Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

16:9 ur min iBook?


freda155

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en iBook G4 med 4:3-skärm. Nu vill jag mata bild till TV:n (plasma). Ur iBooken får jag bara 4:3 upplösningar att välja på som sträcks ut så där tråkigt. Vet någon här om det är en mjukvarubroms i grafikkretsen eller en faktisk begränsning?

 

Nu har jag bara provat med PC-ingången på TV:n (d-sub 15 pin) med adapter till mini-DVI:n på iBooken.

 

Plasman har en fysisk maxupplösning på 1024x768, men kan ta emot högre (exempelvis 1366x768) och fixar i alla fall 1080i.

 

Är HDMI kanske lösningen? Har ännu inte köpt någon sådan kabel. Tar emot att göra det bara för att prova och få reda på att det inte blir någon skillnad. Bilden känns fin nog genom d-sub:en som den är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Du kan inte få HDMI ur en iBook som bara har analog VGA-signal ut.

 

Du måste alltså gå via en adapter från Mini-VGA till vanlig VGA (D-Sub HD15), och sedan måste du installera mjukvaruhacket Screen Spanning Doctor för att kunna göra mer än att spegla skärmen.

 

En iBook G4 borde klara upp emot 1920x1200 analogt, om det är en senare modell, alltså kan det inte bli några problem med din full-hd-tv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte som så att många äldre grafikkretsar ej har stöd för wide formatet?

 

Min 4 år gammla PC till skillnad från min nya vet jag ej hade stöd för wide utan endast 4:3.

 

Vet dock inte om så är fallet för iBook G4.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Hos iBooken är det en mopedstrypning så att man endast kan spegla den interna skärmen. Marcus har gett lösningen. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Min Pismo klarade 1600x1024, och tror även att min Lombard fixade det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...