Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Film med MacBook


PeterI

Rekommendera Poster

Hej!

 

Ännu en nybörjare på mac (är väl egentligen ingen kung på PC heller). Nu är det så att tänkte spara några hundralappar (fattig student) genom att se bl.a. dvd-filmer på tv:n via datorn. Jag antar att grafikkortet har en tv-out funktion men egentligen vad behöver jag för att komma igång. Kan vara värt att veta att jag har en rätt så simpel 21" bildrörs-tv med bl.a. ett scartuttag (om det nu kan vara till någon hjälp) och datorn jag har är den enklaste macbook-versionen. Hur ska jag få igång det hela? Vore jättesnällt om någon tog sig tid att formulera sig lagom enkelt ;).

 

Hälsningar,

Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aa och så behöver du en s-video kabel också :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och så behöver du eventuellt en s-video till scart adapter om du inte har någon s-video i din tv.

Vill du ha ljud från stereo så behöver du en vanlig "hörlurskontakt" i ena änden och en vit och en röd rca i andra, den kan du som sagt antingen sätta i din stereo, alternativt i den scartadapter du behöver (då kan du kontrollera ljud med tv-fjärren också.

Det ska inte vara några problem, det går på en dryg 100 lapp totalt (mini-DVI tll videoadapter EJ inräknad) och finns på vilken Claes Ohlsson/On OFF som helst, fråga...vet dom inte, gå till nästa affär, det kan ju vara läge att ta med dig din mini-DVI till videoadapter, så slipper man blanda in Mac / datorer där, då bör det inte vara några problem...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... lite förvirrad blev jag faktiskt :P.

 

Inköpslistan ska bestå av följande (vad jag förstått):

- Mini DVI-till-video-adapter

- S-cabel

- ev. s-video till scartkabel om jag inte har s-video i min tv (hur vet jag om jag behöver en sådan?)

ngn. stereo har jag inte råd med utan får bli tv-ljud helt enkelt ;).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men fungerar s-video till alla TV-apparater? de gånger jag provat har jag bara fått svartvit bild och återgått till gammal hederlig RCA istället...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla TV apparater klara inte det nej, man börjar ju med att testa det eftersom det ger bättre bild.

Du får kolla om du har någon s-video ingång på din tv (du ser ju hur den ser ut på din mini-dvi till videoadapter). Har du inte det går du lämpligast till Claes Ohlsson, dom har mängder med alternativ, lämpligast tycker jag en:

 

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=20186787

 

då är du på den säkra sidan, den har både ljud, s-video och komposit, och kan ställas om mellan in/ut (du vill ju ha den på in i din tv), sen köper du en s-video kabel och testar med först, får du ingen eller svart/vit bild med den och prövat ändra vad som går i MacBookens inställningar, köper du en kompositkabel istället)

 

edit: HAR du en s-video ingång så kan du ju spara 69 kronor och skippa ovan nämnda adapter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... lite förvirrad blev jag faktiskt :P.

 

Inköpslistan ska bestå av följande (vad jag förstått):

- Mini DVI-till-video-adapter

- S-cabel

- ev. s-video till scartkabel om jag inte har s-video i min tv (hur vet jag om jag behöver en sådan?)

ngn. stereo har jag inte råd med utan får bli tv-ljud helt enkelt ;).

 

Det finns "kit" att köpa som innehåller s-videosladd, scartadapter och ljudsladd ink adapter för att kunna koppla in ljudsladden i macbookens hörlursuttag. De kostar inte många hundralappar. Köpte själv ett sådant och det funkar fint.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Nu var det ett tag sen frågan ställdes men fick återigen ett sug att ordna det hela. Börjar bli trött på att se film på min lilla 13,3" MacBook.

 

Tack för de tidigare svaren och tack för länkarna. Jag har egentligen bara en fråga kvar och det handlar om s-kabeln. Rätta mig om jag förstått det hela fel, men S-kabeln skall sitta mellan Mini DVI-till-video-adapter och Scart till s-video, men var finner jag en sådan s-kabel (behöver en på 2-3m)? Krävs någon installation av eventuella program för att möjliggöra det hela (har nämligen hört något om det men ingen av er har ju nämnt det)? Krävs verkligen inget annat än de tre artiklarna, för s-video sänder väl bara bild, hur skall ljudsignalerna sändas?

 

Usch, hatar att vara en sådan amatör men det är ju skönt att det finns lite intelligent folk på nätet som kan bidra med klarhet. Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...