Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Windows till ibook G4?


carlpedal

Rekommendera Poster

Hej!

 

Köpte en begagned ibook G4 av en kompis igår, allt verkar funka bra förutom att jag inte har nån aning om mac, men det kommer väl så småningom.

 

Jag undrar bara om det går att köra windows på en G4 vilket jag har?

Har förstått att man kan köra på intel-baserade mac:ar men min fråga är om det finns nån slags emulator eller nåt som funkar på en G4, vore ju helt guld att ha windows på mac:en

 

Tack för alla hjälpsamma svar på förhand! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du kan köra Virtual PC, men det blir segt, segt, segt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ska kolla upp det, men har 1024 i RAM, och kommer hålla på med dj-mixande och musikproduktion med mac:en. Går det alldeles för segt då skulle du säga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

windows på en G4 iBook via Virtual PC och sedan göra musik på detta kommer att vara supersegt. Det är segt att göra musik på en G4:a under OS X också...så ja

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ska kolla upp det, men har 1024 i RAM, och kommer hålla på med dj-mixande och musikproduktion med mac:en. Går det alldeles för segt då skulle du säga?

Om du kör med Mac-prgram, nej det går inte för segt, men det är ju ingen racermaskin.

 

Om du ska köra Windows emulerat så glöm det. Inga realtidsprogram här inte. Och musik/ljud är ju realtid så det skriker om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken iBook G4 har du? Om du kolla under äpplet längst upp till vänster hittar du Om den här datorn. Där står hur snabb den är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag kör Win på min iBook G4 (1,33Ghz) genom VirtualPC så får jag ca 300 Mhz att "leka" med, det går seeegt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag har kört Win 95 med VirtualPC på min iMac 233 MHz med 128 MB minne och OS 9. Ni vet inte vad segt är........ :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med vad denna kille vill göra med sin Mac så blir det väldigt segt.

 

Däremot undrar jag om han istället inte borde söka efter lämpligt musikprogram, t.ex. Cubase, och köra det på sin söta iBook G4... fast det beror förmodligen lite på vilken hastighet som processorn snurrar.

 

Glöm att emulera Windows och sedan i det köra musikprogram.

 

Varför köpa en så fin dator om du vill köra Windows på/i den? De flesta musikmakare jag känner, och det är ganska många sedan jag är musiker själv, använder Mac till musiktillverkning och använder då i huvudsak Cubase i både studio/proffs och mer amatörmässig produktion.

 

Lycka till...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, tingen är den att jag är ju en sån nybörjare med Mac, så det känns som att kliva in i en helt ny värld. Du som frågade vad jag har för Mac, så är det en G4, powerbook 6,7, cpu på 1,42Ghz, minne på 1 GB.. Det är väl en helt okej dator. Eller? Men jag förstår, jag har hållit på med PC hela livet och vill bara att livet ska va lite lättare för mig i första början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... nu säger du att det är en PowerBook. Nyss sa du att det var en iBook..... En PB på 1,42 GHz är en ganska BRA maskin! Det skulle fungera bra med Garageband om du har tittat på det musikprogget. Som van PC-nisse ska du inte kika för mycket på GHz-talet för en PowerPC på 1,42 är mycket bättre än en P4 på samma Hz. Helt enkelt för att spaden är större. Den får mer gjort på samma tid.... :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Vilken G4-maskin som helst är bra, men inte suverän. Intel-macar käkar dem till frukost, även om en G4 över GHz-gränsen duger till vardagssysslor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... nu säger du att det är en PowerBook. Nyss sa du att det var en iBook..... En PB på 1,42 GHz är en ganska BRA maskin! Det skulle fungera bra med Garageband om du har tittat på det musikprogget. Som van PC-nisse ska du inte kika för mycket på GHz-talet för en PowerPC på 1,42 är mycket bättre än en P4 på samma Hz. Helt enkelt för att spaden är större. Den får mer gjort på samma tid.... :borstatanderna:

Det är inte en PowerBook. Står likadant på de fyra iBook G4 vi har hemma hos mig. "powerbook 6,7" är modellnamnet om jag inte tar fel nu.

Klart, jag kan ha fel om att det inte är en PB, men troligen har jag rätt. :)

 

/ Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...