Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kostnad för er lyckliga iPhoneägare!


osgud

Rekommendera Poster

Hej alla glada iPhoneägare!

 

Fattig student som jag är vet jag inte om jag är redo för att beställa en iPhone och låsa upp den. Men ma blir ju så otroligt sugen... Jag undrar då lite över kostnaderna här i Sverige. Jag antar att sms och ring kostar lika mycket som det gör med en vanlig mobil (såklart) men jag är intresserad av internettrafiken, hur mycket kostar det att kolla sin mail t.ex.? Vad kostar det att surfa? Jag har ett comviq kontantkort som fattiga jag skulle kunna använda, men hur snabbt tar ett "knockout" abonnemang på 125 spänn slut?

 

Tack för svar av er iPhonesnubbar!

 

Osgud (iPhonesugen)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alltså gprs i sverige är svindyrt, typ 15-20 kronor/mb finns några abbonnemang tror jag som har surfa 1gb eller fritt för 99-199kr/månaden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla glada iPhoneägare!

 

Fattig student som jag är vet jag inte om jag är redo för att beställa en iPhone och låsa upp den. Men ma blir ju så otroligt sugen... Jag undrar då lite över kostnaderna här i Sverige. Jag antar att sms och ring kostar lika mycket som det gör med en vanlig mobil (såklart) men jag är intresserad av internettrafiken, hur mycket kostar det att kolla sin mail t.ex.? Vad kostar det att surfa? Jag har ett comviq kontantkort som fattiga jag skulle kunna använda, men hur snabbt tar ett "knockout" abonnemang på 125 spänn slut?

 

Tack för svar av er iPhonesnubbar!

 

Osgud (iPhonesugen)

 

Kolla på Tele 2s erbjudande ( ifall det finns kvar) som bjuder på obegränsad surf för 99kr i 12 månader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du är student tycker jag du borde kolla in telia student. Dom har ett max pris på 9 kr dagen tror jag för surfande. Jag använder det iaf och hitills har det funkat extremt bra för mig!

 

Telia student

 

Tommy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FredrikBergstrom

Tele2 är utan tvekan bäst. För 169 kr/mån får man 1 gb trafik i deras nät som stöder EGDE.

 

Näst bäst är Telenor, för 299 kr/mån får man surfa obegränsat med GPRS, men de stöder inte EDGE vilket ger lägre hastighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du är student tycker jag du borde kolla in telia student. Dom har ett max pris på 9 kr dagen tror jag för surfande. Jag använder det iaf och hitills har det funkat extremt bra för mig!

Tänk på att 9 kr gränsen gäller för surfning på Telia SurfPort och inte datatrafik i allmänhet.

 

Tele2 erbjudandet är riktigt bra, lite dyrt att ringa med, men vem beöhver det när man snart kan köra VoIP på iPhone. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tele2 erbjuder edge? har du någon källa på det?

 

hade ju varit grymt om du har rätt!

 

Nej,tele2 har ingen EDGE, men däremot Telia

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

å telia har inget abbonemang med fri surf utanför deras portal... så då är vi tillbaks på ruta ett igen, eller?

 

kanske tele2s mobila bredband ändå är bäst.

 

150mb datapaket kostar 600kr hos telia.

laddade hem macworlds sida från iphonen nu... 1,2 mb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telenor mobilabb fast pris 599:-/mån med tillvalet frisurf 199:-/mån.

Det är vad jag använder som:

1. Mobil

2. Mobilt bredband

3. Hemtelefon

4. Internet hemma

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

upfattar jag det rätt nu:

 

jag tecknar ett telefonabbonemang hos telenor, t.ex. 99 kr i minikostnad per månad. Sedan väljer jag en tilläggstjänst som heter mobilt bredband och betalar 299:- / mån för detta.

 

Då kan jag alltså ringa som vanligt och surfa obegränsat utan att utgå från deras portal t.ex. internet.telenor.se.

 

Det står att om det saknas turbo3g täckning surfar jag på 3g nätet istället. Men om jag saknar 3g täckning( som ju alla iphoneägare gör) går den över på gsm/gprs nätet då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätt dyrt, kan dock inte se nån spec. för sverige då jag jobbar en del utomlands och där tickar det ju på rätt rejält om man drar ner en pdf eller dylikt.

 

Men kontentan är väl att det tickar på rätt bra i sverige också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FredrikBergstrom
Tele2 erbjuder edge? har du någon källa på det?

 

hade ju varit grymt om du har rätt!

 

 

Sorry, ringde deras kundtjänst, en som sa det där. Men nu med lite research och ett till samtal till kundtjänst så vet jag att de inte har, jag behåller mitt telenor fastpris istället för att byta över.

 

Att köra gprs i iphonen är ingen höjdare, det tar över 50 sek att få upp aftonbladets startsida för mig när jag är i stockholm city med full mottagning. Får hålla mig till wapsidor då det inte finns ngt oskyddat nätverk för att få det snabbt.

 

Jag har löst mitt problem på ett annat sätt också. Jag har redan turbo3g-modem från 3 till datorn, 7,2 mb/s. Skaffar jag en trådlös router med plats för simkort så kan jag alltid ha den i väskan och plugga in i närmaste eluttag när det behövs ;) Lite obehändigt, men fungerar grymt bra i skolan där vi inte har w-lan. Sätter den under ett centralt datorbord med 6 datorer på, den ligger gömd bland alla sladdar där och jag surfar snabbt med iphonen :D

 

En sak till. Jag och en vän har jobbat hela helgen med översättning till Svenska och vi har kommit en bra bit nu, bara en del småsaker i några menyer kvar, det planerar vi att fixa i helgen. Tänkte ladda upp hela language-packet tillsammans med svenskt tangentbord (Några screenshots: www.fredrikbergstrom.se/Fredriks_iPhone.jpg ) Håller i skrivande stund på att översätta resten av samtalsalternativen, några är på engelska på den bilden...Inga särskrivningar eller stora bokstäver på konstiga ställen kommer finnas i de slutgiltiga filerna. Håll utkik efter en tråd om detta här efter helgen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ser bra ut... försök håll isär försvenskning av menyer och tangentbord då många vill behålla de engelska menyerna men ha ett svenskt tangentbord.

 

btw. va inne på telenor idag och teckande ett telefonabonemang med brevlådetjänst(99kr+29kr). testade att surfa lite i deras butik på ett av säljarens sim kort... mobilanpassade sidor funkade fint men annas var det katastrofalt långsamt.

 

Idag har telenor en tillägstjänst som heter mobilt bredband för 299kr fast pris, 3 mpn bindningstid. Han tipsade mig dock om att det låg rejäla prissänkningar på detta på hans kontor. dessa skulle komma under veckan. kan vi få priser ner mot 199kr/mån kanske det kan vara värt det. Han påstpr också att de ligger i hårda förhandlingar me apple och om de ror hem avtalet skall de stödja Edge. sant eller inte är ju svårt at säga, men det lät bra i varjefall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FredrikBergstrom

självklart håller vi isär allt :) meningen är att info etc ska komma upp på http://iphone.fredrikbergstrom.se , får se hur det går med den saken, ska försöka uppdatera så mkt som möjligt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker kostnaderna för en iPhone verkar bli enorma, om man räknar med samtal, data, upplåsning, vad gör man när den inte fungerar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FredrikBergstrom
Jag tycker kostnaderna för en iPhone verkar bli enorma, om man räknar med samtal, data, upplåsning, vad gör man när den inte fungerar...

 

 

Låser man upp densjälv så blir det 2900 i inköp + samma samtalsostnader som för vilken annan telefon som helst :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Låser man upp densjälv så blir det 2900 i inköp + samma samtalsostnader som för vilken annan telefon som helst :)

 

 

var kostar en iphone 2900? abbonemansfri?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dollarn står ju rekordlågt så det priset kan nog stämma om man bor i USA; men sen är det ju frakt och andra grejer, och som jag sa, vad gör man när den inte funkar...köper ny ? köper en reservtelefon..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...