jag ip-adresserna på en Mac då? Min windows knep fuknar inte.

Jag verkar komma till att den vill ha lösenord men det funkar inte med mina lösenord..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart hittar jag ip-adresserna på en Mac då? Min windows knep fuknar inte.

Jag verkar komma till att den vill ha lösenord men det funkar inte med mina lösenord..

 

... jag hittar respektive dator på "anslut till server" men den ena vill ha ett lösenord som jag inte vet vilket det är, har försökt med alla som jag har???

Den andra får jag bara felmeddelande att anslutningen misslyckades!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... inte konstigt att det inte funkade, mitt BBB modem hade ju ingen inbyggd router bara en switch!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu har jag skaffat mig en Airport Extreme men får det dessvärre inte att funka...

Jag har hookat upp enl. nätverksguiden, kryssat i fildelning osv. men när jag skall ansluta så vill "den" ha ett lösenord?! Jag har prövat med allt men jag kommer inte åt dom respektive burkarna...

Vad e det för lösenord den vill ha? Vill MacBooken ha lösenordet som jag använder på min iMac eller e det en Wpa-nyckel den vill ha? Jag har försökt med allt!

 

det börjar bli lite små jobbigt det här.... :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu har jag skaffat mig en Airport Extreme men får det dessvärre inte att funka...

Jag har hookat upp enl. nätverksguiden, kryssat i fildelning osv. men när jag skall ansluta så vill "den" ha ett lösenord?! Jag har prövat med allt men jag kommer inte åt dom respektive burkarna...

Vad e det för lösenord den vill ha? Vill MacBooken ha lösenordet som jag använder på min iMac eller e det en Wpa-nyckel den vill ha? Jag har försökt med allt!

 

det börjar bli lite små jobbigt det här.... :superirriterad:

 

JAAAAAAA!!!! Nu lyckades jag komma in på min MacBook från iMacen, kan FileVault han nåt att göra med att man inte kommer åt filerna???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...