Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Hur tar jag bort................

SteffeT

Recommended Posts

På windows högerklickar jag ju och tar bort filer och dylikt. Nu vill jag ta bort ett bokmärke som jag inte vill ha kvar. Eller döpa om det. Hur gör jag ???? Novis på mac, men lär mig sakta men säkert.

Hej och välkommen till forumet. :geros:

Du kan höger-klicka på Macen också för att få upp en meny eller håll ner Cntr och klicka.

Beroende på var på Macen du är står det: Flytta till papperskorgen eller Delete.

För att byta namn klicka på Edit name (fast motsvarande på svenska, jag har engelska på)

eller så markerar du texten i rutan och, efter en kort pause, så klickar du ingen.

Sen är det bara att skriva in vad du vill ha där.

Många gånger kan du också bara dra bort saker. T ex bokmärken i safaris fönsterram, Dra bort dem från fältet så slängs de. Dra bort en ikon från dockan så försvinner den.

Backsteg fungerar ofta som en slängare. Markera något och tryck backsteg.

Lösa filer och liknande tas ofta bort med att markera den/dem och trycka KRINGLA+BACKSTEG. Då flyttas det till papperskorgen.

Utgå alltid från att drag och släpp fungerar överallt. Om det inte gör det kan du börja lira med knappar å sånt.... Så har Macen alltid fungerat men Windows är ikapp men inte riktigt. Lika så att avinstallera program. Man tar hela programmappen och slänger den i papperskorgen så är allt klart i 99 fall av hundra. Att avinstallerare förljer med är sällsynt. Det som är kvar är chachefiler och inställningsfiler xxxxx.plist som du kan leta reda på med Spotlight och slänga eller så låter du dem helt enkelt vara.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...