Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur ändra adresstavning i Till-fältet


Michael J

Rekommendera Poster

6 brev ska sändas till 5 personer. Namnet (bara små bokstäver) i första adressen är rättstavat i adressboken, men blir felstavat (stor begynnelsebokstav i stället för liten) när det går till utskick. Nu ligger allt i utskickskorgen. Kan man gå in där och ändra på adressen eller måste allt göras om? När jag försökt markera adressen har brevet raderats (och återställts med Ångra-funktionen). Något irriterande att veta vad som ska ändras men inte komma åt. :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har versaler eller ej någon betydelse i email-adresser? :unsure:

Inte alls rent tekniskt.

 

Läsbarheten för människor kan däremot förbättras.  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske inte har med saken att göra, men ändå.....

 

Jag hade ett helvete med mail från en speciell snubbe. När jag svarade på hans mail till mig, så kom mina svar tillbaka med "adressaten okänd" trots att jag alltså svarade på mail från hans - i allra högsta grad existerande - mailkonto.

 

När jag till slut kollade källkoden till mailen jag fick från honom, så visade det sig att han hade konfigurerat sin epostklient (Outlook på PC) med en "reply-to" adress. Det gör man normalt bara om man vill att eventuella svar ska skickas till en ANNAN adress än den man skickar från, och kan alltså skriva in den ANDRA adressen där, och då går svaret dit och inte till avsändarens adress.

 

Problemet var bara att han hade slarvat och kasta om ett par bokstäver i den där reply-to-adressen, så att mina svar skickades till ett konto som inte fanns.

 

Problemet var också att man normalt inte ser den där reply-to-adressen i ens epostklients vanliga användargränssnitt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det Entourage (eller möjligen Outlook) du använder Michael?

 

Det är lite konstigt i Entourage att ändra adresser: mailen hamnar i borttaget mappen istället om man försöker ändra i förhandsvisningsläget.

 

Jag sitter vid fel dator nu, men jag tror att tricket är att öppna mailen, dubbelklicka på dem alltså, och sedan kan man gå in vanligt och redigera text och adressrader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla så att du har skrivit in adressen rätt i Adressboken.

Det är redan gjort. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har versaler eller ej någon betydelse i email-adresser? :unsure:
Min operatör, Comhem, menade att det var väldigt viktigt, så även mina syskon, när mailen strulade för några månader sedan. Är sedan dess petig med stavningen (kul om jag har fel, för då är det problemet inget problem :P ).
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det Entourage (eller möjligen Outlook) du använder Michael?

 

Det är lite konstigt i Entourage att ändra adresser: mailen hamnar i borttaget mappen istället om man försöker ändra i förhandsvisningsläget.

 

Jag sitter vid fel dator nu, men jag tror att tricket är att öppna mailen, dubbelklicka på dem alltså, och sedan kan man gå in vanligt och redigera text och adressrader.

 

Njae, programmet heter nog bara Mail 2.1.1., men jag känner igen det där med borttagning när man försöker ändra adresser (tur att ångra-funktionen finns). Jag ändrade i början av problemet (på samma sätt som du), men felstavningen återkom då mailet skulle sändas. Kopierade i stället den korrekt stavade adressen i Adressbok, klistrade in den i Till-fältet och klickade snabbt Skicka, vilket fungerade bättre. Min syster fick av Comhem höra att de hade problem med servern, vilket de förnekat när jag frågat föregående dag. Kanske var det inte stavningen… :fundersam:

 

Även om jag nu får iväg mailen, fungerar inte bildöverföringen till syskonen som kör PC, däremot till brodern som har Mac (tar upp det i en annan tråd). :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om jag nu får iväg mailen, fungerar inte bildöverföringen till syskonen som kör PC, däremot till brodern som har Mac (tar upp det i en annan tråd). :fundersam:

 

Har du kryssat i "skicka Windows-kompatibla bilagor"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kryssat i "skicka Windows-kompatibla bilagor"?

 

Hittills har jag klickat på bilderna i IPhoto och dragit dem till mailen. Lätt som en plätt. I går prövade jag den krångligare vägen över Arkiv-Bifoga fil, och såg då kompatibel-alternativet. Det kändes ungefär som att inte ha satt i sladden. Önskar att jag läst din försynta fråga tidigare, så hade den pinsamma okunnigheten begränsats ytterligare några timmar. :blushing: Men hur som helst, stort tack! :cake:

 

Till saken hör dock att bilder tagna med digitalkamera gått problemfritt att maila oavsett mottagarnas datorer. Det är de scannade bilderna som givit problem, vilket fört in problemsökandet på andra spår. Dessutom tycks utrymmet på varje mail ha blivit snålare. Tidigare kunde jag maila 4-5 bilder åt gången, men nu helst bara 2, kanske 3. Annars hamnar de i utkorgen och kommer till slut fram delvis (det går att se 2 stycken av 4-5 mailade).

 

I skrivande stund har det inkommit meddelanden om att bildöverföringarna lyckats. En bror säger: "Datan varnar visserligen allmänt om att bilder över Internet kan skada datorn om man inte litar på källan, men du har väl Antivirusprogram och Brandvägg, eller hur? "Inte alls, för att Macarna inte är lika frekvent angripna som övriga datorer. Det utesluter förstås inte att jag kan råka vidarebefordra virus, eller...? Jag välkomnar givetvis goda råd och andra synpunkter även i denna fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min dator har en brandvägg, men när jag tittar på den står: "Klicka på starta om du vill förhindra inkommande nätverkskommunikation till andra tjänster och portar än de som aktiverats nedan." Därefter ska man aktivera ett antal av dessa: "Personlig fildelning, Windows-delning, Personlig webbdelning, Fjärinloggning -SSH, FTP-åtkomst, Apple Remote Desktop, Apple events från andra datorer, Skrivardelning, Chat Bonjour. iTunes musikdelning, iPhoto Bonjour-delning, Nätverkstid." Nätverkstid är förbockad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...