Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur kopplar man upp macen med nätverkssladd istället fr airport?


niklaas_

Rekommendera Poster

Jag skulle vilja koppla upp min iMac med häjlp av nätverkssladd istället för airport, hur ska jag gå till väga? fungerar inte att bara stänga av airport har jag märkt... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja koppla upp min iMac med häjlp av nätverkssladd istället för airport, hur ska jag gå till väga? fungerar inte att bara stänga av airport har jag märkt... :P

 

Sätt i nätverkssladden i det uttag den passar i... :P

 

Kolla dessutom att du valt "Automatiskt" under "Plats" i Systeminställningarnas nätverkspanel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har väl en nätverkssladd inpluggad i airporten, bara att ta ut den och plugga in den i iMacen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tolkar det som att du menar att du har kört via trådlösa nätverket och vill gå över till tråd nätverk.

 

Jag har märkt att det inte alltid switchar över automagiskt. Testa att gå in på nätverksinställningarna fär Ethernet anslutningen och klicka på "Förnya DHCP-tilldelning". Du har ju en ip-adress för det trådlösa och behöver en annan för Ethernet. Det är två olika nätverkskort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Systeminställningar klickar du på Nätverk. Klicka på popupmenyn vid "Visa" och välj "Nätverksportsinställningar". Dra "Ethernet (inbyggd)" så att den ligger högst upp i listan.

 

Under den kan du ha kvar "AirPort". Om du har kabeln i, så används "Ethernet (inbyggd)", och drar du ur kabeln, så kommer dator automagiskt att använda AirPort.

 

Det finns en del här som tycker att man ska dra "AirPort" högst upp listan om man inte får det trådlösa nätverket att fungera. Sådana råd är bara att ignorera.

 

Mac OS X väljer alltid det alternativ som ligger högst upp i listan, om det hittar någon anslutning där, och går vidare med de övriga alternativen i listan om det inte hittar någon anslutning på de alternativen som finns ovanför.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...