Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

2 GB ram = mer fläkt


patriquino

Rekommendera Poster

Satte in dessa minnen i min macbook igår. Allt går nu mkt snabbt, för att inte prata om parallels, men fläktarna verkar gå igång oftare nu än tidigare då jag hade 1 GB (orginal). Finns det ett samband? Har dessa nya minnen lättare att bli varma eller vad är det??? Jag hade förr en snitt-temp på 53 grader, men nu ligger den runt 60 grader. Detta sker trots att jag knappt har några program öppna. CPUn är låg.

Nån som erfarit samma??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite kul att du skriver det. Jag satte i samma minne och efter det låg jag också i runt 60 grader. Tyvärr kollade jag inte hur varm den var innan jag satte i dem.

Men kanske det har ett sammanhang

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minnesstickor drar faktiskt ström och genererar därmed värme. Tror att 2GB drar runt 20-30 watt motsvarande en extra HDD. Därav får aggregatet arbeta hårdare. Kan nog ha med det att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om datorn "går snabbare" innebär ju det att fler operationer per sekund sker i processorn, mindre vänta alltså, och mer värmeutveckling. Eller har jag fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant det här, om det kan ha negativa effekter av att stoppa i mer RAM i en laptop.

 

Men man tycker ändå att skillnaden borde vara försumbar, i båda fallen har man ju två stickor, det är bara lagringsutrymmet på dem som är skillnad, så strömförbrukningen borde egentligen vara samma? Man borde nästan spara ström tycker jag, iom att mindre data måste swappas ut till hårddisken när det ligger i minner, och det borde spara in... Eller tänker jag fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heller snabbare dator än tystare... till en viss ljudnivå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heller snabbare dator än tystare... till en viss ljudnivå.

 

Håller med till fullo, stoppade själv i extra minne för inte så länge sen och har väl märkt av en högre fläktnärvaro men som sagt inte så det stör.

 

Landberg, jag håller på med en filminspelning inom skolan som ska äga rum i Mörbylånga mellan 1:e-5:e oktober.

 

Har du något tips på restaurang eller liknande som kan tänkas sponsra med mat eller liknande någon eller några utav dagarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket oftare går den igång? Är det även när den inte belastas eller bara när du kör på med massa program som den går igång oftare? Och kör fläkten oftare igång för fullt eller bara lite grann så det inte låter så farligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

saken är det att jag kör smcfancontrol med ett inställt min-varvantal på 3100 rpm nu sen bytet. förr räkte det med 2600 rpm för att hålla datorn tyst längre. trots detta så hjälper det inte. och det räcker med att ha typ itunes, firefox (som ibland drar sjukt mkt cpu) och mail.app för att fläktarna ska dra igång. inga stora processer dvs. undra om det är samma snitt-temp för macbooks som levereras med 2gb, nån som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant det här, om det kan ha negativa effekter av att stoppa i mer RAM i en laptop.

 

Men man tycker ändå att skillnaden borde vara försumbar, i båda fallen har man ju två stickor, det är bara lagringsutrymmet på dem som är skillnad, så strömförbrukningen borde egentligen vara samma? Man borde nästan spara ström tycker jag, iom att mindre data måste swappas ut till hårddisken när det ligger i minner, och det borde spara in... Eller tänker jag fel?

 

Jo fast vad ÄR minne då ? Det är ju inte ett "bagageutrymme", rent teoretiskt borde det vara dubbelt så många transistorer på den dubbla minnesmängden (även om jag erkänner att dom mer exakta och avancerade teknikerna bakom ligger lite bortom vad jag klarar...) som borde generera ungefär dubbelt så mycket värme (vid maxanvändning)

Hårddisken genererar ju också värme, men hårddiskar för bärbara är små och effektiva (värmen från HD är ju till stopr del från rotation/friktion), så medans det på en stationär dator är "självklart" att mer minne sänker temepraturen (då datorn kan använda hårddisken mindre) så är det mer tveksamt på en bärbar maskin, och kan tom innebära det omvända.

Sätter du t.ex. in en 7200rpm också i din bärbara så är risken väldigt stor att den utvecklar en ohälsosam mängd värme...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

saken är det att jag kör smcfancontrol med ett inställt min-varvantal på 3100 rpm nu sen bytet. förr räkte det med 2600 rpm för att hålla datorn tyst längre. trots detta så hjälper det inte. och det räcker med att ha typ itunes, firefox (som ibland drar sjukt mkt cpu) och mail.app för att fläktarna ska dra igång. inga stora processer dvs. undra om det är samma snitt-temp för macbooks som levereras med 2gb, nån som vet?

 

Okej så det krävs inte mycket, men hur mycket går dem igång? Maxbelastning är ju inte så kul, typ som när man kör flash filmer på internet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minnesstickor drar faktiskt ström och genererar därmed värme. Tror att 2GB drar runt 20-30 watt motsvarande en extra HDD. Därav får aggregatet arbeta hårdare. Kan nog ha med det att göra.

Sitter inte nätaggregatet i MagSafe-adaptern?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Är samma grej med min macbook som kom leverarad med 2gb ram, ligger på 58-60 grader. Är nog inget att oroa sig över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ökade ram:et fr 1GB till 2GB samt bytte till en snabbare 7200RPM disk

och efter det går cpu fläkten konstant tror inte att det är ovanligt med tanke på all extra värmen man får i MacBooken efter en sådan uppgradering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...