Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hitta IP adresser


niffen

Rekommendera Poster

En kompis till mig har köpt en beg. nätverkskopiator, inga manualer eller annan info.

Finns det något freeware program som scannar av det lokala nätverket efter IP adresser?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kompis till mig har köpt en beg. nätverkskopiator, inga manualer eller annan info.

Finns det något freeware program som scannar av det lokala nätverket efter IP adresser?

Sök på kopiatorns namn på intenet, kanske finns pdf-manualer att ladda ner.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack.

Den verkar lovande. Skall testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bruka använda denna widgeten.

 

den listar bara ip-adresserna i nätverket, inga namn :ThumbsDown:

Bara om alla enheter tillhör samma logiska nätverk, dvs har samma nätadress.

 

Om man tar IP-adressen på sin dator, och använder subnätmasken som "maskeringstejp", så får man nätadressen. Om subnätmasken är 255.255.255.0, så innebär det att de 3 första talen i IP-adressen är nätadressen.

 

Om IP-adressen på en dator är 192.168.75.12, och masken är 255.255.255.0, så är nätadressen 192.168.75.0. Om en enhet som är kopplad till samma switch har nätadressen 192.168.93.4 eller på något annat sätt skiljer sig åt i de tre första talen, så kommer man inte att få kontakt överhuvudtaget om det inte finns en router mellan dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte köra direkt mot den. Dator till printer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklast är nog att koppla in den i routern och därefter se vilka enheter som är anslutna?

 

Fördelen där är ju att du får upp hela ARP-tabellen i routern.

Datorns ARP-tabell är inte uppdaterad med alla nätverket då trafiken går via routern.

Man kan prova med att ansluta skrivaren och sedan i terminalen köra "arp -a".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...