Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilken extern ska jag välja?


andreasc

Rekommendera Poster

Har suttit ett tag i morse och plöjt igenom X antal trådar här på forumet angående externa hårddiskar och samtidigt kollat mot priser via pricerunner.

Låter som FireWire är det som jag borde satsa på, i stället för USB 2.0 (som ju de flesta man hittar faktiskt är).

 

Jag tänkte lägga mig runt tusenlappen (men billigare är ju självklart välkommet) och minst 250 GB. Tänkte först satsa på 500 GB, men dels tror jag knappast att jag kommer få användning av så mycket utrymme, dels blev det ju lite dyrare i.o.m. att jag började kolla på FW-diskar.

 

Så nu tänkte jag väl egentligen stämma av med er som kan och vet vilka man bör välja? Har ju i mitt sökande på Pricerunner hittat en hel del externa hårddiskar som folk säger har säckat ihop efter ett tag. Om jag nu ska köpa en extern hårddisk vill jag ju kunna lita på den som en backup.

 

Här har jag hittat i alla fall en som ligger runt min pris- och storleksklass. Men det känns som det finns en uppsjö olika kombinationer och märken att välja emellan... Viktigast för mig är ändå att de håller (vem tycker inte det?)...

 

http://se.pricerunner.com/pl/36-585955/Haa...-7200rpm-priser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag haft en 'LaCie 250GB Porsche Design' i ett par år. Har funkat som en klocka hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som FireWire är det som jag borde satsa på, i stället för USB 2.0 (som ju de flesta man hittar faktiskt är).

Japp, Firewire är det som gäller.

 

Tyvärr är det omöjligt att veta hur länge en disk kommer att hålla. De märken som historiskt sett varit dåliga kanske skärpt sig och de som historiskt varit bra kanske tummar på kvaliteten.

 

Du får nog gå på utseendet och hur praktisk den är att koppla in.

Om du bara går på priset kanske du köper något billigt skräp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har två st 2,5" och två st 3,5" externa hårddiskar. Dom stora vibrerar och surrar en del (irriterande) medan dom små är nästan ljudlösa. Köper jag en till kommer det bli 2,5".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Seagate brukar göra bra diskar

 

Iomega också

 

Ja, har beställt en Seagate Freeagent go 120gb...

Jävligt snygg, hoppas den ska fungera fint :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man råd bör såklart satsa på en disk som har både FW och USB2, däremot skulle jag passa mig för att köpa en disk som bara har FW, det är fortfarande en ovanligare anslutning, och vill man använda sin disk till en lite äldre PC t.ex. så är det inte alls självklart att den har FW.

 

Prestandaskillnader mellan USB2/FW är nästan försummbara idag, vid "real-case-scenarios" (undantaget är om man använder den för videredigering och i viss mån musikproduktion)

Viktigare är vad som sitter i själva lådan (7200rpm eller 5400 rpm, 8 mb cache eller 16 mb) någon rekommenderade t.ex. Iomega, med all rätt, men dom tillverkar ju inte själva diskarna, på samma sätt som LaCie inte gör det, därför är det svårt att säga något konsekvent om kvalité och prestanda, MEN, köper man ett välkänt märke så vet man åtminstone att man är något sånär trygg med garanti )

Som alltid, försök vara så informerad som möjligt före köp, JAG skulle själv (av ovanstående skäl) satsa på en disk från någon av dom tillverkar som även tillverkar själva disken själv, t.ex. WD eller Seagate)

 

Ska man ha den bara för lagring av musik, bilder och video som man köpt/kopierat, köp så många mb som du får för dom pengar du vill lägga.

 

Intel Macar bootar precis lika bra från en USB2 disk som en FW disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så följdaktligen tycker JAG, köp 500 gb USB2 hellre än 250 gb FW, det finns inget som heter "jag tror inte jag behöver så mycket utrymme...", let´s face it, alla som sagt/tänkt så har ångrat sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... det finns inget som heter "jag tror inte jag behöver så mycket utrymme...", let´s face it, alla som sagt/tänkt så har ångrat sig.

 

 

Så sant, så sant. =)

 

Man får tacka och bocka för det utförliga svaret (och de andra också för den delen). Har egentligen inte bråttom att köpa nån extern HDD, så jag ska nog hålla ögonen öppna ett tag och läsa på lite. Jag kommer nästan uteslutande att använda utrymmet för lagring, men så småningom (när lyckats komma över något bra program) så lär jag också köra lite musikproduktion. Å andra sidan kommer jag nog inte ha några stora, krävande projekt, utan bara hemmaprojekt, så då kanske den där extra prestandan som FW ger blir lite onödig. Men vi får se...

 

Återigen är det nog kvaliteten jag oroar mig mest för. LaCies 500GB USB 2.0 t.ex. verkar många haft problem med, iaf om man ska tro de recensioner man hittar på pricerunner. Men å andra sidan är det ganska sällan folk skriver en recension om de är NÖJDA med produkten, däremot vill man kanske gärna varna andra om man INTE är nöjd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har 2 stycken LaCie BigDisk 500 GB, har alltid fungerat klockrent...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur menar du att man inte kan få den att vila ?

Ja den går inte i vila om den varit overksam tillräcklig tid enl inställningarna utan man får stänga av den med onoff-knappen om man vill slippa ha den snurrandes.

T ex har jag bildfiler på en extern och äldre filer på en annan extern, bildfilerna behöver jag nå en gång per tio minuter–kvart ungefär så de behöver inte snurra då egentligen emellan, den externa med ännu äldre filer på kanske jag hämtar en fil en ggr per dag, onödigt att den står och snurrar resten av tiden, det är stora diskar så de låter ju lite, skönare när de vilar.

USB disken går heller inte i vila om jag vilar datorn för natten utan då måste jag stänga av den, firewiredisken stänger av/vilar sig själv.

Men andra blir irriterade av att hårddisken vilar för man får ju vänta några sekunder på att den ska snurra upp, men bäst är då firewire för då kan man bestämma själv tiden det ska ta innan disken ska vila.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en fundering... Har kvar lite gamla PC-spel som Baldur's Gate och sådant, skulle man kunna köpa en extern HD, och på något sätt installera Windows XP på den, och boota från den när man vill lira lite? Så slipper man "fläcka" ner den interna HDn genom att partitionera den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nyss köpt en Western Digital My Book Premium ED på 320GB. FW och USB2. Den verkar funka alldeles lysande (hittills i alla fall). Kostar lite drygt 1000-lappen. Finns även 500GB för några hundra till. Kolla prisjakt.nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nyss köpt en Western Digital My Book Premium ED på 320GB. FW och USB2. Den verkar funka alldeles lysande (hittills i alla fall). Kostar lite drygt 1000-lappen. Finns även 500GB för några hundra till. Kolla prisjakt.nu.

 

Ja det var den jag själv funderade på förut. Tror nog det blir den så småningom. Ligger lite lågt för tillfället, eftersom jag fortfarande har fullt upp med att få koll på macen som den är =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja den går inte i vila om den varit overksam tillräcklig tid enl inställningarna utan man får stänga av den med onoff-knappen om man vill slippa ha den snurrandes.

T ex har jag bildfiler på en extern och äldre filer på en annan extern, bildfilerna behöver jag nå en gång per tio minuter–kvart ungefär så de behöver inte snurra då egentligen emellan, den externa med ännu äldre filer på kanske jag hämtar en fil en ggr per dag, onödigt att den står och snurrar resten av tiden, det är stora diskar så de låter ju lite, skönare när de vilar.

USB disken går heller inte i vila om jag vilar datorn för natten utan då måste jag stänga av den, firewiredisken stänger av/vilar sig själv.

Men andra blir irriterade av att hårddisken vilar för man får ju vänta några sekunder på att den ska snurra upp, men bäst är då firewire för då kan man bestämma själv tiden det ska ta innan disken ska vila.

 

Det beror ju helt på disken (i princip alla WD diskar t.ex fungerar på samma sätt oavsett om det är USB eller FW modell), självklart finns det diskar som spinner ner om jag inte använder den. Du kan "aldrig" bryta strömmen helt, eftersom det görs separat, men i sparläge så är i princip ljudnivån 0 och energiförbrukningen med (även om jag tycker att man av miljöskäl ska stänga av den helt).

Väljer man dessutom en 2.5" modell så är det ju det ulltimata eftersom den strömförsörjs över USB porten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En USB-ansluten disk kan man inte få att vila, måste man stänga av och sätta på med knappen, himla irriterande.

 

Jag har en firewire (gammal lacie) och två usb2(lacie porsche och iomega) till min macbook och alla går snällt ner i vila efter nån minut. Men efter en riktig omstart av datorn måste jag ibland stänga av och sätta på usb-diskarna för att dom skall monteras, det är den enda skillnaden för mig!

Som jag alltid brukar säga, skall man ha diskarna att jobba mot tex krävande video- och musik-redigering skall man ha firewire (gärna fw800) allt annat funkar fint med usb2. I senaste numret av macworld är det en artikel om diskar där dom tycker det funkar bättre att rädda en kraschad disk via ett externt fw-kabinett, så är det så att man skall börja meka hårdvara åt sig själv och andra kanske det är bäst med fw, då gärna både 2,5 och 3,5tum helst med usb också. :)

 

Lacien är en 500gb usb2 som jag betalat 995kr för vilket inte är ett omöjligt pris om man håller lite utkik på annonser några veckor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lacien är en 500gb usb2 som jag betalat 995kr för vilket inte är ett omöjligt pris om man håller lite utkik på annonser några veckor.

Sjutton mä va priserna sjunker hela tiden! När jag köpte min LaCie 250 GB kostade den 1600:- :sorry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sjutton mä va priserna sjunker hela tiden! När jag köpte min LaCie 250 GB kostade den 1600:- :sorry:

När vi köpte den första externa disken till jobbet runt 1988 så kostade den 25000kr i USA eller 38000kr i Sverige. Plus Moms.

Hur stor var den? 300MB. Ja, MEGAbyte, inte GB.

Själva disken var 5,25 tum förstås och fullhöjd, som det hette. Den var alltså dubbelt så tjock som dagen DVD-brännare för stationära datorer.

 

Ett företag vi samarbetade med hade köpt en 300MB disk de också. De hade stora problem med den så vi köpte ett annat märke. Sedan fick vi också problem och då upptäckte vi att själva hårddiskarna var identiska. Så lärde jag mig att fråga efter vad som sitter i kabinettet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, då hade jag fel då, trodde det berodde på USB och inte själva disken om den gick i vila, var helt säker på att jag läst här nånstans att USB inte gick i vila (som min USB-disk inte gör men min firewire) men det är ju nu motbevisat, fel av mig alltså!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
så följdaktligen tycker JAG, köp 500 gb USB2 hellre än 250 gb FW, det finns inget som heter "jag tror inte jag behöver så mycket utrymme...", let´s face it, alla som sagt/tänkt så har ångrat sig.

 

 

japps, håller med, köpte en lacie 250, usb i mars och den är redan full... nu skall jag köpa en till disk om 500, men jag kommer nog inte köpa en till lacie, tycker att anslutningen är alldeles för klumpig, stor och otymplig... strömaggregatet är stort o otympligt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Jag har en fundering... Har kvar lite gamla PC-spel som Baldur's Gate och sådant, skulle man kunna köpa en extern HD, och på något sätt installera Windows XP på den, och boota från den när man vill lira lite? Så slipper man "fläcka" ner den interna HDn genom att partitionera den?

 

Jepp - JUST DETTA är också min önskan, fråga.

 

Jag vill kunna BOOTA från extern hd med WINDOWS(!!?!) möjligt?!? (för med OS X är det väl inga problem.)

 

 

'håll Microsoft så långt ifrån dig som möjligt'

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prestandaskillnader mellan USB2/FW är nästan försummbara idag, vid "real-case-scenarios" (undantaget är om man använder den för videredigering och i viss mån musikproduktion)

Jag läste nyligen ett test som utfördes i somras någon gång. Jag tror det var i MacTech Magazine eller Amerikanska MacWorld, men jag hittar inte artikeln just nu.

 

Där hade de testat USB2 mot Firewire 400 på samma disk (inkl kabinett) och Firewire 400 var 50-75% snabbare än USB2. I vissa tester nästan dubbelt så snabb.

 

Firewire 800 testades inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...