Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macbook-funderingar


8bitPrince

Rekommendera Poster

Jag går i allvarliga funderingar på att switcha till Mac inom en inte alltför avlägsen framitid och jag har redan kollat upp väldigt mycket på alla möjliga ställen (forum, kompisar, testresultat, butiker...) och en MacBook mellanmodell med 2 gig RAM verkar passa mina behov bäst på alla sätt och vis, båda vad det gäller pris och vart och hur jag ska använda den.

 

Dock är jag väldigt osäker när det kommer till hårdvaruproblem jag läst om, är det bara otur eller är macbooken en dålig dator? Är det stor risk att det uppstår problem med hårdvaran? Dessutom, hur är kvalitén, har hört att plasten kan gulna och att det uppstå sprickor och grejer... nån som vet nåt om det?

 

Och en sista fråga, hur många år kan datorn som längst tänkas räcka innan den kastar in handduken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårdvaruproblemen gällde väl Rev. 1 om jag inte minns fel och hade bl a att göra med gulnande plast och överhettning och skit.

 

Har själv hart min Macbook 2Ghz i tre månader nu och är hur nöjd som helst!!!! Inga probs alls.

 

Välkommen till sekten förresten! :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

jag ska vara helt uppriktigt och säga att jag faktiskt INTE rekommenderar dig att köpa en MacBook då MacBook är den dator som vi haft allra flest problem med här på forumet.

 

Jag har haft två trasiga, både rev A och rev B, båda hade flera av de kända problemen som ex. sprickande plast, högt pipljud, extremt värme, random shutdowns osv.

 

det är inte för inte som den fått det föga smickrande smeknamnet "the oven"

 

tycker du ska vänta på en ev. ny MacBook som bör komma inom en inte allför avlägsen framtid.

 

Lycka till och välkommen hit :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har aldrig vunnit på lotto, triss etc..

 

men efter ha läst forumet här så måste ja haft jackpott varje dag jag startar min macbook.

 

Inte ett fel på min macbook, alla updateringar från apple fungerar klockrent inklusive EFI!

 

känn på den anden i flaskan!!!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag går i samma tankar som du. Köpa eller inte köpa en macbook. Man blir galen av beslutsångesten. Många har haft problem med Macbooken, alltför många. I synnerhet dom billigaste modellerna. Också Macbook Pro har haft många problem. Så därför har jag legat lågt.

Nu kommer ju en ny modell och ett nytt operativsystem inom en snar framtid.

Och hoppas att allt går bra då...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många har haft problem ? Som alltid så är det ju så att det är dom som har problem som hörs, det säger inte nödvändigtvis något om antalet problemmaskiner i relation till sålda enheter. Man får ju skilja på handhavandefel och fel/brister i konstruktionen, alla BootCamp och Firmware relaterade problem går ju (till att börja med) bort i mina ögon. Jag har själv en MacBook rev. 1 som jag inte har haft något problem med.

 

Jag skulle självklart vänta in det nya OS X när det är mindre än en månad kvar, annat än det, köp när du behöver, det kommer alltid komma nya modeller dagen efter (ungefär) du har köpt din, oavsett när du köper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacBook kom när Apple gick över från IBM-plattformen till Intel-plattformen. I och med den övergången kom en rad barnsjukdomar både med mjukvara och med hårdvara. Försäljningen har ökat dramatiskt med många nya användare av Mac. Övergången och ökningen av användare gjorde att ett påtagligt stort antal människor fick problem. Mjukvarumässigt var det inga större problem och det är åtgärdat. Hårdvarumässigt fanns en del lite svårare problem som sprickor och missfärgade chassin mm mm. Det verkar som om detta ochså är ur världen och i en undersökning som presenterades för ett tag sedan hade Apple nöjdaste kunde på bärbart.

 

Det som är ett frågetecken just nu för MacBook är den undermåliga grafikkretsen. Den är utmärkt för normala ting som skriva surfa och enklare grafik. Men avancerad grafik och nyare spel är gränsfall. Det har ryktats om en uppgradering till en betydligt rappare grafik, men ingen vet när. Om grafikkortet är viktigt så kolla NOGA INNAN! Det är en budgetgrafik...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft min Macbook några månader nu och den har fungerat fint. I överlag är jag MYCKET nöjd med min investering.

 

Men, jag hade målat upp Macvärlden som en perfekt värld utan datorkrångel. Men glöm det, Macarna kan jävlas dom också (men inte lika mycket som en Windows-PC).

 

Några exempel som jag haft den senaste tiden:

- "Filmer"-mappen försvann när papperskorgen tömdes

- Spotlight-fönstret öppnas inte då det aktiveras

- Flimmer i vissa sidor på Mac Hjälp

- Vissa bilder i iPhoto visas inte i förminskad vy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag om nån borde inte rekomendera en MB, men gör det ändå, inte vanligt med fel på den senaste modellen så köp! vänta inte på nya katten ifall den inte är klar säger jag. Köp med tiger så du har valmöjligheten!

 

Haade

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nyköpt macbook sedan några veckor tillbaka. Aldrig ett enda problem, fungerar hur snabbt o perfekt som helst!

 

Jag har haft många dyra bärbara PC (Sony VAIO, Acer Ferrari m.m.) och INGEN kommer i närheten av det kvalitetsintryck som min macbook ger mig.

 

Tror att alla fel man har hört om verkar vara barnsjukdomar i första utgåvan, för det är ju faktiskt bra mycket troligare att de flesta som gör sig hörda är de som har problem. Det är kanske lite mer sällan som någon köper en dator och är helnöjd söker upp ett forum och börjar prisa och lovorda den helt oprovocerat? Däremot köper man något som går sönder så ska ALLA höra det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket, jag har bestämt mig nu!

Ska slå till, fast vet ej ännu om jag ska vänta på Leopard eller inte, jag har satt söndag kväll som deadline för mina funderingar angående det (redan funderat sen en vecka tillbaka... varför kan inget vara lätt? varför lider jag av sjuklig beslutsångest?).

 

Jag tror som ni säger att det är de som har problem som syns mest, men jag har nu också pratat med otroligt många som är helnöjda så det väger över.

 

Och tack för alla fina välkomnanden :)

det känns bra det här, att bli en del av sekten som någon kallade det... när jag fortfarande var i förnekelsestadiet (dvs jag ville gå över till Mac men jag förnekade det eftersom jag kände mig snål och osäker och försökte intala mig själv hur mycket jag hatade mac bara för att jag var avundsjuk) tyckte jag att Mac-fantaster var det läskigaste som fanns! Och hade nån nämnt ordet sekt då hade jag varit lååångt borta vid det här laget. Men ja... tiderna förändras... *sätter sig i lotusställning och börjar rabbla mantran* xD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket, jag har bestämt mig nu!

Ska slå till, fast vet ej ännu om jag ska vänta på Leopard eller inte, jag har satt söndag kväll som deadline för mina funderingar angående det (redan funderat sen en vecka tillbaka... varför kan inget vara lätt? varför lider jag av sjuklig beslutsångest?).

 

Jag skulle inte vänta, och det gjorde jag inte heller!

Bättre att ha den gamla fungerande katten än den nya vilda som kanske inte är helt tam än.

Leoparden komemr kosta runt 1000 det är inte hela världen att lägga ut när man vet att det funkar som det ska;)

 

Haade

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste nog hålla med Rikard. Nu vet jag inte hur det är med Mac OS, men när Vista kom var det ju inte särskillt roligt (känns fortfarande som om det tar ett litet tag innan det är bra)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...