glocken Postad 28 september, 2007 Share Postad 28 september, 2007 Min nya Macbook Pro tappar jämt och ständigt kontakten med min trådlösa zyxel-router. Det handlar om fem sex gånger i timmen. Vansinnigt irriterande! Min vanliga Macbook tappar också ibland, men funkar mycket, mycket bättre. Jag skulle bli jätteglad om någon kunde ge mig några tips på vad man ska göra åt detta eländiga problem. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
OzzieWild Postad 28 september, 2007 Share Postad 28 september, 2007 Det kan vara kanalen routern sänder på. Om många närliggande routers sänder på samma kanal kan det bli störningar. Jag har även funnit att om jag har TV/DVD/Surround mellan datorn och routern blir signalen väldigt dålig, även om jag har ett ganska nära avstånd dator <-> router. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
glocken Postad 28 september, 2007 Författare Share Postad 28 september, 2007 Tack för tipsen. Jag har dock testat med att byta kanal utan framgång. Dessutom fungar den vita Macbooken bra men Macbook Pro tappar hela tiden kontakten. Ändå står de båda datorerna bredvid varandra. Riktigt irriterande att inte MBP:n vill vara med på det trådlösa mer än en liten stund åt gången. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
glocken Postad 28 september, 2007 Författare Share Postad 28 september, 2007 OzzieWild: Hej igen. Jag har nu bytt till kanal 11, vilket verkar fungera! Hurra! I alla fall har det fungerat i snart en timme. Jag slog också av den kombinerade 802.11g och 802.11b och kör nu endast 802.11b. För andra som ev. har detta problem: OM det fortsätter fungera nu, vilket jag verkligen hoppas - så verkar det som om just Macbook Pro verkligen gillar just kanal 11 i routerns kanaliställing för det trådlösa. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
OzzieWild Postad 28 september, 2007 Share Postad 28 september, 2007 Det kan nog stämma. Minns när jag kom hemspringande med min MBP. Minns att de va problem med just Wlan:et och att jag krånglade med det. Nu när jag kollade stod den också på kanal 11 Kanske är ett hemligt nummer? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
gummianka Postad 28 september, 2007 Share Postad 28 september, 2007 Har du Störningskompensation aktiverat på båda ? När den bryter en anslutning beror det oftast på det, ströningar från micro, mobill, en del Logitech produkter som kör på samma frekvens, andra nätverk. I princip ska alla kanaler fungera lika bra, det som är viktigare är vad ANDRA kör för kanaler (typ), om jag startar iStumbler här t.ex. så får jag en lista över befintliga trådlösa nätverk, då kör nästan alla på 11 eller 6 (eftersom det är dom vanligaste fabriksinställningarna, då bör man lägga sitt eget trådlösa nätverk på en kanal så långt ifrån dom andra som möjligt (t.ex. 3 eller 9) Under kvällar och helger t.ex. när fler har sina routrar igång, så är det riktigt trångt på dom vanligaste kanalerna och ännu viktigare att välja en kanal som så få som möjligt använder. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Arkiverat
Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.