Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Codec?

Pist

Recommended Posts

Har inhandlat en Sony HDD-kamera. Filmerna från kameran funkar att spela upp i PC, men när ja ska öppna dem i Macen så blir det strul.

"The movie could not be opened.

The file is not a movie file."

Vad är galet?

post-17903-1190874063_thumb.png

Har inhandlat en Sony HDD-kamera. Filmerna från kameran funkar att spela upp i PC, men när ja ska öppna dem i Macen så blir det strul.

Vad är galet?

Vad är det för format på filerna? Vilken ändelse har dom?

Vad är galet?

Det som är galet står i din första mening: "Har inhandlat en Sony HDD-kamera".

Dessa är inte kompatibla med iMovie, versionerna 1-6.

Du kan möjligen importera i iMovie 7, men där har du ju YTTERST begränsade redigeringsmöjligheter.

Det finns MÖJLIGEN tredjepartsprodukter som kan hjälpa dig konvertera. HUR spelas filmen in? Jag menar codec, filformat och andra specifika uppgifter.

Kom också ihåg att video på hårddisk är HÅRT komprimerad, så du har redan där förlorat i kvalitet jämfört med en miniDV-kamera. Så om jag vore du skulle jag lämna igen den och köpa just en miniDV-kamera. DV är avsett för redigering; inspelning på HDD och DVD är det INTE.

Det är mpg-filer.

Du kanske har rätt men det kan ju för den delen inte vara helt jävla omöjligt att spela upp filerna i typ quicktimeplayer eller liknande.

Det är mpg-filer.

Du kanske har rätt men det kan ju för den delen inte vara helt jävla omöjligt att spela upp filerna i typ quicktimeplayer eller liknande.

Vilken mpg? 1, 2 eller 4?

Är ljudet muxat eller för sig? Codec på ljudet?

jag antar att det är mpg2 (är totalt nybörjare när det gäller filmfiler), kameran är en Sony SONY DCR-SR190E. Kan kanske vara 5.1 ljudet som ställer till det...

Nej men MPEG2 support i QT kostar ju extra, och 5.1 ljud går knappt (om ens) att få att fungera.

Men om du öppnar dom i VLC ska det inte vara några problem.

Nja...eller kanske...klippning av komprimerat material har länge varit enklare på PC, men testa med Final Cut Pro, om man köper/installerar FCP så ingår ju även MPEG2 codecen för QT...i grund och botten är ju Mac en bättre plattform för video...även om jag länge har hållt Vegas högt för redigering...

jag antar att det är mpg2 (är totalt nybörjare när det gäller filmfiler), kameran är en Sony SONY DCR-SR190E. Kan kanske vara 5.1 ljudet som ställer till det...

OM det är MPEG-2 (du får kolla) så kan du konvertera till DV med hjälp av "MPEG Streamclip" (gratis) och Apples MPEG-2 plugin för QuickTime (SEK185).

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/sw...&nplm=D2187

DV är ett format som lämpar sig för redigering.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...