Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Pixelmator!


iSimon

Rekommendera Poster

Som Mikael skrev verkar ju programmet lovande och snygg GUI har det ju.

Snygg websida också.

Ska def. testa det. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Mikael skrev verkar ju programmet lovande och snygg GUI har det ju.

Snygg websida också.

Ska def. testa det. :ThumbsUp:

 

Möjligt att GUIt är snygg, men är det inte meningen att man skall se vad man gör, mörka ikoner på mörk transparent bakgrund? Hur korkat får det bli?

Detta är bland det värsta i användarovänlighet jag skådat.

-> Papperskorgen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med. Visst är det snyggt, men det ser samtidigt väldigt rörigt ut. Har aldrig gillat program med massor av olika fönster öppna samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh, jag får ju det aldrig att ladda ner.

Tar ju evigheter.

 

Sen om Balooba och Gerhard inte gillar programmet då finns det nog stor

chans att det inte är så väldans mycket att hänga i granen.

 

Jag har ju redan Lightroom och CS3:an, så jag skulle ju bara leka och kolla lite iallafall.

Sen är jag faktiskt lite skeptisk till produkter som kommer från företag

som har snygga damer med i reklamen, om de inte "behövs".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade det nu, o trodde att jag skulle bli glatt överraskad, gillade priset (400 spänn) och det såg snyggt ut, o hade väntat mig ett litet skönt program spm gjorde få saker, fast gjorde dem riktigt bra.

Dock måste jag säga att det inte var något vidare bra, inte för mig iallafall.

 

För även om jag e van vid fulla ps, så har jag kört elements oxå, o detta kommer inte i närheten i mitt tycke.

 

Dessutom var det ganska segt, trots att det till skillnad från ps, tydligen använder gpu'n till sina beräkningar o jag har stora imac kortet på 256 som man tycker borde va tillräckligt, så badbollade den (fast utan badboll) på tok för ofta.

 

Något som störde mig mycket är tvånget till mörk bakgrund om man vill ha helskärmsläge. Bilder beror på sin omgivning som bekant, o att försök ställa in rätt levels tex med svart bakgrund tenderar att lura iallafall mina ögon.

På tal om levels och bildförbättrings fuktionerna, så upplevde jag det som de gjorde ett påagligt sämre jobb än motsvarande ps funktioner.

 

Kanske kan man inte gnälla på sånt här, men jag kan inte hjälpa att förvänta mig att om man ska kopiera upplägget till de flesta av photoshops nyckel funktioner i princip rakt av, så borde man kanske inte glömma de små saker som gör det så mycket enklare att använda, tex zoom med scrollhjulet+tangent, och verktygs options, tex penselstorlek på högerklick, osv(inte nog med det, man måste tydligen klicka fram en extra meny varje gång man vill åt pensel/markör alternativslidersen, vilket är synd för menyn är aldeles lysande gjord). men men

 

de hade varit kul om nån hade kommit in o utvecklat ett seröst alternativ till ps, mest för att gynna användarna genom konkurens o kanske tillomed slänga in ett par fräsha ideer, så jag hoppas detta får växa till sig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gott folk, detta är version 1...jag menar det kan inte vara en fulländad utmanare i första version, kolla bara på alla andra "photoshop-utmanare" som finns där ute, jämför med de istället...låt programmet mogna några versioner så kanske det blir mer användbart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gott folk, detta är version 1...jag menar det kan inte vara en fulländad utmanare i första version, kolla bara på alla andra "photoshop-utmanare" som finns där ute, jämför med de istället...låt programmet mogna några versioner så kanske det blir mer användbart

 

Precis. Jag tycker det är väldigt lovande. Även om jag gillar GUIn så skulle det vara smart om man kunde ändra temat till ett normalt Mac OS-tema.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör man ett program som skall användas som ett verktyg och har seriösa ambitioner så måste ergonomin stå över lullullet. Pixelmator är i sitt upplägg mer ett PC-program uppenbart gjort av unga utvecklare. Påminner om vissa moderna hemsidor där "ljussvart" text läggs på "mörksvart" bakgrund, dvs GUIt är viktigare än budskapet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör man ett program som skall användas som ett verktyg och har seriösa ambitioner så måste ergonomin stå över lullullet. Pixelmator är i sitt upplägg mer ett PC-program uppenbart gjort av unga utvecklare. Påminner om vissa moderna hemsidor där "ljussvart" text läggs på "mörksvart" bakgrund, dvs GUIt är viktigare än budskapet.

 

Jag håller inte med. Visst, det borde gå att ändra till annat än svart, men i det hela så är det mycket väldesignat och har en ergonomi som överstiger många andra i samma klass. Inte minst GraphicConverter som är förfärligt. Det överglänser t o m PS då det inte har massa extrafunktioner som målgruppen ändå inte använder. Sedan ska det inte jämföras med PS. Men det räcker långt ändå. Vad jag ser i Pixelmator är en ovanligt skön förening av lullull och ergonomi. Blir intressant att följa utvecklingen. Saknar dock stöd för CMYK.

 

Som sagt, det är inte en ersättare till PS men ett program som jag tycker fyller upp en lucka för normalanvändaren som vill kunna göra lite mer än vad som går att åstadkomma i iPhoto. Många som är duktiga på foto kan nog hitta luckor i programmets förmåga (baserat på bl a ImageMagick). Å andra sidan ser jag många som uppenbarligen är jäkligt kunniga på foto med färgbalans, histogram, skärpa, m m, men som ändå tar rätt medelmåttiga bilder (gäller även många fotografer).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...