Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

En tanke om Apple...


Istvan

Rekommendera Poster

Jo, jag har tänkt på en sak....

 

Windows har ju jättemånga användare och det är därför det finns så många virus till operativsystemet? För i den stora skalan användare, finns det alltid någon som skriver program, typ trojaner, spy-ware och virus.. (Eller är jag helt fel ute om dethär?)

 

Nuför tiden hör jag nyheter om att Apple blir bara större och större.

Med större antal användare medför också användare som kommer göra samma sak till Macens OS?

 

Har Apple tänkt på det? Att en vacker dag, kommer det kanske en trojan, ett virus eller liknande?

Sen så raslar det till och vips, lagom till 10.6 har vi lika många virus till OS X som Windows?

Eller det kanske kommer virus och annat otrevligt redan nu som Apple fixar till i programuppgraderingar?

Hur ska Apple hantera om/när det kommer otrevligheter till OS X?

 

Jag har ju hört ett och annat, t.ex. att en kille skrev något virus till OS X och blev mordhotad.

Sen att en kille frågade om varför det inte är "intel inside" på Mac-arna och blev mordhotad. :P

 

Lever vi Mac-användare i en trygg falskhet?

 

Vad har ni för tankar och funderingar om dethär? Hade varit roligt att veta.

Särskilt från er lite mer erfarna Macanvändare.

 

MVH:

Istvan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror du har rätt! Ju fler användare desto större risk, så är det nog alltid. Möjligtvis är det svårare att skapa maskar/virus till en Unix-kärna, men som sagt, fler användare ger större mål, större mål ger större uppmärksamhet, större uppmärksamhet ger fler som försöker. Så tror jag det är iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ytterst få som lever med en falsk trygghet av de Macare som jag känner till, även om det finns sådana som tror att Apple är osårbart. Det faktum att Apple är helt förskonad från virus i 6 år som OS X har funnits beror inte bara på att hackare är ointresserade. UNIX som OS X bygger på är ett riktigt fort. Men ju större Apple är ju större blir ansträngningarna att knäcka OS X. Att det skulle bara säga pang och vi skulle få 100.000-tals virus ( jag benämner i detta fall allt skit som finns för att sabba datorn ) på en gång är osannolikt. Men att ständigt hålla sig uppdaterad via ett forum gör att du vet om problemet innan det skadar dig och du hinner göra motåtgärder. Tills den dagen kommer ska jag njuta av OS X och reta alla Windowsanvändare!! :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte tillräckligt om programmering od för att kunna uttala mig men många experter anser visst att det är svårare; nästan omöjligt att göra virus mm till mac osx.

 

Om jag överhuvud funderar på något när det gäller apples ökning är det snarare vilken inställning till kunderna/användarna som kommer att utvecklas om man blir stora och stöddiga.

 

Däremot vet jag en del om livet.

Om man ska må dåligt för att man oroar sig för att problem kan uppstå, må dåligt för att man oroar sig när man väl har problem och slutligen må dåligt för att man grämer sig över problem som varit; då kommer man inte att ha nåt vidare roligt liv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(...) Om jag överhuvud funderar på något när det gäller apples ökning är det snarare vilken inställning till kunderna/användarna som kommer att utvecklas om man blir stora och stöddiga. (...)

 

Apple är ju redan stora genom att vara världsledande på mp3-spelare. Vilket väl bör ge en ide om inställning i relation till storlek... (lite kul att skriva att man funderar på vilken inställning ett företag kommer att ha 'när de blir stora och stöddiga'...- kan de då vara annat än stöddiga?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

UNIX som OS X bygger på är ett riktigt fort. Men ju större Apple är ju större blir ansträngningarna att knäcka OS X. Att det skulle bara säga pang och vi skulle få 100.000-tals virus ( jag benämner i detta fall allt skit som finns för att sabba datorn ) på en gång är osannolikt.

 

Så det som gör Mac OS X säkrare är just "UNIX-basen"?

Jag tog i med att det kommer lika många virus till OS X som till Windows,

men om Apple inte gör något så kanske det springer iväg med onyttig kod.

 

 

Det verkar vara lovande funktioner, men inte för att klanka ner på OS X,

Microsoft skrivev också att Windows nya funktioner hit och dit och "ååå, så säkert Windows XP är" (när det var nytt)

och se vad mycket skit vi måste ha till OS-et för att vara säkra, Brandvägg, Antivirus och Ad-aware. Dessutom måste vi vara på vakt för att inte öppna någon bifogad fil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att OS X kommer bli beskonad från virus. En anledning är att jag tror så "hackers" som gör dessa virus till windows får inte höra skit från sin krets. Men jag tror att om någon skulle göra virus till ett unix-baserat operativsystem skulle den personen få ta mycket skit. Det är vad jag tror.. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple är ju redan stora genom att vara världsledande på mp3-spelare. Vilket väl bör ge en ide om inställning i relation till storlek... (lite kul att skriva att man funderar på vilken inställning ett företag kommer att ha 'när de blir stora och stöddiga'...- kan de då vara annat än stöddiga?)

Hehe, ja det är klart! Men stöddigheten kan visa sig som:

stick å brinn! el.

ja, ja, ja lilla vän. Jag ska hjälpa dig.

 

Å då blir det lite skillnad :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta har diskuterats i ett flertal trådar tidigare (prova att söka och se vad du hittar om du vill ha ytterligare svar ang. detta).

 

Summan av diskutionerna "so far" har väl inte varit helt entydlig. Dock får det väl anses klarlagt att det i nuläget inte finns några kända virus för Mac OS X. Hur utvecklingen blir i och med fler användare kan man bara spekulera om.

 

Personligen är jag av uppfattningen att fler användare på sikt utgör en större hotbild, men att Mac OS X pga. sin UNIX-botten är bättre förberett än andra OS för att hantera säkerhetsrisker (virus, hackers, maskar etc.).

 

Time will tell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en hel del skillnader i arkitekturen mellan Win och Mac som gör det betydligt svårare att skapa fungerande virus och maskar till Mac OS X.

Rekommenderad läsning:

http://weblog.infoworld.com/enterprisemac/...ndows_inhe.html

och

http://switchtoamac.com/site/key-isolation...n-mac-os-x.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att Apple håller en högst kaxig attityd mot omvärden betyder ingenting om vad som egentligen händer bakom lyckta dörrar. Minns att Intel häcklades ORDENTLIGT efter noter när man skröt om PowerPC....... och pötsligt sitter det Intel i Macar....... Apple har heller aldrig marknadsfört sig med virusfrihet som argument vilket tyder på att man är mycket medveten om vad det skulle kunna få för resultat. Vore man inte det skulle man nog dragit på stora trumman för virusfrihet för läääänge sedan..... OS X utveklades parallellt för PowerPC och Intel. Men det fick vi inte veta förrän saken var klar. Ett stort företag arbetar med olika scenarion för att vara förberedda. Apple har garanterat en handlingsplan den dagen det kommer virus. Då får man ytterligare en gren i företaget att tjäna pengar på!! iVirus......... Apples antimaskmedel....... :hihihi:

Eller Ant-iVirus....

Eller Virusband.....

Eller VirusTunes

Eller VirusEditor

Nä nu får jag sluta....... :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man ska må dåligt för att man oroar sig för att problem kan uppstå, må dåligt för att man oroar sig när man väl har problem och slutligen må dåligt för att man grämer sig över problem som varit; då kommer man inte att ha nåt vidare roligt liv.

 

 

:galetglad:post-15957-1190827751_thumb.gif :storkram::pusspadig:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple har heller aldrig marknadsfört sig med virusfrihet som argument vilket tyder på att man är mycket medveten om vad det skulle kunna få för resultat. Vore man inte det skulle man nog dragit på stora trumman för virusfrihet för läääänge sedan..... OS X utveklades parallellt för PowerPC och Intel. Men det fick vi inte veta förrän saken var klar. Ett stort företag arbetar med olika scenarion för att vara förberedda. Apple har garanterat en handlingsplan den dagen det kommer virus. Då får man ytterligare en gren i företaget att tjäna pengar på!! iVirus......... Apples antimaskmedel....... :hihihi:

Eller Ant-iVirus....

Eller Virusband.....

Eller VirusTunes

Eller VirusEditor

Nä nu får jag sluta....... :totaltgalen:

 

http://www.apple.com/getamac/viruses.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jorå jag vet att de har börjat med det men det är så nyligen så jag kom inte ihåg det förrn sen och jag kunde inte ändra. Men Apple har inte tidigare ridit på det faktum att man är virusfri. Inte heller med OS 9 som visserligen inte var helt virusfri men nästan. ( Var det 47 virus till OS 9, eller 56 eller 39...? )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte heller med OS 9 som visserligen inte var helt virusfri men nästan. ( Var det 47 virus till OS 9, eller 56 eller 39...? )

 

Okey, men om jag en vacker dag får jag Virus till Mac OS X. Vad 17 gör jag då?

Jag menar, till Windows vet jag att det finns antivirus och ad-aware som man kan använda vid sådanna här tillfällen (och likaså till förebyggande syften).

Men till OS X finns det väl inget?

(Kanske Symantecs ursäkt till antivirus..) :P

 

Ha de bra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad gör du när det kommer ett nytt virus till windows?

väntar på en uppdatering som tar bort det.

Tänk på Blaster.exe osv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken spännande tråd! :D

 

Det största problemet är inte traditionella virus utan maskar/trojaner och likande framöver.

 

Precis som på Windows sidan så är det inte längre aktiva och oförsiktiga användare som utgör den stora faran utan det som ligger som främsta hot fram över anses av många vara just väldigt nyfunna luckor i olika delar av OSen som gör att man är sårbar för plantering av diverse malware.

 

En intressant intervju på News.com tidigare i somras så jämfördes Mac OS med linux/unix-distar i allmänhet och Mac OS är relativt dåligt uppdaterat och tacksamt att angrips.

 

Så även om man har Unix-kärna med en arkitektur som försvårar propagering av traditionella virus så är de luckorna som nämns i artikeln ovan av den typ som gör att man kan få ohygglig spridning genom öppningar i andra delar av OSet.

 

Visst är spridning och sårbarhet också beroende av den installerade basen, samtidigt så har Apples marketing-gäng gjort ett bra jobb att sprida sin ståndpunkt i frågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okey, men om jag en vacker dag får jag Virus till Mac OS X. Vad 17 gör jag då?

 

För det första så vet du om faran innan den når dig om du håller dig regelbundet på ett Mac-forum. För det andra kommer det en lösning. Man kan inte laga nåt som är trasigt i förväg....

:hihihi: :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det största problemet är inte traditionella virus utan maskar/trojaner och likande framöver.

 

Det har påtalats ett antal gånger genom åren. Eftersom UNIX är lite svårare att göra virus åt så kommer angreppen där det är lättast....... Det ska bli intressant att se hur detta utvecklar sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men Macen har funnits länge nog för att virusmakare även ska upptäcka den... OS som OS, tycker man det är roligt att jäklas så spelar väl inte plattformen nå'n roll..

Betänkt dessutom: Skulle det inte ge massvis av cred att lyckas med ett virus till Macen? Skulle inte ett virus till Macen få ett relativt stort medialt genomslag - frågan som sådan är ju intressant, det är ju bara att läsa denna tråd... Och tänk på alla Mac-hatare som finns, vore det inte drömmen för dem om Mac drabbades av virus..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men Macen har funnits länge nog för att virusmakare även ska upptäcka den... OS som OS, tycker man det är roligt att jäklas så spelar väl inte plattformen nå'n roll..

Betänkt dessutom: Skulle det inte ge massvis av cred att lyckas med ett virus till Macen? Skulle inte ett virus till Macen få ett relativt stort medialt genomslag - frågan som sådan är ju intressant, det är ju bara att läsa denna tråd... Och tänk på alla Mac-hatare som finns, vore det inte drömmen för dem om Mac drabbades av virus..?

Så eftersom det inte är gjort så finns det inga Mac-hatare! Det känns bra! Nja..... Jag är inte orolig. Det som kommer det kommer..... tills dess ska jag bara sitta under mitt kork-Appleträd och bara lukta på blommor.... :hihihi: :hihihi: :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har påtalats ett antal gånger genom åren. Eftersom UNIX är lite svårare att göra virus åt så kommer angreppen där det är lättast.

Det är som sagt inte kärnan i sig som är det svagaste länken, för att ta exempel så finns det svagheter i dom versionerna av OpenSSH och Apache om finns packade med Mac OS, och den installerade basen för Apache är avsevärd och det har förekommit ett antal angrepp mot Apache 1.3 för alla plattformar.

 

Betänkt dessutom: Skulle det inte ge massvis av cred att lyckas med ett virus till Macen? Skulle inte ett virus till Macen få ett relativt stort medialt genomslag - frågan som sådan är ju intressant, det är ju bara att läsa denna tråd... Och tänk på alla Mac-hatare som finns, vore det inte drömmen för dem om Mac drabbades av virus..?

Vad får en att tror att man vill man ha uppmärksamhet kring att man hittat en lucka som ingen tror finns? Majoriteten av dom säkerhetsluckor som säljs på "öppna" marknaden idag är av den typen att man kan plantera eller får otrevlig kod att köra på offrets dator, något som man inte vill skylta med.

 

Ta bara en titt på changelogarna för OpenSSH eller Apache och kör sen en korsreferens mot tex SecurityFocus så hittar man med en gång ett antal luckor i Mac OS-packetet, just den metoden beskrivs intervjun.

 

Men som sagt, Darwin-kärnan i sig är stabil och säker, därmed inte sagt att Mac OS i helhet är det. Det jag är kritsk mot är pitchen som Apple gör att kärnan utgör säkerheten i gör Mac OS, vilket är något som man bör vara medveten om.

 

Sen får man väga riskerna mot användbarheten i det OSet man använder, visst kan man sitta med en säkrat OS enligt diverser standarder utan att vara uppkopplad mot Internet, men för dom flesta av oss har det lite pratisk nytta utan man gör avvägningen att risken för angrepp mot ens dator är relativt liten med diverser säkerhets åtgärder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...