Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

{ }, vart är dom?


darrell

Rekommendera Poster

jag har använt en mac i snart 2 år och känner mig rätt hemma på den nu. nu är det dock så att jag har suttit vid min powerbook som jag köpte i USA och när jag sitter vid den så är det inga problem att hitta { } på tangentbordet eftersom dom är utmärkta, men nu sitter jag vid min nya iMac med svenskt tangentbord och jag har inte en aning om hur jag får fram dom :s, har precis börjat med CSS i skolan och då kan det vara gött att ha dom nära :)

 

så är det någon som kan säga någon teckenkombination som gör att jag får fram dom?

 

tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Måsvingar hittas med hjälp av shift + alt + 8 eller 9.

 

Tangenterna 7, 8 och 9 ger med modifikatorerna shift, shift + alt eller alt respektive följande tecken:

 

/ \ |

( { [

) } ]

 

Smidigt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi som är lata och inte orkar leta har använt oss av:

PopChar (eller åtminstånde förr OS 7 och framåt)

Hittade att den fanns i uppdaterat utförande:

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/14804

 

Enkelt att ha alla specialtecken lätt åtkomliga när så behövs.

 

Kanske skall ladda ner den igen :fane:

 

MVH

Mikael

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag fick leta lite efter det där också.. Fast i mitt fall gällde det programmering i java i skolan :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Du kan också i systeminställningar - internationellt - indatameny aktivera tangentbordsvisning, teckenpalett och så många flaggor (=alfabeten) som du vill.

Då får du en liten flagga uppe till höger på skärmen, där kan du välja av det du nyss aktiverat.

Om du sedan tar fram tangentbordvisning på skärmen kan du direkt se vilka tecken du kan få med olika tangentkombinationer.

Väljer du tex USAflaggan, så har du amerikansk teckenuppsättning, visserligen med andra tecken på tangenterna, men du lär snart var de amerikanska tecknen finns.

Hälsningar /Lennart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PopChar är ett utmärkt program. Använt sen nån gång från mitten av 90 talet. ;)

 

Med Vänlig Hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...