Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp! Macbook pro känner inte av kameran


Mårran

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har precis startat min första mac någonsin och ska börja redigera. Nu känner datorn inte av kameran, en Sony Pd100p. Jag har anslutit den via firewire (400) men får inte upp någon kamera när jag tittar under firewire i "om den här datorn". Vad har jag missat? Mitt liv har stannat upp i väntan på en lösning. Alla råd enormt uppskattade!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som att du har använt kameran förut och vet att den funkar och i vilket läge den ska stå !?

 

Utan att känna till just din kamera, varför kollar du efter den i "om den här datorn" ? Vad händer om du startar iMovie, FinalCut, Toast eller något annat program för att importera dina filmer ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan att känna till just din kamera, varför kollar du efter den i "om den här datorn" ?

Det är steg 1. Om den inte syns där kan man inte importera.

 

iMovie: Cannot See or Control Camera

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=43000

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo fast steg 1 är ju att öppna iMovie, annars kommer du ju så att säga aldrig dit att du ska öppna om "den här datorn" och felsöka varför din kamera inte fungerar i iMovie.

 

Om jag sätter i en ny USB TV mottagare i USB porten t.ex. så händer absolut ingenting, om jag däremot kör EyeTV så laddar, och "installerar" den drivrutiner och vad som behövs för mottagaren, och fortsättningsvis så fungerar allt automatiskt när jag sätter in mitt USB tillbehör.

 

Och eftersom det inte är en vanlig MiniDV kamera han har så undrar jag om den ens fungerar i iMovie, jag är ganska säker på att han behöver FCP för att kunna ta in video från den kameran, och jag erkänner gärna att jag inte vet, men jag är osäker på att den dyker upp bara sådär, och det mest logiska måste ju vara att försöka upptäcka, eller komma åt, sin kamera genom det programmet man ska använda för att ta in och redigera sitt material.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo fast steg 1 är ju att öppna iMovie, annars kommer du ju så att säga aldrig dit att du ska öppna om "den här datorn" och felsöka varför din kamera inte fungerar i iMovie.
Jag menade "Steg 1 i felsökningen" och inget annat.
Och eftersom det inte är en vanlig DV kamera han har så undrar jag om den ens fungerar i iMovie, jag är ganska säker på att han behöver FCP för att kunna ta in video från den kameran.

Nej, jag är inte säker heller. Men han måste se kameran i "Om den här datorn" (eller egentligen i "Systeminformation") annars kan INGET program importera.

 

Kolla efter din USB-mottagare under USB i "Systeminformation". Den finns där annars funkar den inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska utan problem kunna använda den kameran till iMovie, Final Cut Pro, QuickTime Pro

eller något annat program som kan importera video.

Det är ju en DVCAM kamera inget konstigt med det.

 

1. Koppla kameran med FireWire kabeln till datorn.

2. Starta datorn och kameran.

3. Starta ett videoredigeringsprogram som iMove, FCP eller annat program.

 

Sedan är det bara att tanka in materialet du har på bandet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde fungera eftersom kameran vad jag kan se är i.Link märkt, men det är till exempel så att det i FCE inte finns färdiga mallar för DVCAM (vilket det gör i FCP), vilket skulle kunna tyda på att det inte är SÅ enkelt...men som sagt, jag har ingen erfarenhet av DVCAM så jag kan inte ge ett 100% svar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för alla snabba tips!

Jag provade med en annan kamera (sony trv900e) och den kände datorn genast av. Det måste ha varit nåt fel på kamerans firewireport antar jag. Så lättad över att det inte var nåt knas med datorns firewireport i alla fall! Allt har gått fantastiskt fint med intankning sedan igår, peppar peppar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...