Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Mac + D-Link DI-524 = sant?

andreasc

Recommended Posts

Hej!

Är sedan en vecka tillbaka MacBook-ägare, vilket börjar gå riktigt bra. Datorn fungerar utan några som helst problem. Däremot har jag en del strul med mitt trådlösa nätverk här hemma.

I början kom jag inte in överhuvudtaget med MacBooken trådlöst (med ethernet gick det bra), medan våra två PC-datorer här hemma kom in helt utan problem. Var i kontakt med både Apple-support och D-Link (routertillverkaren, DI-524), men båda skyllde i stort sett på varandras produkter. Till slut lyckades jag fixa felet själv genom att byta till en annan kryptering, WPA. (Det konstiga är bara att när jag tog bort krypteringen helt fungerade det inte heller, utan BARA när jag bytte till en annan kryptering).

I vilket fall som helst, nu kommer jag i alla fall in på internet och det fungerar hyfsat. Men då och då segar eller fryser internet på min mac, ibland loggas jag t.o.m. ut. Så min fråga är helt enkelt om någon kanske vet vad det här beror på och vad jag kan göra åt det?

På D-Links hemsida finns ett dokument som listar min router som en av många Mac-kompatibla. Men när jag googlat lite på mac och di-524 har jag hittat några inlägg på olika forum från folk som klagar på en seg kombination. Samtidigt har jag hittat många som påstår att det fungerar felfritt för dem. Tyvärr har jag inte hittat några förslag på inställningar som fungerar bra.

Finns det någon som använder DI-524 med Mac och får det att fungera bra? Vilka inställningar använder ni då, så kan jag kanske prova med samma och se om det löser mina problem? Jag har Glocalnet här hemma, så jag måste använda PPPoE, för tillfället kör jag dynamisk...

Om någon dessutom vet hur jag sätter upp nätverket så att jag kan hitta de andra datorerna i nätverket så att jag kan överföra filer mellan dem så vore det ännu mera tacksamt!

Mvh Andreas

Hmm... trots att jag kollade igenom listan på forum en gång redan så missade jag att det faktiskt fanns ett Nätverksforum... Ber om ursäkt för det och någon med behörighet får gärna flytta tråden.

Jag hade D-Link tidigare, det var inget vidare.

Nu har jag AirPort Exterme, om du kan lägga 1600.- på en router så rekommenderar jag det starkt.

Nu har jag AirPort Exterme, om du kan lägga 1600.- på en router så rekommenderar jag det starkt.

Njaaee, det är nog "way past" min smärtgräns =) För mitt lilla hemmanätverk där vi bara har runt 5 Mbit känns det inte värt att lägga såna feta pengar.

Det har jag redan gjort =)

Jag har en iMac och en MacBook med en D-Link Di 524.. 40 dagars uptime på den nu.. Så den fungerar bra. Inte världens bästa lina har jag, 8/1, men den gör ju sitt jobb i alla fall..

Du har rätt i att de båda skyller på varandras produkter, så är det för mig med. Jag kör med WPA2 tror jag det heter, och det fungerar bra.

Visst går internet ner ibland, men det gör ju inte så mycket.. Händer inte så ofta här faktiskt. Jag kör också Glocalnet som ISP faktiskt.. PPPoE är ju inställt i routern och det fungerar bra måste jag säga.

Det har jag redan gjort =)

Vad har du redan gjort?

Jag har en iMac och en MacBook med en D-Link Di 524.. 40 dagars uptime på den nu.. Så den fungerar bra. Inte världens bästa lina har jag, 8/1, men den gör ju sitt jobb i alla fall..

Du har rätt i att de båda skyller på varandras produkter, så är det för mig med. Jag kör med WPA2 tror jag det heter, och det fungerar bra.

Visst går internet ner ibland, men det gör ju inte så mycket.. Händer inte så ofta här faktiskt. Jag kör också Glocalnet som ISP faktiskt.. PPPoE är ju inställt i routern och det fungerar bra måste jag säga.

Har det någon betydelse hur länge man har använt nätverket, menar eftersom du nämner antal dagars uptime? Det är nämligen så att det känns som det faktiskt blir bättre och bättre med min uppkoppling här hemma, men jag trodde att det var önsketänkande ;)

Jo, det har det väl tycker jag. Eftersom du blev utloggad lite titt som tätt från din uppkoppling, då genom att säga hur länge allt varit igång kan du ju se hur stabilt det är, alltså på 40 dagar har jag inte blivit utloggad eller så.

Synd att det inte har blivit bättre med ditt nätverk/internetuppkoppling..

Här hemma segar det till ibland, men oftast flyter allting på.

• 2 years later...

Dyker in i denna avsomnade tråd med en ångest känsla.

Har gjort om mitt "macrum". Låtit Imacen stå i hallen i 20 dagar på ett annat skrivbord.

Min router har stått på samma ställe hela tiden, en hylla bakom soffan. 14 meter och 2 väggar från rummet.

D-Link DI-524 en riktig klenod ger mig inte tillräckligt med signalkraft nu när jag flyttat tillbaka Imacen.

Airport visar fulltäckning men jag har inte kraft till att köra spotify eller youtube. Ibland händer inget, det hjälper då att starta om airporten på macen. Funkade klockrent innan.

Och en pc-laptop har inga problem med att få signal när jag ställer den på samma skrivbord.

Vet att routern är kass, men hur ska jag få det att fungera igen?

Har routern fungerat i kombination med din iMac med nuvarande placering tidigare?

Har du 10.6 SL så håll nere ALT när du trycker på airportsymbolen så får du upp lite siffror som signalstyrka, hastighet, störningar mm

har inte SL, utan L. Får dock upp siffrorna ändå vid utförd aktion.

Macen står på samma ställe, den har bara roterat.

Routern är flyttad men det gör ingen större skillnad i antal meter till macen, kanske handlar om 12 m som högst.

Eftersom laptopen inte har några som helst bekymmer tom från avstånd upp till 50-60 meter så känns det som det måste vara macen som felar.

Missförstå mig inte, jag kan ansluta till det trådlösa men hastigheten är så gott som noll.

Klarar inte av någonting.

Tacksam för svar!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...