Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Teckenproblem med å ä ö i Mac OS X


anders lund

Rekommendera Poster

Jag har märkt att saker jag skriver på min mac, i pages, emacs, textedit m.m. inte går att öppna på linuxdatorer korrekt. Å ä och ö blir väldigt konstiga tecken när jag försöker öppna dem så här. Jag skrev ett dokument i latex kod, skickade koden via mail till en linuxdator. När jag skulle "kompilera" den så gick det, men det blir riktigt konstiga tecken istället för å ä och ö.

 

Detta felet har jag märkt i många andra sammanhang och jag undrar om man kan åtgärda detta?

 

Tack på förhand för hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MS-DOS har en teckenuppsättning.

Windows en annan.

Mac en tredje.

unix BRUKAR köra på en fjärde.

linux har jag ingen aning om.

 

Detta är ett vanligt problem.

Lösningen heter Unicode, men tyvärr stöds det inte av så många program ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Textedit kan ställas in på valfri teckenkodning. Som förvalt är den UTF-8 (såvida inte jag ändrat min, men det tror jag inte).

 

Edit: mina tips att ställa om Textedit visade sig inge bra.

 

Annars kanske du kan använda texteditorn Smultron istället. Den stödjer en massa saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Gött. :D

 

Jo! Nu såg jag ju att när du sparar, så kan du välja vilken teckenkodning du vill ha. Ska du skicka till peze är Western (Windows Latin 1) det du ska använda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Textedit kan ställas in på valfri teckenkodning. Som förvalt är den UTF-8 (såvida inte jag ändrat min, men det tror jag inte).

 

Edit: mina tips att ställa om Textedit visade sig inge bra.

 

Annars kanske du kan använda texteditorn Smultron istället. Den stödjer en massa saker.

 

Ska testa Smultron. Som du skriver i edit så hjälper det inte att ändra i textedit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Se upp så att du inte missar mitt inlägg ovan bara. Men smultron är bra, speciellt för kodning. Ger dig syntaxfärger för Latex dessutom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gött. :D

 

Jo! Nu såg jag ju att när du sparar, så kan du välja vilken teckenkodning du vill ha. Ska du skicka till peze är Western (Windows Latin 1) det du ska använda.

Funkar det på linux också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Jag är inte helt säker faktiskt. Jag prövade att spara som Latin1 i Textedit, sedan läsa txt-filen med nano i linux. Det blev bara frågetecken för å,ä och ö.

Fast det kanske beror mer på nano, och jag kör på skolans dator via ssh. På det sättet går det inte ens att skriva åäö.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...