Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ojämn skärm


mwallon

Rekommendera Poster

Hej,

har precis fått en ny macbook pro med glossy skärm och är väldigt nöjd med den överlag. En sak som stör mig dock är att skärmen känns mörkare ju längre ner man kollar på den, ungefär som att det sitter bakgrundslampa i toppen på skärmen och ju längre man kommer från den desto mörkare blir det. Det är inte ett jättestort problem mest lite störande, någon annan som känner igen det jag försöker beskriva?

 

Mvh

Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är jättevanligt på bärbaras skärmar...mina mbps hade det och min thinkpad har det lite lite fast tvärtom då och lite ljusare nedtill. Du får själv avgöra huruvida det stör dig så mycket att du vill byta eller inte men jag skulle nog säga att det är fullt normalt med lite ljusläckage...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej va trist, min förra dator hade en 10 tums widescreen så jag antar att det inte blev lika tydligt på den lilla skärmen som på denna 15.

Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flera har rapporterat att vissa exemplar av 15"-modellen har en något mörkare och gulare nederkant. Det ska tydligen handla om Samsung-skärmar mestadels. Kolla denna tråden:

 

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=343219

 

/ Jacob

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för länken Jacob, tog ner deras test bilder och ser problemmet ännu tydligare med hjälp av dem. Så nu är det väl bara att fundera på om jag stör mig tillräckligt på det för skicka tillbaka den, redan väntat i 7 veckor på den =(

 

/magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för länken Jacob, tog ner deras test bilder och ser problemmet ännu tydligare med hjälp av dem. Så nu är det väl bara att fundera på om jag stör mig tillräckligt på det för skicka tillbaka den, redan väntat i 7 veckor på den =(

 

/magnus

 

Tråkigt :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för länken Jacob, tog ner deras test bilder och ser problemmet ännu tydligare med hjälp av dem. Så nu är det väl bara att fundera på om jag stör mig tillräckligt på det för skicka tillbaka den, redan väntat i 7 veckor på den =(

 

/magnus

 

Ring Applecare nu direkt. Om du vill ha ett utbyte måste den DOA-förklaras (Death on arrival) inom 14 dagar från att du fått den. Tro mig, du kommer ångra dig om du inte åtgärdar detta. Datorn ska INTE ha det här felet.

 

/ Jacob

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så då har den blivit inlämnad för byte av skärm, skulle räkna med minst 2 veckor till utan min nya dator =(. Men men det får det väl vara värt hade nog bara stört mig mer och mer med tiden.

 

Tack för alla svar=).

 

/magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

skriver nu mest för att uttrycka min frustration. Fick ett samtal idag från servicestället som sa att de nu bytt skärmen men att problemet var lika stort med den nya så de kunde inte göra mer. De sa också att samtliga deras macbook pros hade samma problem så det var nog inget att göra åt det. Detta känns väldigt dåligt, kanske inte av servicestället utan snarare av apple, ingen av mina pc-datorer har samma problem och jag köpte denna mac för att jag ville ha en riktigt kvalitets maskin. Jag fick rådet att ta kontakt med Apple direkt, men ser ingen större anldning att skicka iväg den igen innan de vet hur de ska kunna fixa problemet.

 

För er som vill och har en nyare macbook pro 15 så laddar jag upp några testbilder som väldigt tydligt visar om man har problemet, bilderna kommer från ett forum länkat till från ovantående länk där det var en 38 sidor lång tråd om detta problem.

 

Jag vill dock varna för att kolla på bilderna för de visar problemet väldigt tydligt och det är svårt att inte se det när man väl uppmärksammat problemet. Men vill ni kolla så ladda ner dem och kolla på dem i fullskärm och om ni har problemmet kommer ni se en ganska stor skillnad mellan den övre vita fyrkanten och den undre.

 

Om vi är fler som uppmärksammar och ställer krav på apple så kanske det blir enklare att få dem att lösa problemet, för med tanke på serviceställets svar "alla deras hade samma problem" och div. andra forum så är jag ganska övertygad om att jag inte är ensam om problemet.

 

Det kan mycket väl vara så att det är jag som är kinkig men betalar jag 25.000 för en ny mac så förväntar jag mig att den åtminstone skall vara bättre än de pc-datorer jag har på alla plan inklusive skärmen.

 

Sorry för det långa inlägget men jag är som sagt lite frustrerad idag.

mvh /magnus

post-15306-1191517701.jpg

post-15306-1191517721.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstår gäller problemet uteslutande blanka skärmar. Du kunde inte få byta ut mot en vanlig matt? Jag har en en månad gammal MBPro 15" med matt skärm som är perfekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felet finns på både matta och blanka skärmar, men det syns lite tydligare på blanka p.g.a. den ökade kontrasten.

 

Däremot har vissa upptäckt att skärmar tillverkade av LG i regel ser bättre ut, medans samsungs skärmar är sämre. Flera har bytt tills de fått en LG och då blivit nöjda.

 

Man kan kontrollera vilket bildskärmsfabrikat man har i Colorsyncprofilen. Instruktioner finns här: http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=343219

 

Ge dig inte. Din dator ska inte ha det här felet - det är bara att reklamera om de inte kan fixa den.

 

/ Jacob

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...