Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Boot Camp-problem och att bränna bootbar skiva


Ewigland

Rekommendera Poster

Hej. Har precis fått min Macbook Pro och jag älskar verkligen den här lilla burken. :)

 

Men..hade tänkt att jag skulle installera Boot Camp. Startar programmet och bränner ut skivan med drivrutiner, allt väl än så länge. Men, när jag skall partitionera hårddisken så får jag upp ett meddelande om att jag måste reparera disken. Googlar på detta och förstår det som att jag bör starta upp datorn med Tiger-skivan och reparera via Disk Utilities. Gör detta och startar sedan om.

 

Nu får jag upp ett meddelande om att "Files cannot be moved". Googlar återigen och ser att andra har haft det här problemet. Tydligen skall det hjälpa med att defragmentera, så jag kör iDefrag. Kan bara ta quick-mode då man annars måste bränna ut en skiva, så jag testar med det, vilket inte hjälper, problemet kvarstår. Tydligen skall man enligt de foruminlägg jag hittat helst köra "Complete defrag", men då behöver man bränna ut en bootbar skiva.

 

Jag förstår inte riktigt vad det är för bootbar skiva man skall bränna ut etc. Kan någon förklara? Och vilket program skall jag använda, finns det något som är gratis? iDefrag tipsar om deras eget bränningsprogram, men det kostar.

 

 

Hoppas att någon kan hjälpa mig. Tack på förhand :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Nu får jag upp ett meddelande om att "Files cannot be moved""

 

Prövade du reparera skivbehörigheter i "skivverktyg". Vet inte om det hjälper men ibland kan det löna sig att kontrollera/reparera flera ggr i skivverktyg.

 

Lycka till...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

snabbaste lösningen på detta är att klona hela hårddisken, radera den, och klona tillbaka allt. Använd Carbon Copy Cloner åt minst ett håll. (den kopierar fil för fil och skivverktyg kopierar block för block. Oftast är det bättre eftersom det går snabbare, men inte i detta fall)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...