Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macbooken startar inte efter firmwire uppdatering :/


henrik.j

Rekommendera Poster

Hej!

Skulle uppdatera min firmwire på min macbook allt gick bra tills den bara stängdes av mitt i uppdateringen och nu kan jag inte starta den :(.... vad kan jag göra? :'(....

tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer när du startar den då ? Om du håller nere Alt hela tiden under start ? Du har ju uppenbarligen en dator till du kan använda, Apple har ju något som heter Firmware Restoration CD som man kan ladda hem, som man bränner till en startbar skiva som återställer firmware.

 

Som alltid när det gäller firmware, läs instruktionerna noga och avbryt aldrig, ens om det tar 3 timmar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det händer ingeting när jag försöker starta : /... det är bara en svart skärm.. händer inget om jag håller inne alt :( ... ska se om jag hittar det..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

uppdaterade min ida och det gick fint :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta meddelande fick man innan man installerade uppdateringen. Följde du den till punkt och pricka?

 

 

Den här uppdateringen är endast avsedd för MacBook-datorer med Intel-processorer.

 

Datorns nätkabel måste anslutas till datorn och till ett fungerande eluttag.

 

Anm: Skriv ut eller skriv ner dessa anvisningar innan du påbörjar uppdateringen.

 

Så här uppdaterar du den fasta programvaran på din Intel-baserade MacBook:

 

1. Avsluta alla öppna program.

 

2. Klicka på Stäng av i MacBook EFI Firmware-uppdatering-fönstret och vänta på att datorn stängs av.

 

3. Tryck och håll ner strömbrytaren på din MacBook tills vilostatuslampan blinkar upprepade gånger eller du hör en lång ljudsignal. Släpp sedan strömbrytaren.

 

En statusindikator visar hur uppdateringen fortskrider.

 

Viktigt: Avbryt inte uppdateringen.

 

Datorn startar om automatiskt när uppdateringen är klar och öppnar MacBook EFI Firmware-uppdatering.

 

4. Klicka på OK om den fasta programvaran är uppdaterad.

 

Om dessa anvisningar visas igen misslyckades uppdateringen. Upprepa stegen 2, 3 och 4.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja... när jag var här:

En statusindikator visar hur uppdateringen fortskrider.

och halva hade laddat så stängdes den bara av och nu startar den inte : /... har försökt med allt jag kan nu :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har du försökt starta med mac os starskiva

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

japp det händer inget då... man ska hålla inne c knappen och sätta på den va=?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja sladden är i både till routern och till väggen : /

fast sladden åkte av när jag skulle starta uppdateringen och då hände först inget så jag satte i den igen och så kom jag ju vidare tills "halva" upddateringen hade gott..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, startar den inte från installationsskivan så kommer den nog inte starta från Firmware Restoration CD heller. Hur hittade du uppdateringen ? Via "Programuppdatering" eller laddade du hem den själv ?

 

Testa alla punkter i länken ovan med, funkar inte det är det nog bara lämna in den, tyvärr...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade du inte bränt CD-skivan innan så är verkstan det enda som återstår..

Det är detta som kan hända, vilket jag försökte varna för i en annan tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eh det spelar ju ingen roll om han gör det före eller efter, så länge han har tillgång till ytterligare en dator med cd-brännare (funkar med absolut säkerhet med en PC också) så jag förstår inte varför du säger så !? , det känns bara väldigt onödigt att han ska lämna in den om han inte absolut måste.

 

Sen spelar det ju liten roll om han inte kan boota från skivor, men när det gäller just Firmware Restoration CD så står det i instruktionerna till den om hur man startar om datorn för att kunna använda skivan, ett sätt som går lite utanför det sättet som man normalt sätt startar sin dator på, så det kan fungera även om man inte lyckats starta från sin installationsskiva.

 

Samma sak här, var jättenoga med att ladda hem rätt version av Firmware Restoration CD, vilket kanske inte är helt enkelt enkelt och självklart eftersom det finns ett antal olika revisioner/generationer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har råkat ut för exakt samma sak på min förra MBP. Min lösning var att skicka den till verkstad för byte av logikkort, vad det nu kan vara (moderkort i pc-världen?).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick aldrig till att få datorn att läsa varken Firmware Restoration CD eller OS X installations-dvd. Detta blir till ett hårdvarufel när installation av firmware avbryts. Det är svårt att återställa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej tack för alla svar... det åtestår väll bara att lämna in den nu,,,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart är det ju så att är man osäker på vad man gör så är det kanske bättre att lämna in den, däremot vet inte jag hur Apple ställer sig till fel som uppstår i samband med firmwareuppdatering, jag är också ganska säker på att det första dom försöker när/om man skickar in den till Apple är just att köra en Firmware Restoration CD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja sladden är i både till routern och till väggen : /

fast sladden åkte av när jag skulle starta uppdateringen och då hände först inget så jag satte i den igen och så kom jag ju vidare tills "halva" upddateringen hade gott..

 

 

ja där har ju ju svaret, uppdateringen har INTE gått till enligt deras instruktioner. Konstigt att du inte skriver detta förren LÅÅÅNGT senare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja sladden är i både till routern och till väggen : /

fast sladden åkte av när jag skulle starta uppdateringen och då hände först inget så jag satte i den igen och så kom jag ju vidare tills "halva" upddateringen hade gott..

Tänkte oxå på det. "Sladden åkte av"... det står ju uttryckligen att sladden ska vara i, då borde det väl betyda att det är viktigt.

 

Jag gjorde det hela här på morgonen o det gick bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skrev han inte att sladden åkte ur Innan själva uppdateringen började, och att den gick igång när han satte i sladden igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skrev han inte att sladden åkte ur Innan själva uppdateringen började, och att den gick igång när han satte i sladden igen?

 

Sladden ska väll vara ansluten HELA tiden. Tycker det är tråkigt att det skapas sådana här trådar då man kan få för sig att det är något fel på de updateringar mac levererar då det istället är handhavandefel!

 

"Trådens namn skall istället vara, jag följde inte instruktioner för hur man skall updatera EFI och nu fungerar det inte, hur går man tillväga för att lösa det fel jag gjort!"

 

att springa runt den heta gröten och snacka skit om mac för att sen krypa fram med att man självt gjort fel är inte shysst mot mac på något sätt!

 

Håll rena kort från början så ska vi försöka hjälpa dig på bästa sätt istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sladden ska väll vara ansluten HELA tiden. Tycker det är tråkigt att det skapas sådana här trådar då man kan få för sig att det är något fel på de updateringar mac levererar då det istället är handhavandefel!

 

"Trådens namn skall istället vara, jag följde inte instruktioner för hur man skall updatera EFI och nu fungerar det inte, hur går man tillväga för att lösa det fel jag gjort!"

 

att springa runt den heta gröten och snacka skit om mac för att sen krypa fram med att man självt gjort fel är inte shysst mot mac på något sätt!

 

Håll rena kort från början så ska vi försöka hjälpa dig på bästa sätt istället.

Nu behöver man ju inte vara strikt hård o döma nån på ev skrivfel, men jag ser o läser din poäng.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...