Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

OS X på PC - nätverk strular


FredrikBergstrom

Rekommendera Poster

FredrikBergstrom

Hej,

jag har installerat OS X på en PC med en P4-processor. Allt fungerar fint, usb-saker etc fungerar. Men jag har ett problem, jag kan inte få tillgång till internet eftersom jag inte lyckats installera något nätverkskort.

Jag köpte en USB-adapter från D-Link där det på kartongen stod "MAC OS X kompatibel", men denna fungerade ändå inte. Jag lyckades installera de medföljande drivrutinerna för mac, men jag kunde ändå inte gå in och konfigurera anslutning.

 

Någon som har erfarenhet av detta och kanske själv kör mac på en PC? Uppskattar hjälp med detta nätverkskortsproblem jättemycket i så fall!

 

Mvh

Fredrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

jag har installerat OS X på en PC med en P4-processor. Allt fungerar fint, usb-saker etc fungerar. Men jag har ett problem, jag kan inte få tillgång till internet eftersom jag inte lyckats installera något nätverkskort.

Jag köpte en USB-adapter från D-Link där det på kartongen stod "MAC OS X kompatibel", men denna fungerade ändå inte. Jag lyckades installera de medföljande drivrutinerna för mac, men jag kunde ändå inte gå in och konfigurera anslutning.

 

Någon som har erfarenhet av detta och kanske själv kör mac på en PC? Uppskattar hjälp med detta nätverkskortsproblem jättemycket i så fall!

 

Mvh

Fredrik

Varför installera OS X på en PC? Det är tom olagligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

jag har installerat OS X på en PC med en P4-processor. Allt fungerar fint, usb-saker etc fungerar. Men jag har ett problem, jag kan inte få tillgång till internet eftersom jag inte lyckats installera något nätverkskort.

Jag köpte en USB-adapter från D-Link där det på kartongen stod "MAC OS X kompatibel", men denna fungerade ändå inte. Jag lyckades installera de medföljande drivrutinerna för mac, men jag kunde ändå inte gå in och konfigurera anslutning.

 

Någon som har erfarenhet av detta och kanske själv kör mac på en PC? Uppskattar hjälp med detta nätverkskortsproblem jättemycket i så fall!

 

Mvh

Fredrik

 

Du har mac os x på PC.n men har ingen aning om att du gjort det olagligt? lär dig hitta forum där det snackas om liknande problem - givetvis kommer du inte få hjälp här.

 

Om du inte kan hitta informationen så tycker jag du kör Windows ett tag till ;)

 

De flesta Intel 100/10 nätverkskort hittas oftast inte av Mac os x när man installerat det på en pc, hur eller var du kan hitta informationen om detta säger jag inte :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kissenschlacht
Du har mac os x på PC.n men har ingen aning om att du gjort det olagligt? lär dig hitta forum där det snackas om liknande problem - givetvis kommer du inte få hjälp här.

 

Om du inte kan hitta informationen så tycker jag du kör Windows ett tag till ;)

 

De flesta Intel 100/10 nätverkskort hittas oftast inte av Mac os x när man installerat det på en pc, hur eller var du kan hitta informationen om detta säger jag inte :borstatanderna:

 

 

och du är vadå? moralens väktare?

vet du var han kan få info så ge honom en länk, jag lovar att du inte blir hämtad av herr konstapel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så fort frågan om os x på pc kommer upp så kommer alla självutnämda experter och försöker bevisa att det ör olagligt eller icke olagligt, det enda som brukar komam fram är att ingen riktigt har ett svar.. Jag tycker att det är roligt att folk testar os x på pc, gillar dom det så satsar dom nog på att ha det stabilare i en mac efter en inkörningstid.

 

Här hittar du nog det mesta du behöver veta: http://www.osx86project.org/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har blött och stött denna frågan tidigare, och det framgår klart och tydligt i Apples Mac OS X att programmet inte får installeras på annat än på Apples datorer, samt på en (1)

 

post-113-1191177363.jpg

Skulle Apples spioner upptäcka denna sidan och här förmedlas hjälp till detta kan det säkerligen bli tråkigheter kan jag tänka mig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så fort frågan om os x på pc kommer upp så kommer alla självutnämda experter och försöker bevisa att det ör olagligt eller icke olagligt, det enda som brukar komam fram är att ingen riktigt har ett svar..

 

 

det är i allra högsta grad otillåtet att installera osx på en pc gjord av ett annat företag än apple. apple äger rättigheterna till produkten...och tillåter dig installera den på din apple-dator om du har köpt en licens.

 

eftersom det inte går att köpa pc-versioner av osx är det ganska uppenbart att det inte är ett lagligt alternativ.

 

vad är det som skulle vara oklart i den här frågan?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och så var vi igång igen! ;)

 

Kan vi inte bara göra ett allmänt understatement att:

 

"Om man vill köra Mac OS X på en PC, så GÅR det, men det kräver kunskaper som de flesta användare inte besitter. Har man de nödvändiga kunskaperna, har man också kunskap att hämta informationen på annat håll än via MacWorlds forum, som är inte rätt plats för detta."

 

:yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kissenschlacht
Skulle Apples spioner upptäcka denna sidan och här förmedlas hjälp till detta kan det säkerligen bli tråkigheter kan jag tänka mig

 

 

"En konspirationsteori är en teori om en komplott, sammansvärjning eller konspiration.

 

En sammansvärjning är definitionsmässigt någonting som deltagarna håller hemligt, vilket gör att sanningshalten i en konspirationsteori oftast är svårbedömd. Historiskt har det funnits ett litet antal spektakulära sammansvärjningar (till exempel Brutus sammansvärjning mot Julius Caesar eller de tyska stabsofficernas sammansvärjning mot Adolf Hitler år 1944). I allmänhet tenderar dock konspirationsteorier att vara felaktiga eller endast ha ett korn av sanning i sig. Ibland sprids teorierna för att främja ett underliggande syfte, till exempel att solka ryktet hos ens politiska motståndare medan det i andra fall endast är en fråga om människors fantasi och vilja att förstå det annars obegripliga."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och så var vi igång igen! ;)

 

Kan vi inte bara göra ett allmänt understatement att:

 

"Om man vill köra Mac OS X på en PC, så GÅR det, men det kräver kunskaper som de flesta användare inte besitter. Har man de nödvändiga kunskaperna, har man också kunskap att hämta informationen på annat håll än via MacWorlds forum, som är inte rätt plats för detta."

 

:yeahbaby:

 

 

att saker GÅR att göra är inte samma sak som att man FÅR göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske finns tipsare som skickar länk till Apple i hopp om belöning, det vet man aldrig... :borstatanderna:

 

Ta inget för givet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som privat person så får man inte installera OS X på PC. Men om man jobbar för Apple som utvecklare så får man det. Och förmodligen är du inte anställd på Apple så det bästa vore kanske att låta bli.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

googla så får du säkert svar på problemet

 

nu är det så att vissa produkter som står att de ska funka under OS X (på en Mac då som system är optimerat för) tyvärr inte alls funkar eller bara till viss del. USB-stickan kan vara en sådan.

 

Mitt råd är att prova en annan sticka om du inte får det att funka

 

 

detta är precis anledningen till att man inte ska köra OS X på en icke-Apple dato, det funkar inte helt hundra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej där Fredrik :) Även fast det är olagligt och bla bla bla osv. så ska jag försöka hjälpa dig lite här nu, eftersom det inte är olagligt att installera drivrutiner på ett olagligt installerat system.

 

Så, ska se. Istället för att använda de drivrutiner du fick med USB-stickan, gör så att du använder en annan dator och laddar hem den senaste drivrutinen från D-Link och sedan bränner ut den/lägger på USB-minne.

 

Installera, starta om, testa igen. :) Berätta gärna om det funkade.

 

För övrigt kan du vända dig till snubbar som mer än gärna diskutterar detta, t.ex. http://www.insanelymac.com/

samt kolla in deras Wiki: http://wiki.osx86project.org/wiki/index.php/Main_Page

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag vara ärlig:

Jag var/är så less på Windows och allt vad det heter.

Så jag ville byta operativsystem, (och då till OS X) men eftersom jag inte hade sett OS X innan så var jag väldigt osäker.

Jag ville också installera OS X på min PC.

Det gick tyvärr inte eftersom jag hade en AMD CPU.

Så jag gick till macsupport, Växjö och provade att använda en Mac flera ggr.

Efter måånga dumma frågor och eftersom jag är så jä_la envis så övervägde jag tillslut att köpa

en G4 MacMini och nu kommer min nästa dator med 100% säkerhet vara en Mac.

 

Så jag säger bara, vill man se vad OS X är och innebär så go for it! Visst, det är olagligt,

men har man inte sett det innan så varför inte prova? Jag menar, köpa en ny Macintosh är ganska dyrt, bara för att prova.

 

Men det är mina tankar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Asså ärligt talat. Jag förstår mig inte riktigt på er som såfort nån fråga kommer upp om OS X på PC eller vilken Torrent-klient som är bäst, börjar förklara att det är olagligt.. Ni kommer ändå ingen vart med det, om nån undrar hur man installerar OS X på en PC men inte får svar här så söker han info på annat håll...

 

Sen är det naturligtvis upp till admin vad som är tillåtet att diskutera i forumet och vad som inte är det, men vanliga användare som leker poliser är bara såå tröttsamt...

 

Så nu har jag sagt mitt, och ni får ursäkta, jag har huvudvärk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske finns tipsare som skickar länk till Apple i hopp om belöning, det vet man aldrig... :borstatanderna:

 

Ta inget för givet

 

poca, saknar du inte Micke_npkg i det här sammanhanget lite gran ? Det här ämnet skulle vara ännu bättre belyst med hans kunskaper.......

 

Skämt åsidå, Jag är numera såld till OS X och min ALU iMac men att köra OS X på en PC och få bittert erfara hur dåligt det går är inte värt besväret.

MAC OS X ska upplevas med en riktigt MAC dator och när du har testat det så kommer du att glömma dina besvärliga dagar med PCn.

 

Jag börja med en PowerBook G4 på 800MHz och den fortfarande tjäntegör som min surfdator med tele2 mobilbredband på mina resor. Fungerar hur bra som helst.

Om inte du har pengar till en ny maskin då satsa på en bättre begagnad tills du har råd med en nyare dator och under tiden kan du studera och lära dig mac os x lite bättre i en riktig macintosh.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Seriöst?

 

Sammanfattning:

 

Det är olagligt att göra, men är upp till var och en.

Ingen kommer stoppa dig.

Ingen kommer anmäla dig.

Det är en mycket sämre upplevelse än OSX på Mac, till viss del pga att du får leta och installera drivrutiner manuellt som du beskriver.

Det ger inte samma goda helhetsintryck som på en Mac.

 

 

www.insanelymac.com har alla svaren.

 

 

Mitt råd: Det är skoj i några dagar, sen lessnar man på program som kraschar och drivisar som felar. En äkta Mac är mycket snabbare, också. Just nu blandar du socker med salt. Skaffa en Mac, och du kommer inte ångra dig! <3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en till trixig grej...

 

Ska köpa min första Mac (Book), ser fram emot Leopard och går därför och väntar. Jag vill prova den nya katten (vem vill inte det?) nu för att bestämma mig om det är värt väntan. Screenshots och videos från diverse nyhetssajter är väl trevligt, men man vill ju känna på "äkta vara" så att säga. :lol:

 

Just nu har jag ingen ledig plats över på hårddisken, men i de kommande dagarna kanske städar undan lite i min PC, installerar senaste betan, känner lite på knapparna, ser om man kan göra något åt den där fula menyraden, avinstallerar och gör mitt val. Förmodligen bryter jag mot avtalet men det är ju i ett gott syfte - att prova på :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Till den ursprungliga frågeställaren så kan jag säga att det finns 3:e parts drivrutiner för Mac OS X till D-Links produkter, dom bygger på ett chip som heter något som jag inte kommer på vad nu, men kolla upp det, det finns iaf...har du fortfarande problem och inte hittar dom får du säga till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...