Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Sätta ihop två router efter varann?


Pocahontas

Rekommendera Poster

Ska det vara möjligt att koppla ihop två routrar?

 

Ut från sista porten i den första och in i nästa router.

 

Måste båda vara konfigurerade samma eller hur funkar det? Tappar man något?

 

Båda är Netgear, men den jag tänkte prova att sätta in som andra router är inte trådlös.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för den informationen, då vet jag vad jag ska leka med i morgon.. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stänger man av den DHCP-funktionen i router 2?

Det fungerar tydligen utan att jag gjorde någonting...annars hade jag inte varit här nu.. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste logga in på routern (antingen 192.168.0.1 el. 192.168.1.1) och där inne ska det finnas ett val där man kan stänga av dhcp.

 

post-12270-1190913463.png

 

Pierre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, jag fann det i manualen, men inte kryssat ur ännu.

 

Men varför ska man kryssa ur? Det fungerar ju utan att jag gjort det. :fundersam:

 

Har haft 4 macar igång nu samtidigt, och alla visar olika IP-adress som de ska göra.

Hade inte TP-kabel till den 5:e

 

Anledningen till att jag kopplat in en router till är att jag inte vill köra mina 2 PowerMacar med Airportkortet, (11 Mbits) märker att hastigheten dras ner till hälften.

Mac Minin har jag hela tiden kört med fast lina.

Men nu satte jag den kabeln i Router nr 2, och drog TP-kabel till Minin och den ena PowerMacen, och det utan att jag gjort något i Router 2.

Det är 15 meter mellan båda routrarna..

 

Nu är det bara iBooken som körs trådlöst.

 

Router 2 är inte "trådlös" utan en vanlig Netgearrouter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det dumma med två routrar är att datorerna i router 2 måste igenom just två routrar för att komma ut. Ska du bara surfa och så är det ju inge problem, men det blir ju ett väldigt härke med portforwardings mm om du vill fildela eller något sådant.

 

Om du slår av routergrejer (som DHCP) i router 2, så den blir som en switch, räcker det med portforwarding i router 1 då datorerna hamnar på samma lokala nät. Som du har nu har du ett nät bakom router 1, och ett annat bakom router 2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok jag fattar..

 

Vad jag inte kommer på är hur jag når Router 2..för jag kommer bara upp på Router 1 när jag går in..

gissar att jag först måste resetta router 2, för jag minns inte login på den..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter lite pill, och nollställande av router 2 så kom jag in på den och tog väck bocken för DHCP

Så då får vi hoppas att allt fungerar. Tack för hjälpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...