Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Färgen olika i Safari och Firefox, varför?


Scocstoc

Rekommendera Poster

Om man öppnar en bild på t.ex. en glad Sean Connery som jag gjorde, i både Safari och Firefox framträder de olika. I Safari får jag då fram en frisk och sund Sean med röda kinder och glada färger. I Firefox däremot, ser han ut som en sanatoriepatient. Grå och less. Naturligtvis händer detta även med logotyper och andra element där färgåtergivningen är viktig. Varför är det på detta viset? Jag antar att jag inte kan göra något åt det och om jag skulle så hade det väl bara varit i min egen burk, alltså till liten nytta.

 

Jag gör alltså hemsidor och jag vill att de ska se bra ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har jag precis lärt mig. :D

Läs igenom de här sju sidorna så klarnar nog ett och annat. Firefox tillhör ju de webbläsare som är Color Stupid till skillnad från Safari.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det. Sju sidor på engelska ska väl få tiden att gå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Markera texten och kör med Sammanfattaren under Tjänster i menyn Safari så blir det kanske bara två sidor att läsa. ;)

Brukar använda den funktionen när det är bråttom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jag aldrig testat. Låter som att det kan bli tokigt med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Safari visar bilder med deras ICC profil. Firefox gör det inte.

När du gör en bild för webben i tex Photoshop så använd i Color inställningar Webbgrafik standard eller Web Graphic Default som det heter.

Sedan när du optimerar bilden, kryssa för ICC profiler, som nedan

post-23-1191095551_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du gör en bild för webben i tex Photoshop så använd i Color inställningar Webbgrafik standard eller Web Graphic Default som det heter.

Var är det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej hörrni! Vi har redan redit ut detta, läs denna tråd:

https://forum.macworld.se/index.php?s=&...st&p=635011

 

Kommer till vettigare slutsats mot slutet, lite förvirrrat först. Men Malen har "fel" om man kan säga så men alltså enl den slutsatsen vi kom fram till där efter att ha studerat länken som Danne bidrog med så är det enklare och bättre att göra tvärtom, i mitt tycke och hans alla fall. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...