Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Papperskorg tömmes ej. "Visa info" stänger filen.


jehd

Rekommendera Poster

PowerBook G4 - 17". Mac OS 10.4.10. 1,67 GHz, 1GB, Cash 512 K.

Fungerar ej:

Microsoft's alla program, iTunes, Screen Movie Recorder, Papperskorgen kan ej tömmas, "Visa info" släcker filen.

Fungerar:

Förhandsvisning, Färgmarkering, Safari, Mail, AdressBok, BackUp, iCal, KomIhågLappar, Skype, iPhoto WuickTime.

"Textredigerare" öppnar Microsoft Word dokument.

Skivbehörighet genom "Skivverktyg". Inga reparationer behövdes.

"Apple Hardware Test" = O.K.

Kan någon vänlig Macanvändare hjälpa mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara delar av filsystemet som är trasigt.

Jag tycker själv att AppleJack är förbaskat bekvämt dels därför att den automatiserar det som behövs, dels därför att man startar om till Single User mode och får där per automatik root-behörighet och ett minimum av systemet är igång.

 

Installera AppleJack.

Starta om och håll nere äpple+s direkt efter PLING (omstart) tills kommandoraden syns.

Skriv applejack auto restart och håll tummarna! :crossfingers:

 

Om inget annat hjälper så kan arkivera & installera vara nödvändigt men prova AppleJack först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Mikaellq för ditt engagemang!

Har installerat "applejack 1.4.3" & hållit båda tummarna, men tyvärr kvarstår felen.

Tror Du att jag har ett program- eller ett systemfel?

Med vänlig hälsning, Tacksam Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Systemfel verkar mer troligt men det kan vara både och varför en arkivera+installera kan vara nödvändigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde en liten intressant observation, jag har en lite löjlig plugin som gör programfönster mer eller mindre transparenta. Den heter SetAlphaValue och beskrivs av tillverkaren som 'SetAlphaValue is extension for "Cocoa" applications and set the alphaValue of windows. In others words, this program is only aesthetic, just for fun ;)' De program som du har som fungerar verkar vara "Cocoa applications", de övriga verkar inte vara det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...