Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

EFI firmware


giganten

Rekommendera Poster

Apple har släppt EFI firmwares för iMac, Mac Pro, MacBook, MacBook Pro och Xserve.

Detta är vad som ska fixas eller bli bättre:

 

- Improves performance and reliability of Intel Core 2 Duo Processors (iMac, MacBook, MacBook Pro)

- Improves performance and reliability of Dual-Core Intel Xeon Procesors (Xserve)

- Fixes issues with Boot Camp (iMac, Mac Pro, MacBook, MacBook Pro)

- Fixes fan behavior (Mac Pro)

 

Läs mer här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som vanligt vill jag varna för att rusa iväg och hämta ner och installera denna Firmware på studs..

 

Vänta och avvakta, eller ta och bränn den där CD som måste till för attt återställa skiten..inte första gången Apple ger ut Firmware som kan ställa till det..

 

Annars så sitter ni där och får traska i väg till närmsta återförsäljare och få datorn fixad.. :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar fint för mig i alla fall! Jag har aldrig haft strul med apples uppdateringar.

 

Märker ingenting alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon anledning att inte uppdatera på än gång?

 

 

Som jag skrev här ovan. så har vi varit med förr...datorn toklåser sig i uppstarten..oftast är det "handhavandefel" från de som avbryter uppstarten osv..

 

Men var och en gör som han själv finner bäst, nu har jag bett er vänta några dagar..uppdateringarna springer inte bort..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag råkade installera den då jag även hade någon annan uppdatering liggandes och nu har jag fått upp fönstret med instruktioner hur jag ska bära mig åt för att fullfölja installationen. Är det bara att köra på, eller kan man avbryta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge man följer instruktionerna noga ska det inte bli problem..avbryt bara inte..

 

 

Det är därför Apple ger ut denna fil att bränna ner på CD

post-113-1190929523.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Framförallt - alldrig avbryta firmware-installationer när de satt igång!!!

 

Om du sätter igång en firmware-uppgradering (oavsett apparat) och drar ur sladden mitt i för att springa till bussen så blir det inte bra. Det är som att ta kafferast under en hjärnoperation och sedan glömma pacienten…

 

Hämta en kaffe, läs igenom instruktionerna. Sätt igång uppdateringen (kör firmware-uppdateringen för sig efter de andra uppgraderingarna och stäng av alla program) och sätt dig ner på övervaka uppgraderingen. Då vet du dels vad som hände när supporten frågar och risken är mindre att mamma kommer och drar ur kontakten för att damsuga eller att polaren kör igång CoD medans uppgraderingen sker…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gick bra att uppdatera firmware på min MacBook Pro också. Upplever faktiskt samma känsla som Du, garret, men det är väl - som sagt - inbillning. Kanske.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nähää, jag behövde tydligen inte den här uppdateringen; det är iaf vad installeraren säger. Jag blir lite sur, för jag har upplevt iMacen som oerhört instabil gällande grafiska applikationer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nähää, jag behövde tydligen inte den här uppdateringen; det är iaf vad installeraren säger. Jag blir lite sur, för jag har upplevt iMacen som oerhört instabil gällande grafiska applikationer...

 

 

Det behöver säkert din dator, så du bör läsa detta

 

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303880

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vart ju den listan inte helt färsk som du ser, borde skrivet det, mera andemeningen att man bör gå till Apples nerladdningssida och hämta ner uppdateringen och installera, läs min länk ovanför till MacFixit

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vart ju den listan inte helt färsk som du ser, borde skrivet det, mera andemeningen att man bör gå till Apples nerladdningssida och hämta ner uppdateringen och installera, läs min länk ovanför till MacFixit

 

jo men det gjorde jag, och den uppdateringen funkade inte med min datormodell, dvs den behövdes inte.

 

Taget från nedladdningssidan (http://www.apple.com/support/downloads/imacefifirmwareupdate12.html) Det är alltså 2007 års modell jag har.

post-22578-1190999623_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej!

 

Jag har frågat detta i en annan tråd men verkar inte få nått svar..

 

Pocahontas: du skriver om en återställnings cd för firmwaren som man måste ladda ner, finns inte denna information med skickad till oss som precis har köpt sina macar? Det påstår än vän till mig iaf - inte för att han behöver ha rätt, men man undrar ju ändå. :rolleyes:

 

Och om det är flera som upplever dessa problem, borde inte apple skicka ut en ny uppdatering som återställer allt till sin rätta?

Eller är det så allvarligt så man måste återställa allt?

 

Sen undrar jag också om man kan kan kolla på nått sätt om uppdateringen är helt gjord?

Stod nånstans att man kan ha gjort nått fel o bara ha programvaran "liggandes" på datorn utan att den är aktiverad...

 

Ni kanske tycker jag är förvirrad - o det är jag! Har bara haft macen i tre dagar o även om jag är någorlunda teknisk så är jag ingen datatjej - ännu iaf... Hoppas ni kan ha tålamod med en liten newbie!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inga problem här heller (senaste generationens MacBook)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jag har en iMac Intel och detta är ett problem som jag gärna vill ha feedback på!

 

Problemet uppstår när jag försöker köra iMac EFI Firmware-uppdatering 1.2.

När jag väljer installation av den och ska starta om datorn genom att hålla in startknappen tills indikatorn börjar blinka eller jag får ett långt startljud, så får jag bara en mapp med ett blinkande frågetecken. Lösningen är att dra ut strömkabeln, vänta minst 10 minuter och sedan starta genom ett vanligt tryck på startknappen.

 

Jag har haft kontakt med Apple-support och de har inte kunnat hjälpa mig. Har fått en instruktion i hur jag skapar en Firmware restoration CD 1.4, men instruktionerna stämmer inte med det jag upplever så det fungerar inte heller. Allt som händer är en blinkande mapp med frågetecken. Lösningen är densamma.

 

Varje gång jag kör Programuppdatering får jag upp denna, men så fort jag försöker installera den uppstår samma problem. När jag kör skivverktyget hittar den inga fel på disken.

 

Nu vet jag inte hur jag ska bete mig. Vad händer om jag helt enkelt struntar i uppdateringen? Enligt supporten så betyder det att jag har ett problem som behöver lösas, men de verkar inte veta hur!?

:armskeptisk: Gnulia

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en iMac Intel och detta är ett problem som jag gärna vill ha feedback på!

 

Problemet uppstår när jag försöker köra iMac EFI Firmware-uppdatering 1.2.

När jag väljer installation av den och ska starta om datorn genom att hålla in startknappen tills indikatorn börjar blinka eller jag får ett långt startljud, så får jag bara en mapp med ett blinkande frågetecken. Lösningen är att dra ut strömkabeln, vänta minst 10 minuter och sedan starta genom ett vanligt tryck på startknappen.

 

Jag har haft kontakt med Apple-support och de har inte kunnat hjälpa mig. Har fått en instruktion i hur jag skapar en Firmware restoration CD 1.4, men instruktionerna stämmer inte med det jag upplever så det fungerar inte heller. Allt som händer är en blinkande mapp med frågetecken. Lösningen är densamma.

 

Varje gång jag kör Programuppdatering får jag upp denna, men så fort jag försöker installera den uppstår samma problem. När jag kör skivverktyget hittar den inga fel på disken.

 

Nu vet jag inte hur jag ska bete mig. Vad händer om jag helt enkelt struntar i uppdateringen? Enligt supporten så betyder det att jag har ett problem som behöver lösas, men de verkar inte veta hur!?

:armskeptisk: Gnulia

 

En mapp med blinkande frågetecken brukar betyda att datorn inte hittar ett system att starta från, då brukar den ta första bästa system att starta ifrån. Får man den under vanlig uppstart, ett blinkande frågetecken så startar ändå os x när datorn hittar det systemet.

 

Problemet är alltså att Os x inte är förvalt system. Det löser man genom att gå in i systeminställningar>startskiva och markera Os x systemet.

 

Nu kanske inte detta hjälper dig så mycket, men du kan ju alltid kolla så att du har rätt start förvalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Det har jag kollat, där är korrekt information.

 

:) Gnulia

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Nu har jag suttit i telefonkö igen, väldigt länge p.g.a. alla som har problem med Leopard tydligen.

 

Till slut fick jag tala med second line support eftersom first line inte visste svaret. Killen (varför är det aldrig några tjejer?) sa i alla fall att jag inte behöver den där firmware uppdateringen, så svaret är att helt enkelt strunta i den.

 

:D Gnulia

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...