Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac mini med projektor, WII och PC-miljö


Taher

Rekommendera Poster

Hejsan

 

Jag är en PC-användare som funderar på att köpa en mac mini för att ha den som nav för all media i vardagsrummet.

 

Det jag vill att den ska klara av är

1 ta emot tv-signal

2 ta emot bild via komponent från Wii

3 ta emot/hämta film och musik trådlöst från PC/Windows datorn via Netgear routern

4 ta emot ljud frn wii

5 skicka bild till en Zanyo Z4 projektor

6 skicka ljud till en stereo

7 Spela DVD-filmer

 

Tanken är helt enkelt att den skall vara navet när jag ser på film från datorn ser på DVD, spelar wii och lyssnar musik.

 

Som jag har förstått det så ska punkt 1 lätt lösas genom att stoppa in pinnar i USB-portarna.

punk 4 och 6 borde heller inte vara några problem.

 

Min fråga blir således, kommer den billigare Mac minin med 1,83 GHz att klara av alla punkterna? Vad behöver jag mer införskaffa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag vill att den ska klara av är

1 ta emot tv-signal

Finns både för comhem, boxer och analog med eller utan kortläsare, köp det du behöver.

 

2 ta emot bild via komponent från Wii

Varför skulle man göra det?

 

3 ta emot/hämta film och musik trådlöst från PC/Windows datorn via Netgear routern

Anslut din mini till ditt nätverk så är det klart

 

4 ta emot ljud frn wii

Finns optisk eller analog ingång på din mini, men återigen, varför?

 

5 skicka bild till en Zanyo Z4 projektor

Finns vga, dvi s-vhs eller kompisit utgång. Välj o vraka

 

6 skicka ljud till en stereo

Finns optisk och analog utgång, valet är ditt.

 

7 Spela DVD-filmer

Spela på så mycket du orkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä jag förstår inte heller varför man skulle vilja ta in ljud/video från Wii in i sin MacMini, vill an ha ett "nav" som klarar av bild också så skulle jag satsa på en receiver som har en bildväxel.

 

Det är väl bara tuta och köra, dra in Wii/MacMini på olika ingångar i projektor och förstärkare och satsa på en fjärr som kan programeras med makron i så fall så att du kan välja "Wii" med en knapptryckning, och den gör den ändringen både på projektor och förstärkare.

Strunta i PCn och lägg all media på en extern hårddisk, eller NAS om du fortfarande vill komma åt den från PCn, vad fyller PCn för funktion annars menar du ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 ta emot bild via komponent från Wii

Varför skulle man göra det?

 

För att det är den typen av bild wiin kan skicka som bäst (om jag inte har missat nå't)

tanken är att wiin alltid ska vara inkopplad då jag är innerligt trött på att dra kablar fram och tillbaka till in takmonterde projektor.. Jag vill koppla in grejerna o sen ska de sitta kvar tills de byts ut..

 

Den billigare minin bör således kunna klara alla de punkterna utan problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PC'n används som arbetsdator i hemmet och har skrivaren kopplad till sig. att köpa mac mini, reciever, ny router mm är inte riktigt aktuellt.

 

Att köpa en mac mini plus lite bild-in saker skulle komma upp i mindre än 8 000. Skulle jag köpa ny reciever, mac mini, avancerad fjärr, tv-mottagare så skulle det lätt smälla iväg i det dubbla, minst..

 

Vad är det för fel med att koppla in kompositen in i mac minin? Kommer jag att tappa i prestanda på något sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ojsan, jag skrev visst fel.. menade komponent..

 

Jag är riktigt dålig på de tekniska sakerna med bild o ljud kvalité. Finns det nå't sätt att få in bildsignalen i mac minin utan att tappa prestanda?

 

Kan jag (enkelt och billigt) konvertera komponent-siglnalen till nå't som passar macen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får ju köpa en TV mottagare, en analog sådan, och sen när man vill spela så får man starta EyeTV och välja ingång på samma sätt som man väljer kanal. En viss kvalitetsförsämring får man ju, och även en kanske inte helt oväsentlig (i spelsammanhang) "mikroskopisk" fördröjning.

Bilder ska gå så "rakt" som möjligt, eller genom en för ändamålet avsedd växel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då är jag med.. stort tack för svaren..

 

Jag kommer att köpa minin o TV-pinnen, vet inte om jag ska testa att koppla in grafiken från wiin till minin. Vi får se..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får ju ingen komponent ingång med tv pinnen, men det hoppas jag du förstod...

 

Satsa på att försöka få Wii direkt in i proj. istället tills du köper en receiver som har bildväxel..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag kommer att köra wii'n dirkt till projjen, det blir inte så snyggt med kablarna.. men fördöjning när man spelar är inte så himla kul..

 

Tar examen om några månader, kanske kan köpa en bildväxel då =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 ta emot bild via komponent från Wii

Varför skulle man göra det?

 

För att det är den typen av bild wiin kan skicka som bäst (om jag inte har missat nå't)

tanken är att wiin alltid ska vara inkopplad då jag är innerligt trött på att dra kablar fram och tillbaka till in takmonterde projektor.. Jag vill koppla in grejerna o sen ska de sitta kvar tills de byts ut..

 

Den billigare minin bör således kunna klara alla de punkterna utan problem?

 

 

Den "bästa" utgången wii har är komponent utgång 480p om jag inte har fel. Vill du suga ut all prestanda ur redan detta begränsade format skall du tveklöst koppla in det direkt o projektorn så får du helt ok bild. lägg ner alla planer på att på något sätt få in en analog signal i din mini och sedan in i projektorn, det bara kostar pengar, sämre prestanda och sämre bild om det ens är möjligt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...