Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Gör som Claes, bör röd tröja i morgon fredag


Pocahontas

Rekommendera Poster

Kan bli lite svårt förstås, kollade på grejerna jag har framför mig på bordet bara, möss-Kina, ritbräda-Kina, minneskort och batterier t kameran-Kina, bara mobilen och skärm som är gjord nån annanstans, datorn vet jag ännu inte. Hur som helst, inköpsstopp här alla fall.

 

Bojkotta franska produkter eftersom de sprängde en onödig atombomb i Stilla havet. Bojkotta amerikanska produkter för invasionen i Irak. Ryska produkter för Tjetjenien.... listan blir ganska lång och till slut kan man inte köpa nåt.......... Varför bojkottade ingen Kina för massakern på Himmelska fridens torg? Eller för att de har arbetare som boskap? Eller för att de släpper ut skit helt utan rening? Eller för att de annekterade ( fint ord...) Tibet? Så varför nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 103
  • Created
  • Senaste svar

Ett framsteg har skett.

 

Pressklipp:

 

I ett försök att förhindra att det värsta händer, är nu FN: s särskilda sändebud Ibrahim Gambari, på väg till Burma. Att landets militärjunta gick med på att ta emot sändebudet kan tillskrivas den sydostasiatiska organisationen Asean som i en ovanlig gest har fördömt den burmesiska regimens handlande.

Aseans utrikesministrar har uppmanat juntan att ge FN: s utsände tillgång till alla parter i Burma, också till demokratikämpen och Nobelpristagaren Aung San Suu Kyi, uppger Ekot.

Den regionala organisationen, där också Burma är medlem, brukar aldrig annars befatta sig med medlemsländernas inre angelägenheter och bland annat Frankrikes handlingskraftige utrikesminister Bernard Kouchner betecknar Asean-ländernas ingripande som en seger för demokratin och för demonstranterna i Burma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni är för härliga allihopa och samtidigt korkade. Inte jävel skulle få sin mac levererad om man skulle bojkotta Kina!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kina är alltså en ekonomi som uppskattades lika stor som EU för ett år sedan.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bojkotta franska produkter eftersom de sprängde en onödig atombomb i Stilla havet. Bojkotta amerikanska produkter för invasionen i Irak. Ryska produkter för Tjetjenien.... listan blir ganska lång och till slut kan man inte köpa nåt.......... Varför bojkottade ingen Kina för massakern på Himmelska fridens torg? Eller för att de har arbetare som boskap? Eller för att de släpper ut skit helt utan rening? Eller för att de annekterade ( fint ord...) Tibet? Så varför nu?

Varken fransmännen el amrisarna el kineserna el ens ryssarna sköt sittande fridfulla munkar, dessutom bojkottade jag både franska viner, rysk kaviar och kinesiska varor när det var. Ang amrisarna så avsatte de faktiskt Saddam och hur fel resten var så skjuter alla fall inte amrisarna ner civila annat än av misstag (förutom då black-nånting vad de hette). Så du menar att du inte har något ansvar alls när du köper varor?? Har du glömt att konsumentmakt gav oss klorfritt papper t ex, att vi inte bidrar till barnarbete i Asien numer, har du missat hela miljömärkningen som finns på varor om man vill bidra till miljövänligare produktion? Men för all del fortsätt köp varor från Kina, gärna de som gjorts av små barn som innehåller gifter som dödar miljön både där och här, och vars regim starkt bidrar till ett långvarigt tyrannvälde för större delen av Burmas befolkning som nu utmynnar i att både befolkning och munkar skjuts på öppen gata, om ditt samvete är så rymligt så är det väl tydligen. Du gör som du vill, kommersialismen har inte slagit klorna i mig så pass så jag måste handla så jag köper inget kinesiskt på ett bra tag tills Kina gjort något positivt av betydelse i denna fråga.

 

Om man nu bara måste ha en ny kinesisk mac så kan man väl vänta en månad, jag väntade flera år på min, jag är absolut inget unikum utan det finns säkert fler som kan vänta lite om det nu kan göra skillnad för ett lidande folk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

jag bar en röd tjock tröja idag :D

 

och dessutom en väldigt röd jacka

 

visserligen ser min uniform ut så, men det gör detsamma, eftersom jag har haft på mig den hela dagen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varken fransmännen el amrisarna el kineserna el ens ryssarna sköt sittande fridfulla munkar, dessutom bojkottade jag både franska viner, rysk kaviar och kinesiska varor när det var. Ang amrisarna så avsatte de faktiskt Saddam och hur fel resten var så skjuter alla fall inte amrisarna ner civila annat än av misstag (förutom då black-nånting vad de hette). Så du menar att du inte har något ansvar alls när du köper varor?? Har du glömt att konsumentmakt gav oss klorfritt papper t ex, att vi inte bidrar till barnarbete i Asien numer, har du missat hela miljömärkningen som finns på varor om man vill bidra till miljövänligare produktion? Men för all del fortsätt köp varor från Kina, gärna de som gjorts av små barn som innehåller gifter som dödar miljön både där och här, och vars regim starkt bidrar till ett långvarigt tyrannvälde för större delen av Burmas befolkning som nu utmynnar i att både befolkning och munkar skjuts på öppen gata, om ditt samvete är så rymligt så är det väl tydligen. Du gör som du vill, kommersialismen har inte slagit klorna i mig så pass så jag måste handla så jag köper inget kinesiskt på ett bra tag tills Kina gjort något positivt av betydelse i denna fråga.

 

Om man nu bara måste ha en ny kinesisk mac så kan man väl vänta en månad, jag väntade flera år på min, jag är absolut inget unikum utan det finns säkert fler som kan vänta lite om det nu kan göra skillnad för ett lidande folk.

 

Jag kör bara motvalls idag..... jag håller med dig. Btw så är ju sprängningarna ett långsamt avrättande av befolkningen. Kinas övertagande av Tibet har nog inneburit fler döda än i Burma. Invasionen av Irak var pga olja... inte för att det satt en ful gubbe på tronen. INget av dessa tre är smakfullt och platsar på annat ställe än i historiens skamvrå. Sen kan vi inte köpa kött från Brasilien för då främjar man avverkningen av regnskogen likaså om man köper mat med paljmolja osv... det finns ingen gräns på dumheterna. :oroligoledsen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag varken bar eller tänker bära någon röd tröja, eftersom jag inte sympatiserar med lama svensson-aktioner. "Lama svensson-aktioner" är mitt namn på "engagemang" som inte kostar något och därför är populära hos människor som normalt inte avstår något för någon annans skull. Andra exempel förutom att bära en röd tröja är att kräva att regnskogen inte avverkas, kräva stopp på valjakten, protestera mot sälslakt eller starta nån hjälpaktion för nån torterad shimpans. Såna saker som är lätta för medelsvensson att kräva, eftersom det inte kostar honom något. Svårare blir det när man kräver motsvarande saker för svenska förhållanden, eftersom man kanske är tvungen att offra något eller oxå kanske man känner någon som har sin utkomst av den verksamhet man vill stoppa.

 

Att bojkotta kinesiska produkter kan jag respektera, eftersom det är en rejäl uppoffring. Att bara bära en röd tröja är ingen uppoffring, kostar inget och hjälper ingen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag varken bar eller tänker bära någon röd tröja, eftersom jag inte sympatiserar med lama svensson-aktioner. "Lama svensson-aktioner" är mitt namn på "engagemang" som inte kostar något och därför är populära hos människor som normalt inte avstår något för någon annans skull. Andra exempel förutom att bära en röd tröja är att kräva att regnskogen inte avverkas, kräva stopp på valjakten, protestera mot sälslakt eller starta nån hjälpaktion för nån torterad shimpans. Såna saker som är lätta för medelsvensson att kräva, eftersom det inte kostar honom något. Svårare blir det när man kräver motsvarande saker för svenska förhållanden, eftersom man kanske är tvungen att offra något eller oxå kanske man känner någon som har sin utkomst av den verksamhet man vill stoppa.

 

Att bojkotta kinesiska produkter kan jag respektera, eftersom det är en rejäl uppoffring. Att bara bära en röd tröja är ingen uppoffring, kostar inget och hjälper ingen.

 

Nej, men det är så att man bär tröjan för att stödja dem och likxom bryr sig på nåt viss, allt behöver inte kosta pengar om man ska sdöja nåt, det räcker ibland att man tänker på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fast jag får ändå säga att jag håller med iMatte

 

Jo men han har både rätt och fel tkr jag, om vi alla skulle stödja sådanna här saker genom att spendera pengar då skulle vi inte ha råd med nåt annat. Jag tkr det är bra att man tänker på det och det finns i hjärtat, för det finns människor som inte bryr sig överhuvudtaget

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tänker helt rätt alex.

 

Man ska visa var man står i en angelägenhet, man behöver inte gå ut och slänga sten på Kinas ambassader

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, men det är så att man bär tröjan för att stödja dem och likxom bryr sig på nåt viss, allt behöver inte kosta pengar om man ska sdöja nåt, det räcker ibland att man tänker på det.

 

 

Jag menar inte att det ska kosta pengar - jag menar att det ska kosta nånting - tid, engagemang, att man får avstå från något. Ett exempel: Om du ser någon som håller på att drunka är det inte säkert att det betyder så mycket för den personen om du tänker på honom - han uppskattar säkert mer om du hoppar i vattnet och hjälper honom upp. Är du med? Att bära en röd tröja en dag är inte så jobbigt, det kan vem som helst göra. Problemet är att man känner sig nöjd sen. Om man nu verkligen bryr sig om folk i Bhurma - varför inte göra nåt som verkligen kan hjälpa dem, som att avstå från alla kinesiska varor (om man nu tror på konsumentkraft).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tänker helt rätt alex.

 

Man ska visa var man står i en angelägenhet, man behöver inte gå ut och slänga sten på Kinas ambassader

 

Nej, man kan sitta hemma med en pilsner i handen framför tv:n och tycka att man gjort sitt genom att bära en röd tröja en dag. Och sen gnälla lite på att "politikerna inte gjort nåt" eller på att de som gör något gör fel saker. Eller kräva dödsstraff för någon som plågat en hund medan man tuggar på den grillade kycklingen, som fötts upp i ett svenskt broiler-koncentrationsläger.

 

 

(*Fotnot: Det finns en stor rymd av olika typer av agerande, mellan att bära en röd tröja och att kasta sten på ambassader. Dock krävs ett nyanserat och fungerande intellekt för att uppfatta den rymden, vilket gör att en stor grupp människor aldrig kommer att göra det)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men genom att visa upp sig i en röd tröja så visar man sympati, och är säkerligen beredd att gör mer utöver det för att stödja Burmas förtrycka undersåtar.

 

Ex.vis kan man mailbomba Svenska olympiska kommittén att avstå från deltagande i OS, kostar heller inget, skriva protestlistor osv

 

Någonstans måste man börja väcka folk, och det röda visar var man finner människor som har samma uppfattning i denna frågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men han har både rätt och fel tkr jag, om vi alla skulle stödja sådanna här saker genom att spendera pengar då skulle vi inte ha råd med nåt annat.

 

Till exempel om vi skulle hjälpa alla de fem miljoner barn som varje år svälter i hjäl eller dör av undernäringsrelaterade sjukdomar, att slippa dö en plågsam död, då skulle vi alla i den rika västvärlden behöva avstå flera hundra kronor varje år... Fruktansvärt! För att ta ett exempel: En svensk familj skulle behöva minska sitt konto för godis och läsk med upp till 15%! Bara för att rädda livet på en massa ungar man inte känner..? Ren kommunism! Det är mina pengar och de gör jag vad jag vill med.

 

Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar inte att det ska kosta pengar - jag menar att det ska kosta nånting - tid, engagemang, att man får avstå från något. Ett exempel: Om du ser någon som håller på att drunka är det inte säkert att det betyder så mycket för den personen om du tänker på honom - han uppskattar säkert mer om du hoppar i vattnet och hjälper honom upp. Är du med? Att bära en röd tröja en dag är inte så jobbigt, det kan vem som helst göra. Problemet är att man känner sig nöjd sen. Om man nu verkligen bryr sig om folk i Bhurma - varför inte göra nåt som verkligen kan hjälpa dem, som att avstå från alla kinesiska varor (om man nu tror på konsumentkraft).

 

Men det är ju en helt annan sak om någon druknar som jag kan rädda, de i burman är ju på andra sidan jorden, jag stödjer de genom att tänka på de iallafall. De skulle nog vara glada ifall de fick reda på att bara massor av människor tänker på dem. OM det skriv i itiningar det här med tröjor och så och så gör hela världen det här med tröjor. det skulle nog spridas till kina och det skulle kanske börja hända saker och de tänker om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är ju en helt annan sak om någon druknar som jag kan rädda, de i burman är ju på andra sidan jorden, jag stödjer de genom att tänka på de iallafall.

 

Så du hjälper bara folk inom synhåll? Exakt var går gränsen annars? 100 meter? 2 kilometer? 12 mil?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till exempel om vi skulle hjälpa alla de fem miljoner barn som varje år svälter i hjäl eller dör av undernäringsrelaterade sjukdomar, att slippa dö en plågsam död, då skulle vi alla i den rika västvärlden behöva avstå flera hundra kronor varje år... Fruktansvärt! För att ta ett exempel: En svensk familj skulle behöva minska sitt konto för godis och läsk med upp till 15%! Bara för att rädda livet på en massa ungar man inte känner..? Ren kommunism! Det är mina pengar och de gör jag vad jag vill med.

 

Eller?

 

det är klart att det är dinna pengar :) och håller med att godis och så kan man skita i och skänka de pengarna, men jag tänker om man skulle skänka pengar till alla det skulle inte räcka, så då måste man vissa sympati istället, t ex de barnen i afrika skulle nog bli glada om de visste iallafall att nån tänkte på dem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, men det är så att man bär tröjan för att stödja dem och likxom bryr sig på nåt viss, allt behöver inte kosta pengar om man ska sdöja nåt, det räcker ibland att man tänker på det.

 

 

Här har vi något att lära oss. :byrakrat:

18 år och vis. :ThumbsUp:

 

Att börja någonstans är ett stor steg på vägen mot fullt deltagande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hänger inte med så bra men Ryssarna stödjer väl alla fall inte Burmas ledning på samma uttalade sätt som Kina? Vad jag förstått så är Kina Burmas lednings största vän och handelspartner. Ryssarna är bara lite motvals som vanligt.

 

 

OS-bojkott naturligtvis men det ligger ju i framtiden, vi behöver sätta press fr o m idag.

 

Samma situation känns igen från tidigare i år, Kina har ju starka ekonomiska förbindelser även med Sudan. Resten av världens ekonomiska sanktioner var i stort sett verkninglösa med Kinas fortsatta stöd. Så fort man yppade hot om bojkott mot OS i Peking var man dock snabb med att gå med på att släppa in en FN-styrka och sätta press på Sudan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni är för härliga allihopa och samtidigt korkade. Inte jävel skulle få sin mac levererad om man skulle bojkotta Kina!

 

Bara ett exempel räcker:

 

Indiernas saltbojkott under ledning av Mahatma Gandhi fick det Brittiska imperiet på fall

och beredde vägen för ett fritt Indien.

 

Sen tyckar jag inte att du bör kalla någon korkad.

Vi försöker ju få slut på sådana tillmälen,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men jag tänker om man skulle skänka pengar till alla det skulle inte räcka

 

Där har du fel. Om alla i den rika delen av världen (Nordamerika, EU, Australien, vissa länder i Asien, vissa Arab-stater) kunde avstå från en liten del av sitt överflöd, skulle vi kunna avhjälpa de värsta fattigdomsproblemen. Problemet är att de flesta i västvärlden inte bryr sig ett skit och inte är beredda att avstå från något substansiellt. En svensk genomsnittsfamilj skulle kunna avstå från 15% av godis- & läsk-budgeten, 5% av sin bo-kostnad, äta vegetariskt en dag i veckan - det skulle göra stor skillnad.

 

Konkret skulle bara vi svenskar kunna rädda alla de fem miljoner som svälter i hjäl. Om varje vuxen svensk (ca sex miljoner) blev världsföräldrer för ett barn och betalade 100 kronor i månaden, skulle dessa barn få mat, medicin och skolgång.

 

Men röda tröjor är det många som kan kosta på sig att bära, en enda dag... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här har vi något att lära oss. :byrakrat:

18 år och vis. :ThumbsUp:

 

Att börja någonstans är ett stor steg på vägen mot fullt deltagande.

 

 

Att man som artonåring tar trevande steg är förståeligt. Men att vuxna människor med etablerade liv inte orkar mer än att "bära röda tröjor" är tragiskt och en fullödig förklaring till att världen ser ut som den gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att man som artonåring tar trevande steg är förståeligt. Men att vuxna människor med etablerade liv inte orkar mer än att "bära röda tröjor" är tragiskt och en fullödig förklaring till att världen ser ut som den gör.

 

Men iMatte, du kan inte dra alla över en kam, du har inte uns aning om hur många människor i vårt avlånga land som har stående överföringar till behjärtansvärda ändamål, hur många som är faddrar osv.

 

Själv har jag via fonder regelbundet i 20 års tid avsatt pengar till Rädda barnen och till andra organisationer.

Finns även behövande i vårt eget land som du kanske vet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...