Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilken Maskin är att föredra? MDD Singel 1.25Ghz eller Dual 1 Ghz


Herzan

Rekommendera Poster

Hej ! Jag har ett unikt tillfälla att köpa en MDD singel 1.25 Ghz eller en dual 1.0 Ghz till ett rimligt pris.

Det sitter 1.5 Gb ram i bägge två. maskinerna är identisk förutom prosessorn.

 

Min fråga är. Vilken är den senaste modellen"

 

Märker man någon prestandaskillnad på dem?

Vilken skulle ni föredra??

 

 

 

Tackar på förhand ...Herzan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den med två processorer. I bästa fall är programmen skrivna så att båda processorerna används. I sämsta fall kan programmet använda den ena processorn till 100%, medan den andra spelar musik i iTunes eller något annat mer bakgrundsbetonat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med, den med dubbla, tveklöst, även om jag skulle välja att peta i lite mer minne i just den maskinen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med, den med dubbla, tveklöst, även om jag skulle välja att peta i lite mer minne i just den maskinen.

Varför mer RAM? 1,5GB räcker väl till allt utom de mest extrema programmen/användarna, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Den med enkel 1,25 GHz är nyare i tid, men det är alltså den modellen man gick tillbaka till i och med att Powermac G5 dök upp 2003; alltså en reinkarnation av 2002 års modell som den dubbla 1,0 GHzaren tillhör.

 

Den nyare har 167 MHz buss iställer för 133 MHz, och det är möjligt att den nyare är något tystare. Som du kanske vet låter de här G4orna en del om man har otur.

 

Annars håller jag helt med föregående talare; dubbelprocessor äter allt annat till frukost.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som om dubbelprocessorn går vinnande ur detta test.

Jag tackar för era snabba svar.

 

 

Herzan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför mer RAM? 1,5GB räcker väl till allt utom de mest extrema programmen/användarna, eller?

 

Det beror på vad man menar med räcker, när det verkliga minnet är slut så skyfflar den ju data till hårddisken, den stannar ju inte. Men 1,5 gb tar ganska snabbt slut, ett par högst oextrema program igång så tar det slut, och speciellt om man ska utnyttja dom dubbla processorerna, då ska man ju gärna ha dubbla mängen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på vad man menar med räcker, när det verkliga minnet är slut så skyfflar den ju data till hårddisken, den stannar ju inte. Men 1,5 gb tar ganska snabbt slut, ett par högst oextrema program igång så tar det slut, och speciellt om man ska utnyttja dom dubbla processorerna, då ska man ju gärna ha dubbla mängen.

Ja, jag vet det. Jag har hemma 768MB och det räcker långt. Sällan problem med att den börjar skyffla data till hårddiken, om ens någonsin.

 

På jobbet har jag 1GB och där kör jag CodeWarrior, Safari, iTunes, Entourage och Perforce samtidigt. Inget skyfflande.

 

På jobbet hade vi några Intelmacar som var bestyckade med bara 512MB. Om användaren körde M$ Word, Excel och Entourage samtidigt så blev det segt. Dessa går ju i Rosetta på Intel och Rosetta kräver ju en hel del minne i sig. Uppgradering till 1GB löste alla sådana problem.

I det här fallet så är ju inte Rosetta något problem, eftersom det inte finns på PPC.

 

Kan du specificera "ett par högst oextrema program"? "Ett par" är ju två stycken.   ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här skulle man egentligen få input från Tomas Ytterberg. Som jag minns det så är det mycket sällan processor nummer två utnyttjas. Det betyder att de flesta lägen så är 1,25 singelpropp snabbare; både snabbare klockfrekvens och snabbare buss. I så fall är den vinnare.

 

Har du glädje av att kunna köra OS9 klara ju den att boota i det också. Fast det är ju lite svårt att föreställa sig att någon har nytta av längre.

 

Jag har en 1,25 singelpropp som jag nog ska sälja av snart. Vad har du fått för prisförslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Jag har dubbelprocessors-G4, och oavsett vad jag gör (iTunes, VLC, Safari, iMovie m.m) så belastas bägge processorerna jämnt hela tiden.

Använde Menumeters, och de båda värdena för CPU-belastning är oftast väldigt lika.

 

Däremot är det nog sant att i OS 9 är den andra processorn bara en liten hjälpapa som sällan har något att göra. Det är bland annat därför OS X är så insanely great. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...