Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Internet är miljöbov


Axelman

Rekommendera Poster

NyTeknik skriver:

Alla datorer och servrar som används för internet i världen förbrukar nu lika mycket energi som flyget. Bara en enda avatar i Second Life avger 1,17 ton växthusgas per år visar en analys från analysföretaget IDC.

 

För mer läsning

http://www.nyteknik.se/art/52456

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Så att ha en avatar i Second life drar 73 Watt, givet att servern (plus nätverk och sånt) tar energi från ett kolkraftverk?

 

Data: (räknar på kol för worst-case-scenario)

Energiinnehåll i kol: 24 MJ / kilo = 24 kJ / gram

Verkningsgrad i kolkraftverk: 30%

1 g kol ger 11/3 gram koldioxid.

 

En renare energiform hade ju dessutom bara gett en högre effekt för samma mängd CO2.

 

Hmm.. så min dator (120 watt) drar mindre än två avatarer... hmm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske ska stänga av datorn och ta några repor på stan med bilen istället... :fundersam:

 

Hehe...

 

 

Om ni vill rädda världen ska ni se till att stänga av alla standby apparater.. Hemma kör jag grenuttag med avstängningsknapp för både TV och dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv kör jag med energisparlampor inhandlade på Ikea. Köpte ett gäng till hela lägenheten 2001 (!!) och hitills har jag bara varit tvungen att byta en (!) det hela medför även att El räkningen sjönk en del ...

 

MVH Peter 18

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var finns källmaterialet till den här undersökningen? Finns det inte en plussida?

 

Man kan ju t.ex köra virtuella servrar, IPTV,radio, interaktiv undervisning, varningar för olika naturkatastrofer eller styra stora byggnadskomplex via internet. Bidrar inte detta till en minskad miljöförstöring?

Verkar vara enkelspårigt undersökning. Fram med fakta i klartext!

 

3g har ju bra verkningsgrad. Pumpa in 10 000 Kwh till sändaren och ut kommer 100 watt från antennen * 45 -60 000' sändare. :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen om man skall jämföra så måste man se till alternativen, om jag inte tar bilen några repor på stan om jag stänger av datorn så sätter jag nog på teven, vad drar inte sändarmasterna för teve, vad drar inte tevestudioarna världen över, alla skitprogram som produceras hur mycket elström går det inte åt då och transporter och lyxhotellboende och bilåkandes och flygande för tevestjärnorna, miljömärk dom istället, hur många personers miljöpåverkan tror ni att nån som Britney Spears, Paris Hilton motsvarar? Deras levernes miljöpåfrestning motsvarar nog några hundra svenskars eller ett helt mindre afrikalands. Nej internet tror jag är en fis i sammanhanget. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst går det åt extra elenergi med datorer och all kringutrustning. Själv har jag både laser och bläckstråleskrivare på standby, trådlöst nätverk upp jämt och sällan datorerna i annat än vila. Det är bara ren och skär slapphet.

 

Helt rätt att skaffa grenuttag och klippa strömmen till allt. Finns en ny modell med strömbrytaren på sladd, så det blir lättare att stuva undan hela kopplingsplinten och bara ha brytaren framme. Ref "Vi i Villa"-tidningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kastade in denna tråd därför att den får en att tänka till. Jag misstänker att beräkningsgrunderna påminner lite om de som menar att det är samhällsoekonomiskt att källsortera. Man räknade in vad det kostade att diska burkar och köra till återvinningen. Men nu är det ju så att diskar gör man ändå och till återvinningscentralen åker man oftast i samband med andra övningar........ tex inköp av mat. Men vi bör nog börja tänka till och sluta ha alla apparater på standby. Själv ska jag köpa in en fjärrstyrd sladdstömbrytare så jag kan bekvämt stänga av strömmen till mitt "kluster" i vardagsrummet med TV, DVD, video, spelkonsoller mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försökte det där men det föll på att jag var tvungen att omprogrammera DVD-spelaren varje gång. Och det tär ju på datorns batteri, vet inte om det är värt det, kan inte tro att minimacen drar så mycket i vila?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försökte det där men det föll på att jag var tvungen att omprogrammera DVD-spelaren varje gång. Och det tär ju på datorns batteri, vet inte om det är värt det, kan inte tro att minimacen drar så mycket i vila?

 

Ja men det är väl inget som hindrar att du låter vissa bitar vara anslutna och släcka ner resten när du går och lägger dig. Man blir väldigt bortskämd när man väl kommit på att man kan släcka hela huset med ett klick. :P

 

Eller hur Axelman?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får väl slå ett slag för kärnkraften! Är det någon som tror att vi klarar oss utan kärnkraft om 20 år? Vi det laget kommer vi kunna förbränna dagens farliga utfall och få så gott som ofarliga restprodukter dessutom. Fram med fjärde generationens reaktorer och bort med kol och olja!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får väl slå ett slag för kärnkraften! Är det någon som tror att vi klarar oss utan kärnkraft om 20 år? Vi det laget kommer vi kunna förbränna dagens farliga utfall och få så gott som ofarliga restprodukter dessutom. Fram med fjärde generationens reaktorer och bort med kol och olja!

 

Hade du tänkt förvara alla radioaktiva restämnen i din källare de närmaste 10 000 åren..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade du tänkt förvara alla radioaktiva restämnen i din källare de närmaste 10 000 åren..?

 

Du läste inte hela inlägget va? Senaste generationens reaktorer, som borde finnas på marknaden inom ett decenium eller två, bränner dagens avfall och även uran som är för dåligt anrikat för att kunna brännas i dagens reaktorer. Får man man dessa att fungera behöver man inte bryta nytt uran på hundratals år. Avfallet är dessutom bara farligt några 10-tal år, vilket är betydligt mindre än en massa annan skit vi dumpar i naturen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja jag har inga större problem om de vidareutvecklar kärnkraft till nåt bättre som oxå kan ta hand om gammalt avfall även om jag inte tror på 10-tals år utan kanske hundratals el kanske tusentals, men det hindrar inte att vi bygger ut vind- och solkraft idag för att göra kol- olje och dagens kärnkraft mindre behövlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du läste inte hela inlägget va? Senaste generationens reaktorer, som borde finnas på marknaden inom ett decenium eller två, bränner dagens avfall och även uran som är för dåligt anrikat för att kunna brännas i dagens reaktorer. Får man man dessa att fungera behöver man inte bryta nytt uran på hundratals år. Avfallet är dessutom bara farligt några 10-tal år, vilket är betydligt mindre än en massa annan skit vi dumpar i naturen.

 

 

Visst, kan du bara försvara utvecklingskostnaden i förhållande till de 1000 tals alternativ som man köper upp och lägger ner eller totalt ignorerar. Man ser ju hur bra materialet håller måttet om vi går till våra grannar, finnarna och deras senaste superkärnkraftverk.

 

Sen kan man fråga sig vilka fördelar du ser med en upp och nervänd kyotopyramid. Är det inte källan som förses med energi som är huvudmålet för att att minska resurslöseriet och inte tvärtom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen bil, inget badkar och jag flyger inte - så jag kan lugnt brassa på med mina Macar och se mitt barn i ögonen utan falsk rationalisering :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, kan du bara försvara utvecklingskostnaden i förhållande till de 1000 tals alternativ som man köper upp och lägger ner eller totalt ignorerar. Man ser ju hur bra materialet håller måttet om vi går till våra grannar, finnarna och deras senaste superkärnkraftverk.

 

Sen kan man fråga sig vilka fördelar du ser med en upp och nervänd kyotopyramid. Är det inte källan som förses med energi som är huvudmålet för att att minska resurslöseriet och inte tvärtom.

 

Jag hänger inte med riktigt. Menar du att det skulle vara dyrare att utveckla kärnkraft än att utveckla andra energikällor? Jag tror snarare att det är billigare och enklare. Vad har någonting med finlands nya kärnkraftverk att göra? Det är väl en typ 3 reaktor?

 

När det gäller kyotopyramiden antar jag du menar att det är dumt att konsumera mer och mer el? Klart att man ska effektivisera saker, men om elförbrukningen kommer att minska när befolkningen ökar tvivlar jag på. Jag tror att vi måste lära oss ta hand om energin från den starka kraften. Antingen genom fusion eller bättre fision.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde väl göra lite skillnad att man köpt en mini istf en mac Pro? De drar nog lite olika.

Som att jämföra en Twingo med en Viper...

 

Jag är miljöbov, jag dricker nämligen flaskvatten. Men jag försöker kompensera genom att dricka lokalt producerat öl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bra jämförelse, gissa hur många som kör sportbilar el bilar med motorer som gör dem kapabla köra över 200km/t när de i själva verket klarar uppgiften galant att transportera sig från A - B med en Twingo. Precis så bra klarar jag mig med en minimac, skulle nog många fler kunna göra oxå kanske.

 

F ö var det en artikel i dagens DN om detta, en avatar drar lika mycket ström som en normalsvensk flygresande.... internet drar mer energi/släpper ut mer koldioxid (stryk det som är fel) än all flygtrafik tror jag det var, inga småsaker alltså, väl värt att se på alla fall. Finns inget som säger att datorvärlden skall stå utanför arbetet mot miljöhotet så som flygtrafiken gör. Fast vi i Sverige kan ju surfa relativt lugnt, vi surfar med vatten- och kärnkraft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gabriel.fjellander
Du läste inte hela inlägget va? Senaste generationens reaktorer, som borde finnas på marknaden inom ett decenium eller två, bränner dagens avfall och även uran som är för dåligt anrikat för att kunna brännas i dagens reaktorer. Får man man dessa att fungera behöver man inte bryta nytt uran på hundratals år. Avfallet är dessutom bara farligt några 10-tal år, vilket är betydligt mindre än en massa annan skit vi dumpar i naturen.

 

Låter intressant.

 

Harru källa på det där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...