Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp med att avinstallera program


polskii

Rekommendera Poster

drar det till papperskorgen, precis som du drog det till programmappen när du installerade

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oftast på samma sätt som du fick dit dem.

Har du släppt ner ett program i Programmappen så går du dit och drar det till Papperskorgen.

Nästan alla program 99% går at göra så med.

Vissa program kan ha avinstallerare, då använder man dem

 

Finns tredjepartsprogram, typ Appzapper, för att avinstallera, men det är inte nödvändigt

 

Läs gärna i MacHjälp som du har i menyn, där får du svar på det mesta om du är ny på Mac

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till skillnad mot Windows ligger alla filer i programmappen undantaget chache och inställningsfiler. Dem kan man strunta i eller söka med Spotlight och slänga. I OS X heter inställningsfiler .plist och är på ca 5 kb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

anders.kohler
som topic lyder undrar jag hur man avinstallerar program?

 

Tanka ner denna lilla fina app.

http://uapp.en.softonic.com/mac

bara att droppa den app du vill ta bort, tryck erase, done.

(samma som Appzapper, men gratis(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag gjorde misstaget att installera windows media player för mac. När jag sedan har kastat det i papperskorgen och vill tömma den så går det inte utföra pga. att objektet är låst. Hur får jag bort det från datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag gjorde misstaget att installera windows media player för mac. När jag sedan har kastat det i papperskorgen och vill tömma den så går det inte utföra pga. att objektet är låst. Hur får jag bort det från datorn?

Klicka bort markeringen "Låst" under "Allmänt" i Visa info fönstret.

 

post-18112-1191451399.png

 

Med Vänlig Hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett program för avinstallering som heter AppDelete

man drar programapplikationen man vill radera på AppDelete och då rensar den även filer som hör till det programmet (preferenser o dyl.).

Sen placerar den alla filer i en mapp i papperskorgen så att man kan se vad man slänger. Programmet är gratis, länk här:

http://reggie.ashworth.download5.googlepag...Delete1.1.1.dmg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

men säg att man har avinstallerat ett gäng program, genom att bara dra dom till papperskorgen. då ligger det väl kvar lite småfiler här o där o skräpar eller hur?

hur gör man för att hitta dom o ta bort dom på enklast sätt? o så att man inte råkar slänga något annat som behövs? måste man göra det manuellt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men säg att man har avinstallerat ett gäng program, genom att bara dra dom till papperskorgen. då ligger det väl kvar lite småfiler här o där o skräpar eller hur?

hur gör man för att hitta dom o ta bort dom på enklast sätt? o så att man inte råkar slänga något annat som behövs? måste man göra det manuellt?

Du kan lugnt låta dem vara, de tar i stort sett ingen plats alls. Dessutom kan det vara bra att ha dem om du skulle installera programmet igen, då har du kvar dina gamla inställningar.

 

Annars brukar de ligga i /Bibliotek/Applications support

 

Är man osäker och trots allt vill ta bort dem så är tredjepartsprogram att föredra. Men somsagt, det finns egentligen ingen anledning att ta bort dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe, nänä då. men ibland så vill man, eller det kanske bara är jag, rensa på allt helt o hållet, o få en fräsch nystart. :)

 

nån som vet nåt bra program som letar upp skräpfiler?

 

o sen undrar jag en annan sak, hoppas jag inte är för offtopic.

om man redan har installerat ett program, o sen utan att avinstallera det, installera samma program igen, vad händer då? för jag har gjort så med flash men det verkar inte som att det finns flera versioner av programmet. blir det mer av nåt nånstans för att man inte gör det på "rätt" sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...