Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac vägrar starta från CD-skiva


icunurse

Rekommendera Poster

Hej. Jag har fått ett stort bekymmer med min iMac. Plötsligt slutade datorn att svara och jag gjorde en tvingande omstart. Efter detta startar HD men jag kommer inte fram till inloggningen, datorn bara hackar. Har kört Hardware Test som inte hittar nåt fel. Har ominstallerat systemet, ingen skillnad. Till slut gjorde jag en formatering av HD och försökte installera systemet på en ren disk. Nu blinkar bara frågetecknet och datorn startar inte från CD. Teckenrutan för Firmware säger att jag har ett accessfel till minnet. Vad kan göras?

 

icunurse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du fler än ett minne i din dator.

Har du köpt och satt i dem själv, så plocka ur och lämna kvar orignalet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet du har kan säkert uppstå av många orsaker, men en gång har jag haft liknande problem på en iMac. Orsaken var då att hårddisken fått en skada på ett olyckligt ställe. Skadan hindrade inte bara uppstart från disken utan även från alla andra skivor. En ny hårddisk löste problemet...

Har du tillgång till en annan burk kan du ju testa att switcha hårddisk och se om det hjälper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej nåt nytt minne har inte installerats. Jag har överhuvudtaget inte skruvat i den.

Ny hårddisk...efter drygt 1 år...verkar bli dyrt. Mina kunskaper i ämnet är inte så stora iMatte. Exakt vad menas med att "switcha" i detta sammanhang? Jag har en äldre Mac som står och dammar här bredvid.

 

icunurse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, en ny hårddisk är inte så dyr, om du klarar att byta den själv.

Nu vet jag förstås inte hur det är att byta den i en iMac...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt vad menas med att "switcha" i detta sammanhang? Jag har en äldre Mac som står och dammar här bredvid.

 

icunurse

Med switcha menar jag byta tillfälligt. Om du hade en annan hårddisk från en annan Mac så kunde du bara testa om det hjälper att byta. Att köpa en ny hårddisk är kanske lite överilat innan du vet var felet finns.

Men visst låter det som om du har ett hårdvarurelaterat problem; nåt verkar ha gått sönder.

Om då datorn är så ny som 1 år borde återförsäljaren kunna hjälpa dig. Om du inte har skruvat i datorn eller spillt kaffe i den måste väl ändå konsumentköpslagens "saker ska fungera i minst två år" gälla även datorer.

Hör med återförsäljaren och bli inte orolig när de inleder med att insinuera att du orsakat felet...så gör de alltid... :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla för er hjälp med detta. iMatte, jag ska följa ditt råd.

En sista fråga bara, finns det någon "detaljerad" skruv-och-meck bok för iMac? För den händelse att man skulle vilja skruva lite...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...