Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dela ut nätverk via en router ?


tba

Rekommendera Poster

har ett problem har en trådlös reuter och ett antal datorer med och utan

trådlös dom trådlösa kan jag ansluta till reutern (internet ansluten )

 

men jag försöker dela ut via airport till ethernet som är kopplad till en hub

 

som jag sedan försöker koppla upp mig på men det fungerar inte,

 

men om jag skulle använt vanligt modem så fungerar det ???

 

är det någon inställnig som måste till i reutern ???det är en belkin 54

 

eller kan man koppla en trådlös reuter som tar i mot från den internet anslutna reutern ????

 

hmm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Din router måste ha uppkopplingen till internet direkt till sin egen WAN-port. Har den det?

 

Sedan ska du kunna koppla en hub eller switch till den inbygga ethernet-switch som din router säkert har, och på så sätt ansluta fler än fyra (vanligtvis) datorer trådbundet till din router.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-18099-1191012696.jpeg

 

Är det såhär det ser ut hemma hos dig? Om inte.. koppla så. :)

Om du har ett bredbandsmodem så skall det naturligtvis kopplas in innan routern.

.. se bara till att stänga av DHCP i den trådlösa routern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Bra ekstam, och i många fall är ju "router" dessutom en "trådlös router", så de två blir ett objekt i dessa fall. Även den där switchen du ritade ut brukar ingå i en trådlös router med switch, om det är en sådan man har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liknar lite den fråga jag ställde om router efter router.

Har det någon betydelse vilken router som ligger först i kedjan.

 

Jag har den trådlösa först, och den icke trådlösa sist, och DHCP avstängd i den sista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liknar lite den fråga jag ställde om router efter router.

Har det någon betydelse vilken router som ligger först i kedjan.

 

Jag har den trådlösa först, och den icke trådlösa sist, och DHCP avstängd i den sista.

Det spelar ingen roll vilken ordning man sätter upp routrarna.. bara DHCP (tilldelning utav IP-nr) är avstängt i alla routrar bortsett från den första i kedjan.

 

Vill man skapa zoner med olika rättigheter osv så kan det passa sig med dubbla routrar. Det man gör när man stänger av DHCP är att routern börjar agera som en Switch istället.

 

// Bonus //

Hubb = Skickar alla paket som cirkulerar i nätverket till alla. (Trögt)

Switch = Skickar endast paketen till den port (client) paketen berör. (Smidigt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra ekstam, och i många fall är ju "router" dessutom en "trådlös router", så de två blir ett objekt i dessa fall. Även den där switchen du ritade ut brukar ingå i en trådlös router med switch, om det är en sådan man har.

 

haha, ja.. mina skillz som grafiker är inte direkt dom bästa. Precis, egentligen så kan man ju bara säga att routern är uppdelad i tre delar enligt bilden ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-18099-1191012696.jpeg

 

Är det såhär det ser ut hemma hos dig? Om inte.. koppla så. :)

Om du har ett bredbandsmodem så skall det naturligtvis kopplas in innan routern.

.. se bara till att stänga av DHCP i den trådlösa routern.

 

 

om man tittar på högra sidan där det står wireless rauter (har en BELKIN 54) så liknar det min

 

och jag kan surfa på laptopen utan problem men jag behöver ha ethernet anslutningar

 

då kopplar jag till en hubb och aktiverar fildelning-internet dela internet anslutning via airport till datorer som använder ethernet

 

och det fungerar inte ??? obs att surfa på laptopen fungerar men inte dom via hubben

 

men skulle jag koppla in ett vanligt modem till laptopen så fungerar det

 

 

ett annat alternativ som jag skulle kunna använda är

 

en annan trådlös reuter DI-524 istället för laptopen men hur skall det ställas in ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delar du ut trådlöst med din laptop?? Du skall inte behöva göra några

inställningar värda att nämna om du kopplar det som visat här nedan.

Sätt allt på "automatik" så kommer det att fungera.

Dock så är hubben en riktig flaskhals trafikmässigt i nätverket.

Om möjligt, byt ut den till en switch.

 

post-18099-1191148668.jpg

 

1. Modemet till Router nr1

2. Router nr1 till Hubb/Switch

 

3. Router nr1 till Router nr2 (Trådlös). Här skall DHCP vara avstängt!

 

Klart!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om man tittar på högra sidan där det står wireless rauter (har en BELKIN 54) så liknar det min

 

och jag kan surfa på laptopen utan problem men jag behöver ha ethernet anslutningar

 

då kopplar jag till en hubb och aktiverar fildelning-internet dela internet anslutning via airport till datorer som använder ethernet

 

och det fungerar inte ??? obs att surfa på laptopen fungerar men inte dom via hubben

 

men skulle jag koppla in ett vanligt modem till laptopen så fungerar det

ett annat alternativ som jag skulle kunna använda är

 

en annan trådlös reuter DI-524 istället för laptopen men hur skall det ställas in ???

 

Men det finns inga konstiga inställningar för internetdelning att göra. Det är bara att köra. Har du rätt kablar? Raka? Funkar det med bara en dator kopplad till den bärbara med eller utan hub? Har du två moderna Macar och utan hub går det med vilken ethernetkabel som helst annars skall det vara korskopplad.

 

Att koppla in en hub mellan din bärbara och dom andra datorerna och köra med internetdelning är ju en nödlösning.

 

Dom modeller av Belkin jag sett har 4 st ethernetportar och det är bästa stället är att koppla in dom datorer som saknar trådlöst. Har du inte det så köp en sådan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

använder en hel del linux och innan man har grejat färdigt trådlöst så underlättar det med ethernet

 

ja visst är det bättre att koppla in ethernet via reutern men det skulle bli väldigt lång kabel

 

därav trådlöst - eternet

 

och att dela via macen skulle inte vara några problem via hubb/switch om det fungerade !!!

 

behöver inte topp hastigheter !!!

 

det är en belkin med 4 portar men det långa avståndet ställer till problem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte att di-524 stödjer WDS (bryggning, client mode). Vad är det exakt namnet på din Belkin? Kan hända att den stödjer WDS, och då får du sätta di-524'an först i nätverket. Där efter tar du emot signalen med Belkin-routern (client mode).

 

Eller så köper du en Access Point och sätter in i di-524. (http://www.komplett.se/k/search.aspx?q=accesspunkt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...