Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpt Macbook nu?


Tompas10

Rekommendera Poster

En spritt nya oanvänd Ipod, kan du ju om inte annat sälja för mer än 695kr. Ångrar du dig, så sälj den för typ drygt 1000kr, så har du ju tjänat lite pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 53
  • Created
  • Senaste svar
Glöm inte köpa en extern hårddisk till dina backups :crossfingers:

 

Vad menas med det? Behöver man göra en backup på allt som ligge rpå datorn innan man byter ram-minnet eller vad menar du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menas med det? Behöver man göra en backup på allt som ligge rpå datorn innan man byter ram-minnet eller vad menar du?

Nej, man ska alltid ha backup på sina filer. Om man har några filer som man vill ha kvar efter en eventuell hårddiskkrasch... dina program kan du ju alltid installera på nytt från skivor, men foton, musik, dokument är det värre med.

 

Ohc hårddiskar är dessvärre förbrukningsartiklar. Förr eller senare så packar den ihop. Förhoppningsvis senare, men det vet man ju inte på förhand.

 

Har du inte mycket filer så kan man ju bränna på skiva, men en extern disk är på många sätt mycket smidigare!

 

Edit: Innan man gör ingrepp i datorns hårdvara så är det lämpligt att köra en backup, ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, man ska alltid ha backup på sina filer. Om man har några filer som man vill ha kvar efter en eventuell hårddiskkrasch... dina program kan du ju alltid installera på nytt från skivor, men foton, musik, dokument är det värre med.

 

Ohc hårddiskar är dessvärre förbrukningsartiklar. Förr eller senare så packar den ihop. Förhoppningsvis senare, men det vet man ju inte på förhand.

 

Har du inte mycket filer så kan man ju bränna på skiva, men en extern disk är på många sätt mycket smidigare!

 

Edit: Innan man gör ingrepp i datorns hårdvara så är det lämpligt att köra en backup, ja.

 

joo det förstår jag också, och jag har redan en extern hårddisk som jag använder som backup för alla möjliga filer + att jag har alla viktiga filer på en till dator dessutom..

men vad jag undrade var om man behöver göra en backup innan man sätter in mer ram-minne för det var så jag förstod inlägget som jag citerade förut och förstår inte varför man ska göra nått sånt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men vad jag undrade var om man behöver göra en backup innan man sätter in mer ram-minne för det var så jag förstod inlägget som jag citerade förut och förstår inte varför man ska göra nått sånt?

Jag skulle nog, för säkerhets skull, ta en backup innan jag börjar pilla i datorns innandöme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Usch... jag kan ju verkligen inte bestämma mig... Avbeställa och vänta på Leopard, avbeställa nanon och köpa MacBooken med Tiger (uppgradera till Leopard senare) eller köpa båda och ansöka om Back To School? Att hålla på och trixa med Back To School för att sedan sälja nanon på Blocket eller liknande känner man sig inte så motiverad till... är inte så värst sugen på att köpa en ny mp3-spelare heller när jag redan har en som jag kanske inte lyckas sälja. Fast ändå är det ju som sagt "ganska dumt" att inte utnyttja Back To School...

 

Varför ska det vara så svårt? :bla: Ena stunden lutar det åt att avbeställa, andra åt att köpa. Just nu lutar det åt att avbeställa...

 

:cry: (i-landsproblem modell större)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Usch... jag kan ju verkligen inte bestämma mig... Avbeställa och vänta på Leopard, avbeställa nanon och köpa MacBooken med Tiger (uppgradera till Leopard senare) eller köpa båda och ansöka om Back To School? Att hålla på och trixa med Back To School för att sedan sälja nanon på Blocket eller liknande känner man sig inte så motiverad till... är inte så värst sugen på att köpa en ny mp3-spelare heller när jag redan har en som jag kanske inte lyckas sälja. Fast ändå är det ju som sagt "ganska dumt" att inte utnyttja Back To School...

 

Varför ska det vara så svårt? :bla: Ena stunden lutar det åt att avbeställa, andra åt att köpa. Just nu lutar det åt att avbeställa...

 

:cry: (i-landsproblem modell större)

 

Avbeställt... :( Får fundera en stund till och beställa igen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avbeställt... :( Får fundera en stund till och beställa igen...

 

Det jag kommer att göra (också student och sugen som ATTAN) är att vänta tills Leopard lanseras (om den inte lanseras efter 30 Oktober då Back To School slutar) och köpa MacBook + "gratis" iPod Nano med Leopard.

 

DOCK om det kommer mycket mer rykten om ny MacBook (se 9 To 5 Mac) och börjar talas om Januari för lansering då vettefan.

 

Det blir jävligt jobbigt då.

 

Å ena sidan behöver jag / vill ha en laptop och speciellt en Mac och en "gratis" iPod är aldrig fel. Å andra sidan om det släpps en ny MacBook i Januari så kanske det inte är helt fel.

 

Visst, det släpps nya saker hela tiden men om man sätter det i ett tidsperspektiv om att vänta 30 dagar för en ny MacBook så är det ingen tid alls (om datorn blir bra dvs.).

 

Kanske lite off-topic men vad skulle ni rekommendera:

 

1st 4GB iPod Nano

eller

1st 8GB iPod Nano

 

Tänkte införskaffa iPhone när den kommer så då ska nog iPoden säljas men det är iofs. en bit tills iPhone kommer och man kan ju sälja 8GB lika väl som 4GB versionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag kommer att göra (också student och sugen som ATTAN) är att vänta tills Leopard lanseras (om den inte lanseras efter 30 Oktober då Back To School slutar) och köpa MacBook + "gratis" iPod Nano med Leopard.

 

DOCK om det kommer mycket mer rykten om ny MacBook (se 9 To 5 Mac) och börjar talas om Januari för lansering då vettefan.

 

Det blir jävligt jobbigt då.

 

Å ena sidan behöver jag / vill ha en laptop och speciellt en Mac och en "gratis" iPod är aldrig fel. Å andra sidan om det släpps en ny MacBook i Januari så kanske det inte är helt fel.

 

Visst, det släpps nya saker hela tiden men om man sätter det i ett tidsperspektiv om att vänta 30 dagar för en ny MacBook så är det ingen tid alls (om datorn blir bra dvs.).

 

Kanske lite off-topic men vad skulle ni rekommendera:

 

1st 4GB iPod Nano

eller

1st 8GB iPod Nano

 

Tänkte införskaffa iPhone när den kommer så då ska nog iPoden säljas men det är iofs. en bit tills iPhone kommer och man kan ju sälja 8GB lika väl som 4GB versionen.

 

Sitter i samma sits och söker precis samma svar! Apple håller tyst och låter oss sitta i den här sitsen och det är väl iofs smart av dem men otroligt jobbigt!

 

Det jag hoppas på är att Leopard släpps den 5/10, detta grundas på att det är version 10.5 (5:e oktober). Såg detta rykte på en annan site och vi får hoppas att macbook uppgraderas i samma veva. Förstår Apple att dom inte vill börja tillverka nya macbooks med ett gammalt operativsystem, tror nog dom kommer uppgradera dom samband med Leopard. Om inte, så blir det i Januari eller inte alls förrän typ Maj.

 

Om du inte brur dig om Leopard och ska köpa nu så ta 8GB modellen, kommer ångra dig annars! Vad kostar den liksom 695kr, ingenting ju!

 

Hoppas på ny macbook snart iaf!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick min Macbook idag!

 

NU ångrar man sig verkligen inte, helt rätt att beställa nu, hoppas jag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket ska man lita på deras "beräknade leveransdatum"?

 

Står:

 

Förberedd för avsändning

Beräknad avsändning: 28 Sep, 2007 - 01 Oct, 2007

Beräknad leverans: 02 Oct, 2007 - 04 Oct, 2007

 

Har hört av vissa att det kan ta upp till 3-4 veckor extra utöver den tiden men jag har svårt o förstå varför. speciellt när jag valde standard konfigurationen.

 

Det besked som står är ju helt klart okej! Men gäller det där beskedet fr.om det att varan lämnar Europa lagret eller någon annan del av världen kan man ju gott lägga på en vecka eller mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För min beställning gällde beräknad avsändning 2 Oct och beräknad leverans 4-5 Oct..

 

Men som sagt kom den idag....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För min beställning gällde beräknad avsändning 2 Oct och beräknad leverans 4-5 Oct..

 

Men som sagt kom den idag....

 

 

Okej! Men då kanske min anländer väldigt snart också då :)

Inte illa o få den ett par dagar innan beräknad leverans måste jag säga, vart du paff? :P

Tror aldrig det hänt mig någonsin oavsett vad jag än beställt, att något kommit tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj går det så mycket snabbare med standard konfig? :o Beställde min 25:e september och beräknad leverans är 8-9:e oktober... gosh skulle köpt minne efteråt :/ skiter i pengarna vill mest ha den fort :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har den anlänt, smidig service från TNT/Posten.

Håller på och överför mail/filer i denna stund. Den är riktigt het! Och med het menar jag också varm, men inte så mycket varmare än andra bärbara jag använt.

 

Och lukten när man öppnar lådan är oslagbar, förstod först inte vad folk menade med det men nu gör jag det. Och noterbart är att jag är förskyld som en gnu men kände någonslags härligt doft av läckerhet. :)

 

Nu fattas bara inköp av mer minne och Logic Studio och sen är jag igång på riktigt!

Jäkligt bra dag att vara sjuk på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha. Jag missade den doften alla snackar om när jag packade upp min. Jag satt och luktade på allt utan resultat :(

får hoppas jag får uppleva den när jag får min macbook nån gång (förhoppningsvis snart)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och lukten när man öppnar lådan är oslagbar, förstod först inte vad folk menade med det men nu gör jag det. Och noterbart är att jag är förskyld som en gnu men kände någonslags härligt doft av läckerhet. :)

Ja, lukten är underbar! Det luktar verkligen hög kvalitet om den :)

 

Jag upptäckte förresten nyligen att man bannemig kunde sätta fast remoten i de små "hyllorna" ovanför skärmen :)

Det finns säkert någon som inte vet detta ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner igen det där med lukten, öppnade ett tidigt julklapp till mig själv idag. En MacBook fick det allt bli. Tänkte underlätta för tomten så han slipper släpa på den. :whistling::jultomte:

 

Ja, lukten är underbar! Det luktar verkligen hög kvalitet om den :)

 

Jag upptäckte förresten nyligen att man bannemig kunde sätta fast remoten i de små "hyllorna" ovanför skärmen :)

Det finns säkert någon som inte vet detta ;)

 

Jag kände faktiskt inte till detdär med remoten och "Hyllorna" men nu så! :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

idag fick jag tummen ur och beställde mig en MacBook...

nu längtar ja verkligen till att få uppleva lukten då jag packar upp den :bultandehjarta:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beställt (igen). Denna gången utan iPod... :lol: Samt ett snyggt, svart-orange LArobe-fodral.

 

Angående Leopard så kan det ju vara bra att köra Tiger ett tag till, åtminstone fram till årsskiftet (då Boot Camp-licensen går ut). Då kan man ju vänta in användarnas rapporter om den nya katten samt att inte behöva chansa på att de applikationer man vill ha fungerar med Leopard eller ej.

 

Sedan kanske man får ett uppgraderingserbjudande på Leopard. Om inte är ju studentpriset (nästan 50% rabatt) helt överkomligt.

 

19 oktober, då ska den vara här...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beställt (igen). Denna gången utan iPod... :lol: Samt ett snyggt, svart-orange LArobe-fodral.

 

Angående Leopard så kan det ju vara bra att köra Tiger ett tag till, åtminstone fram till årsskiftet (då Boot Camp-licensen går ut). Då kan man ju vänta in användarnas rapporter om den nya katten samt att inte behöva chansa på att de applikationer man vill ha fungerar med Leopard eller ej.

 

Sedan kanske man får ett uppgraderingserbjudande på Leopard. Om inte är ju studentpriset (nästan 50% rabatt) helt överkomligt.

 

19 oktober, då ska den vara här...

 

Det enda som talar emot att jag ska beställa en nu också är det store eventet som apple ska hålla mellan den 24-26:e oktober. Då det kanske kan komma en ny Macbook med Santa Rosa plattform som har ett bättre integrerat grafikkort. Men nackdelen då blir ju att man inte får någon iPod med. Så vad fan ska man göra!?

 

Förresten, varför den 19 oktober? Brukar väl ta mycket kortare tid?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är man student vill man dock passa på för att få gratis-ipoden; i vilket fall Leopard dessutom säljer till student-pris (!)

 

ED: hopps! Studenter får en iPod t.o.m 30 oktober!

det gör mig så irriterad, jag beställde min på mecenat bara nån månad innan det erbjudandet >.<

taskig tajming :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda som talar emot att jag ska beställa en nu också är det store eventet som apple ska hålla mellan den 24-26:e oktober. Då det kanske kan komma en ny Macbook med Santa Rosa plattform som har ett bättre integrerat grafikkort. Men nackdelen då blir ju att man inte får någon iPod med. Så vad fan ska man göra!?

 

Förresten, varför den 19 oktober? Brukar väl ta mycket kortare tid?

 

Eventet handlar nog enbart om Leopard, som mycket sannolikt släpps eller åtminstone annonseras den 26:e oktober (fredag). De nya MacBookarna (både MBP och MB) får vi troligtvis se först på MacWorld 2008 skulle jag tro. Trots allt, MB har ju 2 månader kvar på sin "produktcykel" enligt MacRumors. Ny Mac Pro kanske däremot?

 

Jag beställde till ett LArobe-fodral, en mini-DVI-till-DVI-adapter samt 2GB ram, därav de extra två dagarna på beställningstiden. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah känslan av att öppna den väldesignade kartongen och ta ut den lilla underbara, vita, skapelsen är oslagbar...

 

Lukten är ju härlig också, speciellt när man satt igång den och den blivit varm. Men tyvärr är den giftig, det är nån sorts flamskyddsmedel där överskottet förångas bort eller hur det nu var.. Men luktar gott gör det ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min skulle komma idag eller imorrn, satt och väntade hela dagen... sen helt plötsligt plingade det på dörren! Jag rusade dit och öppnade. Där stod 2 ungar "Hej, vill du köpa jultidningar?" "Nej!" sa jag och la mig på soffan och deppade :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...