Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Iphoto fråga


Kronér

Rekommendera Poster

Hej.

Sitter och håller på att för första gången i hela mitt fotoliv ta tag i alla dessa bilder. Så innan jag kopplar in den nya, fina, söta imacen som fortfarande står i låda, men innan frigoliten skall gnissla så tänkte jag rensa, städa och fixa lite i den gamle. Det är numer gjort och den gamla imacen är städad och klar för överföringar av alla de slag. Nu är det så att jag har en macboock pro också... Måste ju ha för man rör ju på sig. Där i har jag nya iphoto, vill ha över dessa bilder till den hårdisk som jag skall använda som samlingsplats och sedan dra in till nya fina datorn... Men vad är det egentligen som skall föras över???? Massa mappar, massa data, massa cache. Så någon av er alla genier som vet svaret denna morgon?

 

Tacksam för er hjälp.

 

Lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller just på att göra det på Hannas iMac.

Den måste ha en grundlig genomgång, ominstalleras och bilderna måste sparas.

Ett sab..a jobb eftersom det är en hel del bilder, ca 7000 tror jag.

 

Vad jag skulle testa i ditt fall är att ställa macBookPron bredvid och koppla ihop dem med en

firewire kabel. När du sen startar iMacen för första gången kommer du att få frågan om

du vill äverföra info från annan källa och då bockar du i annan Mac och följe instuktionerna.

Då ska all info, inkl. bilder, överföras till iMacen.

 

Annars för du göra det för hand, med vi väntar och ser om det funkar först. :ThumbsUp:

 

Kom ihåg att lägga in bilderna på bägge Macarna sedan innan du tömmer kameran,

så har du ju en back-up förutom att du ser bilderna på bägge.

 

Lycka till och grattis till den nya iMacen. :geros:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu blev det en dubbelpost , så vi tar en trevlig och inspirerande bild istället.

 

Det är Lasse som tog bilden och skickade den just nu över trådlöst internet.

Få inte sand i iMacen nu.

:hihihi:

:lol:

 

post-15957-1190789131.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu blev det en dubbelpost , så vi tar en trevlig och inspirerande bild istället.

 

Det är Lasse som tog bilden och skickade den just nu över trådlöst internet.

Få inte sand i iMacen nu.

:hihihi:

:lol:

 

post-15957-1190789131.jpg

 

Tack för dina tankar vännen. Jag trodde att jag bara kunde dragga något av bilderna till hårddisken, det måste man väl ändå kunna göra???

Men tack för dina tankar. Och jag har inte så stort bibliotek i MBP så det ordnar sig nog ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätta mig om jag har fel, men är inte problemet att nya iPhoto har ett annat sätt att organisera bilder än den föregående versionen?

Jag undrar också om man verkligen måste "exportera" alla sina bilder från iPhoto7 och sedan "importera" dem igen i iPhoto 8

 

Om det är samma version av iPhoto är det ju bara att byta ut mappen "iPhoto Library".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätta mig om jag har fel, men är inte problemet att nya iPhoto har ett annat sätt att organisera bilder än den föregående versionen?

Jag undrar också om man verkligen måste "exportera" alla sina bilder från iPhoto7 och sedan "importera" dem igen i iPhoto 8

 

Om det är samma version av iPhoto är det ju bara att byta ut mappen "iPhoto Library".

???

iPhoto 7 säljs som en del av iLife '08 (bara för att göra alla förvirrade).

Det finns ännu ingen iPhoto 8.

 

Nu har jag inte iPhoto 7, men när jag gick över från iPhoto 5 till 6 så konverterades biblioteket vid första starten av 6:an.

 

Jag tycker att det är bäst att iPhoto lagrar alla bilder i sitt bibliotek, vilket också är grundinställningen. Då vet man var man har bilderna, dvs INTE spridda över hela hårddisken. Då flyttar man bara hela mappen "iPhoto Library" till den nya Macen och så är allt klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätta mig om jag har fel, men är inte problemet att nya iPhoto har ett annat sätt att organisera bilder än den föregående versionen?

Tycker minna mappar ser likadana ut nu i sjuan som de gjorde i sexan : )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I tidigare iPhoto kunde du själv gå in o titta på dina bilder/album i Bilder - Iphoto lib nu är det bara nedtonat o går inte att komma åt på direkten, vad jag vet iaf.

 

Samlar in alla mina bilder med bildinsamling till den externa disken o sedan importerar jag dessa med/till iPhoto, bara för att alla mina bilder inte skall försvinna då jag inte har en susning om var dessa tar vägen nu förtiden i iPhoto :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite klargöranden tack, du har en gammal dator med ett iPhotobibliotek? Vilken version av iPhoto har du på den?

Sedan ville du flytta biblioteket till två nya datorer? Vilka iPhotoversioner har du på de maskinerna?

 

Kan vara bra att börja med...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I tidigare iPhoto kunde du själv gå in o titta på dina bilder/album i Bilder - Iphoto lib nu är det bara nedtonat o går inte att komma åt på direkten, vad jag vet iaf.

En parantes där om iPhoto 08.

Det går att se sina bilder om man högerklickar på iphoto library och väljer visa paketets innehåll.

Ett sätt /skydd troligen för att man inte lika lätt ska röra runt i bilderna direkt genom findern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Sitter och håller på att för första gången i hela mitt fotoliv ta tag i alla dessa bilder. Så innan jag kopplar in den nya, fina, söta imacen som fortfarande står i låda, men innan frigoliten skall gnissla så tänkte jag rensa, städa och fixa lite i den gamle. Det är numer gjort och den gamla imacen är städad och klar för överföringar av alla de slag. Nu är det så att jag har en macboock pro också... Måste ju ha för man rör ju på sig. Där i har jag nya iphoto, vill ha över dessa bilder till den hårdisk som jag skall använda som samlingsplats och sedan dra in till nya fina datorn... Men vad är det egentligen som skall föras över???? Massa mappar, massa data, massa cache. Så någon av er alla genier som vet svaret denna morgon?

 

Tacksam för er hjälp.

 

Lasse

Har tittat runt lite om iPhoto i iLife '08. I menyn Arkiv finns Exportera. Det kan vara en lösning. Hittar inget i hjälpen heller om exportera eller överföra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En parantes där om iPhoto 08.

Det går att se sina bilder om man högerklickar på iphoto library och väljer visa paketets innehåll.

Ett sätt /skydd troligen för att man inte lika lätt ska röra runt i bilderna direkt genom findern.

 

Ja titta...! Tack för det! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...