Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Javascript problem


OzzieWild

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har ett litet problem. Jag har tagit över ett projekt som går ut på att få in en webbaserad WYSIWYG-editor på en sida. Den skall i sin tur kopplas till befintliga funktioner, såsom lägga in en färdig nyhetsmotor etc.

 

Nu är det dock så att sidan endast fungerar i IE på Windows, och detta vill jag göra plattform/browseroberoende.

 

Funktionen som används och som sätter käppar i mina hjul är showModalDialog som dom hemska människorna på Microsoft hittat på en sen fredagkväll efter ett krogbesök.

 

Koden ser ut som följer:

strTheType = showModalDialog("sida.asp","","");							
if(strTheType != "" && strTheType != undefined)
{
sel.pasteHTML("sida1.asp?theType="+ strTheType");				
}

 

Någon som har någon idé på hur jag ska lyckas byta ut ModalDialog mot något som fungerar likvärdig rent funktionsmässigt sett, men som fungerar i alla browsers?

 

Tack på förhand för all hjälp!

 

/Ozzie

 

EDIT: Städade lite i koden :blushing:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har ett litet problem. Jag har tagit över ett projekt som går ut på att få in en webbaserad WYSIWYG-editor på en sida. Den skall i sin tur kopplas till befintliga funktioner, såsom lägga in en färdig nyhetsmotor etc.

 

Nu är det dock så att sidan endast fungerar i IE på Windows, och detta vill jag göra plattform/browseroberoende.

 

Funktionen som används och som sätter käppar i mina hjul är showModalDialog som dom hemska människorna på Microsoft hittat på en sen fredagkväll efter ett krogbesök.

 

Koden ser ut som följer:

strTheType = showModalDialog("sida.asp","","");							
if(strTheType != "" && strTheType != undefined)
{
sel.pasteHTML("sida1.asp?theType="+ strTheType");				
}

 

Någon som har någon idé på hur jag ska lyckas byta ut ModalDialog mot något som fungerar likvärdig rent funktionsmässigt sett, men som fungerar i alla browsers?

 

Tack på förhand för all hjälp!

 

/Ozzie

 

EDIT: Städade lite i koden :blushing:

Kan du kanske förklara vad showModalDialog gör? Vi macfolk är ju inte så insatta i alla MS flora av specialkommandon.

 

Kanske letar du efter något likt window.prompt("Hur mår du?","Bra/dåligt")?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du kanske förklara vad showModalDialog gör? Vi macfolk är ju inte så insatta i alla MS flora av specialkommandon.

 

Kanske letar du efter något likt window.prompt("Hur mår du?","Bra/dåligt")?

Heh, ok sorry :P

 

showModalDialog beter sig som en vanlig popupruta förutom att den alltid har fokus. Det går alltså inte att interagera med dess "opener"/parent-sida. Sen så är den smidig då det är väldigt lätt att returnera ett värde ifrån den. Säger du ex:

 

var banan = showModalDialog("sida.asp")

 

stannar scriptet upp här, väntar på ett värde som returneras av sida.asp. När 'banan' sedan fått ett värde fortsätter scriptet som vanligt. Har försökt göra något liknande med window.open, men den kör igenom hela scriptet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inte missförstått vad funktionen gör så kan du göra samma sak med en "sykron" http-request (lite krångligare men samma resultat, allt javaskript stannar tills du får svar från sidan).

 

Annars går det väl bra med en hemsnickrad Ajax som hämtar värdet och visar en liten snurra (à la mac ;-) medan det hämtas. (med Ajax så får du en "event" när resultatet kommer och behöver alltså inte "stoppa" javascript).

 

Riktigt så enkelt som ett enradsexempel blir det förstås inte…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...