Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hårddisken?


kingbudda

Rekommendera Poster

halloj

 

kan börja med att säga jag har precis öppnat min MacBook Pro kartong, och då nybliven mac-ägare :)

 

letade i forumet, men hittade inget. kanske jag som förvirrar till det. no idea.

 

men när jag kollar min 160gb hårddisk som min MBP kom med, så står det:

 

Kapacitet: 148,73 GB (!)

Tillgängligt: 136,28 GB (!!!!!!)

 

vart tog allt vägen? haha

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Din dator ljuger för dig.

 

Du kanske inte känner till skillnaden mellan GB (gigabyte) och GiB (gibibyte), så jag drar det snabbt. En GB är en miljard bytes (10^9 = 1.000.000.000 bytes), medan en GiB är lite mer då det är en 2-potens (2^30 = 1.073.741.824 bytes).

 

Så tillverkaren av disken räknar i tiopotenser, och gör en hårddisk som har kapaciteten 160.000.000.000 bytes = 160 GB, men din dator räknar binärt och därmed approximeras en GB som en GiB; alltså 2^30 uttryckt som tvåpotens.

 

Som du ser går den inte en hel GiB på en GB, och därför blir de färre. Egentligen borde det stå "148,73 GiB" i Findern, men det skulle säkert förvirra en massa mammor och pappor.

 

 

Edit: "binärpotes" var ett ord som bara dök upp, och jag har ingen aning om vad det betyder. Ändrade till tvåpotens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Som du ser har installationen av ditt OS X och iLife och sådant redan använt 12 GiB av utrymmet. iLife tar ett par GiB, du har ungefär 1,5 GiB skrivardrivrutiner med mera.

 

Om du inte använder iLife kan du ju rensa, om det känns nödvändigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo, jag kände till att man inte får ut like mycket effektivt utrymme som det står på hårddisken. dock visste jag inte om ekvationen till det hela. och trodde aldrig man "förlorade" så mycket på en 160gb hårddisk... det som förvånade mig mest var väl hur i hela friden redan 12gb kunde vara använt. skummade lite, programmappen var runt 1,5 gb tror jag och system på 2 gb eller nåt. men hur kan det komma upp i 12!? haha. aja.

har ju inget val än att acceptera detta. tack för snabbt och bra svar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

I /Library/ApplicationSupport/har du antagligen 1,3 GiB garagebandgrejer, 1,8 GB för iDVD och så vidare. Och tittar du i /Library/Printers/ ska det finnas 1,55 GiB skrivardrivrutiner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

man får nästa aldrig 100% procent av storleken på en Hårddisk, 10% mindre är ganska vanligt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till forumet. :geros:

 

Jag brukar plocka bort alla språkstöd utom för de jag använder, samtliga printers (eftersom installationsrutiner kommer med vid köp) samt de program jag inte vill ha i iLife

tex GarageBand eftersom jag gör alla inspelningar i studion.

 

Det sparar en massa plats kan jag säga.

 

Om du inte har lagt in en massa data, foton och program är det enklast att

göra en arkivera/installera från CDn och välja bort där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...