Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hitta info om nedladdad fil


pashto

Rekommendera Poster

Det första jag vill få reda på är om datorn kan ladda ner saker och ting medans den gått in i sömnläge ?

 

Den andra fråga gäller hur man kan spåra vem som laddat ner en specifik fil till datorn? Kan man spåra tidpunkt samt vilken sida filen laddats ner i från ?

 

Kan man återskapa raderade filer från papperskorgen ?

 

Ursäkta att jag frågar så mycket men jag är helt ny när det gäller mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Det första jag vill få reda på är om datorn kan ladda ner saker och ting medans den gått in i sömnläge ?

 

Nej det kan den inte. Kan du läsa när du gått i sömnläge? ;):D

 

Du kan se URL-en genom att trycka Kringla + i. Vem som laddade ner den går inte att se, och inte heller tidpunkt. Åtminstone inte som systemet fungerar utan modifikation.

Om du har en specifik nedladdningsmapp kan du dock sätta en Folder action som kör ett shellscript som i sin tur sätter modifikationsdatumet till filen till tiden för nedladdning. Kan ge en mer utförlig förklaring om du vill ha en.

 

Att återskapa filer som man har raderat kan gå, och det finns ett par program man kan köpa för ändamålet. Men de kostar en del allihopa, såvitt jag vet, och ingenting kan egentligen garanteras.

 

Backup är bra att ha.

 

Ursäkta att jag frågar så mycket men jag är helt ny när det gäller mac.

Fråga på du, så svarar jag. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sömnläge/viloläge = hela datorn avstängd bortsett från minnet vilket gör att när den vaknar så kan den börja jobba direkt och behöver inte läsa in en massa från disken (enkelt uttryckt)

 

Radera i papperskorg: väljer du "Säker papperskorgstömning" blir det svårt på allvar att återskapa filerna eftersom de skrivits över 7 (tror jag) gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...