Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

ännu en iMac G3:a!


Jerry

Rekommendera Poster

Har fått tag i ännu en G3:a från skolan, datanissen hade glömt en som han fråga om jag ville..

 

Det är en 500 mhz:are med 512 ram och 20 gigs hårddisk och firewire.

 

Dock så är driven slut, jag testade att starta upp den firewire mode, och startade den andra ed alt intryckt och en os 9 skiva i. Fick upp skivan och båda diskarna, valde att installera os 9 på den nya via firewire.. allt bra so far, men när jag försöker starta datan själv så funkar den inte. Får frågtecken och finder blinkandes om varannat.

 

Startar jag dtatan i firewiremode, och den gammla med alt och väljer att starta på den nya disken så funkar det dock.. .

 

Nån som vet varför? kan det vara e bra ide att uppgradera till os 9.1, uppdatera firewiren (går det via firewire?) och sen installera panther?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm efter uppdatering till os 9.1 så startar det att boota iaf.. men i uppstarten får jag ett meddelande, adress error. Försöker starta med extension av men funkar inte ändå.. undrar om man kan uppdatera firmwaren via firewire.. och sen köra in panther.. skulle det funka? Nu verkar datorn vara bunden till den jag använde för att installera på denna.. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sök på apples supportsidor angående firewireinstallation av systemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sök på apples supportsidor angående firewireinstallation av systemet.

 

Letar och letar.. Det är en djungel där. Hittar iaf inget som hjälper.. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte detta.... men hittade denna länk till Lowendmac som kanske kan hjälpa dig vidare. Lowendmac är rätt ställe för dig... Huvva va trött jag är...

 

http://lowendmac.com/misc/06/0914.html

 

Kan dock inte installera os x innan jag uppdaterat Firmwaren i datorn.. för det måste jag styra upp os 9.1 först.. Jo, man e rätt trött nu.. pillat läänge med denna datorn.. sovdax nu. kanske går bättre efter lite sömn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen som har nån lösning? Har installerat ett nytt Os 9 via firewire, men när jag startar så står frågetecknet och findern och blinkar, verkar som den inte har hd som default boot.. Startar jag datorn i Target mode och startar hden på den andra datorn (som kör tiger) så funkar det..

 

Edit: startar jag datorn med alt intryckt så hittar den ingen hd alls.. känns som installationen har gjort att hd:en blivit signerad för den andra datorn..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm. Jag testade att boota med Panther skivor och det funkade alldelles utmärkt. Dock vet jag inte om firmwaren är uppdaterad.. Kan man i os x kolla om Firmwaren är den rätta? Vill ju inte att den ska pajja pga av att jag inte uppdaterat den. .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här ser du firmwareversion...

post-16024-1190903853.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...